"האלמנה השחורה", הסרט האחרון של אולפני מארוול, לא זכה להצלחה גדולה בקופות והיה בדרכו להפוך לסרט נשכח - אבל בימים אלה הוא נמצא בלב סערה שמאיימת לשנות את סדרי העולם בהוליווד כפי שאנחנו מכירים אותם.

הכל התחיל בשינוי אסטרטגיה של דיסני, שמחזיקה באולפני מארוול. בעקבות משבר הקורונה, ובמטרה לחזק את שירות הסטרימינג דיסני+, החברה העלתה אליו את הסרט "האלמנה השחורה" במקביל להקרנתו בקולנוע (עבור תשלום נוסף של 30 דולר מעמבר לדמי המנוי, כמובן). אך בין אם התכוונה ובין אם לאו, ענקית המדיה הקימה על עצמה מהומה חסרת תקדים. 

בסך הכל גרף "האלמנה השחורה" כ-367 מיליון דולר בבתי הקולנוע ברחבי העולם – נתון מאכזב מאוד, בטח ביחס לסרטי מארוול שזוכים בדרך קבע להצלחה כבירה. כמה כושלים הנתונים בקופות? "הענק הירוק", שנחשב אחד הפלופים הגדולים ביותר של החברה, הוא היחיד שהכניס פחות כסף ממנו. עם זאת, חשוב לציין שההכנסות מסרטים נמוכות יותר לאור המגפה, וש"האלמנה השחורה" עדיין לא יצא בסין – שם בתי הקולנוע סגורים בגלל וריאנט דלתא.

אבל בתי הקולנוע משחקים כאן תפקיד משני בלבד; הזירה המרכזית היא בשירות הסטרימינג של דיסני, שם גרף הסרט כ-60 מיליון דולר. מדובר בכשליש מהכנסות הסרט בארצות הברית, מה שמעלה את השאלה לגבי הכדאיות של שיטת ההפצה הזו, בה דיסני לא צריכה להפריש נתח למפיצים ולבתי הקולנוע - ויכולה לגזור את כל הרווחים בעצמה. 

מי שלא ממש אהבה את כל הסידור הזה היא כוכבת הסרט – סקרלט ג'והנסון. "השכר בהוליווד קשור להצלחות בקופות. אם הסרט מצליח השחקן יכול לקבל תמלוגים על מכירת הכרטיסים", מסביר דני פלד. סקרלט החליטה לא לשתוק, ותבעה את דיסני על הפרת חוזה ועל פגיעה בשכר שלה. דיסני ניסתה לנפנף אותה, אך כשכוכבות נוספות כמו אמה סטון התייצבו לצידה, בענקית התוכן הבינו שהתביעה הקטנה עלולה להפוך לצונאמי. או אז יצאה הודעה לתקשורת, ובה הבטיחו הקברניטים להסדיר את הנושא.

דיסני+ ממשיך לגדול – ובנטפליקס מתחילים להזיע

למרות התסבוכת הנוכחית, דיסני ממשיכה להביס את תחזיות האנליסטים. הסגרים הובילו להתחזקות שירותי הסטרימינג, ודיסני אחת המרוויחות הגדולות: שירות הסטרימינג שלה עומד כעת על 116 מיליון מנויים ברחבי העולם, כשהרווחים ברבעון האחרון הגיעו לסכום של 4.3 מיליארד דולר. נטפליקס עדיין שולטת ללא עוררין בשירותי הסטרימינג עם 7.3 מיליארד דולר ו-209 מיליון מנויים, אבל היא גם רואה את הפער מצטמצם והולך מרבעון לרבעון.

חשוב לציין שבניגוד לנטפליקס, השירות של דיסני עדיין לא זמין בלא מעט מדינות - וביניהן גם ישראל. הדיווחים האחרונים מספרים שדיסני+ ינחת בארץ בספטמבר ויהווה אלטרנטיבה לנטפליקס, אמזון פריים ואפל TV+ שכבר זמינים בישראל. "אותי מעניין עד כמה זה תחליפי. כמה מתוך רוכשי הדיסני מוסיפים אותו לנטפליקס וכמה מחליפים אותו", שאל דרור גלוברמן. דני פלד הבהיר שהנושא כבר נבדק.  "בארה"ב, רוב הבתים מנויים לארבעה שירותים כאלה. דיסני, שהיא גם הבעלים של hulu ו-ESPN, מצמיעה בנדל משתלם שגרם לכולם לגדול ברבעון האחרון".

>> בזמן שעבדתם, פרק 57: מגפת הקורונה הצמידה אותנו למסכים. עכשיו מתברר עד כמה