לא ניתן להתעלם מעמודי הפייסבוק שהציפו והסעירו אותנו השנה. זה לא עולה כסף, זה פשוט וכולם ממילא כבר שם כל היום. אספנו את העמודים המוצלחים והאהובים במיוחד השנה, ואם אנחנו כבר כאן אז תנו לייק לעמוד הפייסבוק של נקסטר. מה, עדיין לא עשיתם לייק לעמוד הפופולרי של mako? אז עוד קליק.

1. סטטוסים מצייצים (184 אלף מעריצים)

סטטוסים מצייצים (צילום:  Photo by Flash90)
סטטוסים מצייצים (184 אלף מעריצים) | צילום: Photo by Flash90

זו היתה שנה ענקית לעמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים". העמוד, שחברים בו 184 אלף לייקים, הפך לאחת המפלצות הגדולות בתולדות הרשת הישראלית. סטטוסים מצייצים, למי שלא מכיר, הוא עמוד שמשמש כאגרוגטור לתכנים של אנשים אחרים. בסטטוסים לא תמצאו חומר מקורי, אלא פוסטים וסיפורים של אנשים שונים מרחבי הרשת. העמוד, שאותו מנהל אבי לן, לשעבר עורך NRG מעריב, התחיל כעמוד פשוט שאוסף ציוצים וסטטוסים מצחיקים על פי בחירתו של לן. לאט לאט החל העמוד להתעסק יותר ויותר עם סיפורים ויראלים, תמונות וטקסטים גדולים של אנשים שונים שכתבו בעמוד הפייסבוק האישי שלהם. כמה מהסיפורים שסטטוסים מצייצים הפיצו לכל עבר אף הגיעו לחדשות, כמו סיפורו של ג'ג'או בימרו שהוכה ע"י שוטרים בפתח פאב בחיפה.

זה הזמן לציין שנשמעות גם לא מעט טענות נגד העמוד. חלק מאשימים בנטיות פוליטיות מכל הסוגים, אך יש טענות גם על האופן בו עושה העמוד שימוש בתכנים של אחרים. רק השנה הפסיק העמוד במנהג המוזר של הדבקת הלוגו של סטטוסים מצייצים לתמונות שעשו גולשים אחרים, מבלי לשאול אותם כמובן. לאחרונה דווח כי שיתוף פעולה ראשון נחתם בין לן לאסם, בו אבי לן יקח את הנוסחה המנצחת של סטטוסים מצייצים גם אל עמוד מסחרי.

2. יהוה (36 אלף מעריצים)

יהוה (צילום:  Photo by Flash90)
יהוה (36 אלף מעריצים) | צילום: Photo by Flash90

העמוד הפרובוקטיבי ביותר בפייסבוק. 36 אלף מנויים לעידכוניו של הקדוש ברוך הוא, שהפציע אלינו השנה ממרומים הישר אל הפייסבוק. איש לא יודע מי מנהל את העמוד, אבל על ההצלחה שלו והרעש שהוא הצליח לעשות אי אפשר להתווכח. מדיונים על פוליטיקה ועד לדיונים תיאולוגים (לא ברמה מעמיקה מדי, לא צריך להגזים), יהוה הצליח לעורר המון פולמוס בקרב הרבה מאוד גולשים.

לצד הפולמוס החיובי, יהוה לא מפחד להראות גם את הצד המכוער של התגובות ברשת נגדו: אנשים ששולחים אליו קללות קשות במיוחד, איחולים לאונס ולרצח ואיומים מעשיים על חייו. ובכל זאת, בלי פחד, יהוה ממשיך להציף את פייסבוק באורו הרחום. בעזרת הרבה הומור ורוח טובה, הוא מאיר לנו את הדרך לעולם שבו נהיה קצת יותר פתוחים ומבינים לגבי דעות שונות. וזו, כידוע, מצווה גדולה.

