מתי טלפונים סלולריים נוטים ליפול, להישבר ולהתקלקל הכי הרבה? קצת לפני שיוצא מכשיר חדש. זה מה שהתגלה במחקר באוניברסיטת תל אביב. משהו בתת מודע של האנשים כנראה אומר לעצמם שהם רוצים את המכשיר החדש, הבעיה היא שאין שום בעיה עם המכשיר הנוכחי. אנחנו זקוקים לצידוק פנימי כדי לשחרר את הכסף ולהתפנק במכשיר חדיש. וככה היד ככה נפתחת קצת, בלי לשים לב, ללא שליטה, והמכשיר הנחשק לשעבר נשמט לו אל המדרכה או אל האסלה. המחקר הזה מציג באור חדש את גל התלונות על הסלולרי שמאט פתאום ונתקע, איכשהו ממש לפני שיוצא החדש. הוא באמת נתקע, או שאנשים צריכים לשכנע את עצמם שאין ברירה אלא לרכוש?

הנקודה היא אחרת. התאווה שלנו לסמארטפונים כל כך חזקה, שהיא מפעילה את המוח ואת הנפש ואת התת מודע, וגורמת להם לכל מיני אינטראקציות שקשה לצפות. מה זה אומר? זה עד כמה עמוק אנחנו מחוברים למכשירים הסלולריים שלנו. הטלפון זה אנחנו, אנחנו זה הטלפון, עכשיו בואו נדבר.

אייפון 8: המבוכה?

יש אייפון חדש בשוק, הוא זמין לרכישה, לא ראיתי אף אחד משוויץ בו. אני לא בטוח שאני מכיר בכלל מישהו שקנה אייפון 8. אפילו לא ראיתי אייפון 8. זה מכשיר פאנטום. מבחינה מסחרית האייפון 8 הוא כישלון מסחרר: בשבוע הראשון שלאחר השקתו, הגיע האייפון 8 ל-18% מסך מכירות המכשירים בארה"ב. לשם השוואה, האייפון 7 הגיע באותו זמן ל-43% מסך המכירות. לפי המדד הזה, מכירות האייפון 8 הן רק שליש יחסית לדגם שלפניו. אם העתיד של אפל היו תלוי בזה, היא היתה יכולה לפטר את העובדים ולסגור את הבאסטה.
אבל זה כמובן חלק קטן מהמציאות. אפל קלעה את משתמשיה לצומת דרכים גורלי - לשדרג לאייפון 8 או לאייפון X? ההשקה הכפולה הפכה לדילמה צרכנית ערמומית מאוד. מי שדחוף לו נורא לשדרג – יכול היה כבר לפני חודש וחצי לקנות את האייפון 8 במחיר שמתחיל ב-699 דולר, ולקבל מכשיר מעולה עם טעינה אלחוטית ומצלמה פנטסטית, אבל בלי המג'יק.

השקת אייפון 8 (צילום: יחסי ציבור)
השקת אייפון 8 | צילום: יחסי ציבור

מי שרוצה את המג'יק צריך למצוא דרכים להצדיק לעצמו את הרכישה. וכאן האייפון 8 משמש כעוגן מחשבתי, או כמעין מדרגה פסיכולוגית. בראשו של המשדרג העתידי, ה-700 דולר שהוא עולה בעצם כבר יצאו מהכיס. זו המדרגה. עכשיו נעמוד עליה ונסתכל קדימה: אם כבר קונים טלפון חדש, לא תשים עוד 300 דולר ותתחדש בבסט אוף דה בסט? למה להסתפק באייפון 7 עם מצלמה משודרגת, כשאפשר לחכות עוד טיפה, לפתוח את הכיס עוד קצת, ולשים את היד על פלא הבריאה הטכנולוגית? 

זה לא רק שחזור הקסם מלפני עשר שנים, כשקנינו את הסמארטפון הראשון. זה לא רק שהאייפון X מאפשר לי להרגיש טוב יותר עם עצמי. הוא גם מקרב אותי קצת יותר לאבן השתייה: המקום שבו שוכן ברגע זה אלוהי הטכנולוגיה.

כמה שווה התלות שלנו בסמארטפון

צרכן אפל הוא הרבה הרבה יותר נאמן מצרכן סמסונג. 95% מהאפליסטים חוזרים וקונים ממוצרי החברה שהם סוגדים לה. אז אם ניכנס לראשו של האייפוניסט המצוי, נראה שהתשובה ברורה – ההתלבטות בין אייפון 8 לאייפון X הוכרעה לטובת המכשיר החדיש יותר. המלאים של ההזמנות המוקדמות נגמרו, זמני ההמתנה עומדים עכשיו, ביום ההשקה, על 5-6 שבועות בין ההזמנה של האייפון X לקבלתו. לפי הדיווחים, אפל חרדה מכך שתספיק לייצר רק 20 מיליון מכשירים עד סוף השנה, מה שבבירור לא יעמוד בביקושים של עונת החגים והמתנות. אני לוקח את הדיווחים האלה על לחץ ותורים ונגמר המלאי עם גרגר מלח, כי כולם עוזרים לאפל לתדלק את ההייפ ואת תחושת הלחץ לקראת רכישת המכשיר.

אבל יש כאן שיעור החדש שלמדה התעשייה כולה. כשהתברר שאפל משיקה מכשיר דגל שעולה 999 דולר, אנאליסטים רבים פקפקו במוכנות של הצרכנים להוציא סכום כזה. נכון לעכשיו, הם טעו, אפל צדקה בענק. החיבור הפסיכולוגי שהיא הצליחה ליצור בין אנשים ובין המכשירים שלהם שינה את המשוואות הכלכליות. מעכשיו, הקשר שווה 50% יותר ממה שהיה שווה קודם. אם קודם האמינה התעשייה כולה ש-700-800 דולר זה מחיר גג לסמארטפון איכותי במיוחד, עכשיו יש הערכת שווי חדשה למידת התלות שלנו בסמארטפון שלנו. אלף דולר, וצפונה. מהעבר השני של הרחוב מסתכלות שאר היצרניות, ומפנימות את השיעור.