משבר השבבים הולך ומחריף ומגיע לממדים מדאיגים. מלבד חברות כמו אפל, שהודיעה שהכנסותיה יפגעו ב-3 עד 4 מיליארד דולר, גם תעשיית הרכב חווה משבר חמור במיוחד בעקבות המחסור במוליכים למחצה. פורד, למשל, תצמצם את ייצור המכוניות במיליון יחידות רק השנה, ותרשום פגיעה של 2.5 מיליארד דולר בהכנסות.

הפגיעה שסופג ענף הרכב היא בין הקשות ביותר; נתח הרווחים הנמוך שהתחום מניב ליצרניות השבבים מוריד אותו לתחתית סדר העדיפויות. כך, יצרנית רכב שתבקש להזמין היום שבב עשויה להמתין לא פחות מארבעה חודשים עד לקבלתו.

אז מה הסיבה למחסור? "קרתה כאן הסופה המושלמת", אומר דני פלד, שמגיש את הפודקאסט "בזמן שעבדתם" לצד דרור גלוברמן. "בשנה שעברה קרו שני אירועים מכוננים – הקורונה, שפגעה ביכולת של עובדים להגיע למפעלים ולייצר את השבבים, והשטפונות שקרו בטקסס, שנמצאת במקום השני בעולם בייצור שבבים".

אבל מבעד לקורונה ולשיטפונות בטקסס עומד מאבק כוחות בינלאומי שמוקדו בטאיוואן, יצרנית השבבים הגדולה בעולם; לא סתם ב"אקונומיסט" הכריזו עליה כמקום המסוכן בתבל. עד שנת 2027, כך משערים במגזין, סין תכבוש מחדש את הטריטוריה ותשתלט על מפעלי השבבים במדינה. מי שמבין את זה מצוין הוא ג'ו ביידן, שמכין תוכנית חירום מדינית ומקצה 50 מיליארד דולר כדי לתמרץ יצרניות שבבים בארה"ב. במקביל, גם אפל מבינה שהיא לא יכולה לנוח על זרי הדפנה, ומתכוונת להשקיע סכום אסטרונומי של 450 מיליארד דולר ב-5 שנים בפיתוח שבבים לרבות מודמי 5G.

 

ישראל לא נשארת מאחור 

בשבוע שעבר התבשרנו שחיפה תקבל חיזוק משמעותי מצד אינטל, שתקים בה קמפוס ענק ותגייס אלף עובדים בחודשים הקרובים. בנוסף, החברה תפתח מפעל נוסף בקריית גת בהשקעה של עשרה מיליארד דולר, ותגדיל את מרכז הפיתוח של מובילאיי בירושלים, שהפך לנכס אסטרטגי עבורה. "זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות, כי ישראל הופכת למעצמת חומרה", מסביר פלד. "אם ינצלו את ההזדמנות הזו נכון – זו יכולה להיות קפיצה גדולה למשק הישראלי בכללותו", הוא טוען. "זה משהו שיכול לשפר את איכות החיים של כל כך הרבה מעגלים נוספים מעבר, כי החברות האלה משלמות מצוין ובונות על המוח הישראלי".

עם זאת, דרור רואה במצב גם בעייתיות מסוימת. "כבר היום יש מחסור אדיר בשוק הישראלי בעובדים בתחומים האלה. כשנכנסות פייסבוק, גוגל ואינטל ומגדילות את ההשקעות שלהן, הן משלמות משכורות שסטארטאפים לא יכולים לעמוד בהן, וזה פוגע ביכולת לפתוח סטארט אפ ולקדם אותו. סטארט אפ לא יכול לשלם 40-60 אלף שקל שכר לכל מהנדס ופייסבוק ואינטל כן יכולות".

>> בזמן שעבדתם, פרק 42: האישה שמטילה אימה על צוקרברג ובזוס