3. "דברים שמעצבנים אותי" (17 אלף מעריצים)

דברים שמעצבנים אותי  (צילום:  Photo by Flash90)
"דברים שמעצבנים אותי" (17 אלף מעריצים) | צילום: Photo by Flash90

העמוד של עינת צרפתי הוא בדיוק מה שפייסבוק צריך - תוכן מקורי, מגניב, עצמאי, שמשתמש במדיום בשביל לעקוף את דרכי הפרסום המקובלות. צרפתי מתארת בקומיקס שלה אירועים יומיומיים שבמקום להתעצבן עליהם לבד, היא מעוניינת לשתף את העולם בעד כמה הם מעצבנים. זה עובד לה - יותר מ-17 אלף משתמשים עוקבים אחרי הקומיקס שלה דרך פייסבוק, מה שזיכה אותה בפרסום הקומיקס שלה גם בזמנים מודרנים של ידיעות אחרונות. בעזרת איורים יפיפיים בעיצוב מקורי צרפתי עושה קומיקס ישראלי אותנטי שהלב יוצא לקראתו. אם כבר להתעצבן, אז למה לבד?

4. תןגאג (13.8 אלף מעריצים)

10Gag (צילום:  Photo by Flash90)
תןגאג (13.8 אלף מעריצים) | צילום: Photo by Flash90

עמוד הפייסבוק של בלוג 10gag הוא ללא ספק אחת התופעות הויראליות בפייסבוק השנה. אחרי העמוד עוקבים יותר מ-13 אלף אנשים, וגם אם המספר הזה נראה לכם קטן יחסית לסטטוסים מצייצים, אין ספק שבמהלך השנה האחרונה נתקלתם בפייסבוק שלכם באחת העבודות שלהם.

10Gag, שנוצר בהשראת אתר שיתוף הממים האמריקאי 9gag, הוא למעשה אתר שאימץ לחיקו את השפה הויזואלית שנוצרה במהלך העשור האחרון ברשת ותירגם אותה במלואה לעברית. השפה הזאת כוללת תמונות שעליהם כיתוב עליון ותחתון, תוך שימוש חוזר באותה תמונה עם כיתובים מתחלפים. או למשל - אותו איש קו עצבני שכולנו למדנו לזהות ולאהוב, או תמונות ומשפטים מתרבות הפופ אליהם מחדירים את המסרים האישיים שלנו. מתחרה נושך - אני לקבל יכול פלאפל

פוסטים מזויפים (צילום:  Photo by Flash90)
פוסטים מזויפים (17.8 אלף מעריצים) | צילום: Photo by Flash90

5. פוסטים מזויפים (17.8 אלף מעריצים)

לממים הישראלים יש נטייה ללכת לפוליטיקה. אנחנו כמעט המדינה היחידה בעולם שבה ההתעסקות בפוליטיקה וההומור האינטרנטי כל כך הדוקים אחד לשני. פוסטים מזוייפים מייצג בדיוק את זה - בעמוד של דור מוסקל אפשר לראות איך היו נראים עמודי הפייסבוק אם הפוליטיקאים היו כותבים באמת את אשר על ליבם. תוכלו לקרוא מה ציפי ליבני באמת חושבת על עמיר פרץ ומהם יחסי הכוחות האמיתיים בין ביבי לליברמן. וכמובן, תוכלו לעקוב אחרי מעלליה של מירי רגב שממשיכה לעשות לעצמה בושות ברשת, ממש כמו שהיא עושה בושות במציאות. 17 אלף איש מנויים לעמוד הצעיר הזה, שיוצרו אחראי גם לעמוד הפייסבוק של "ארץ נהדרת" והאתר ארץ נהדרת Feed.

היציאה: משטרת ישראל, העמוד הרשמי (122 אלף מעריצים)

הפייסבוק של משטרת ישראל (צילום:  Photo by Flash90)
הדף הממשלתי הכי מפתיע בישראל. הפייסבוק של משטרת ישראל | צילום: Photo by Flash90

אמנם לא מדובר בדף חדש, אבל הפעילות שוקקת החיים והמגוונת שבו מפתיעה. 122 אלף אנשים מחוברים לעמוד שמעדכן חדשות ומאפשר לציבור לשלוח תלונות. המשטרה, שסובלת כבר שנים מיחסי ציבור גרועים במיוחד, החליטה לעשות מעשה אמיץ ולהשתמש במדיה החברתית על מנת לתקשר עם הציבור באופן ישיר. 

בעמוד שלה, המשטרה מעדכנת את הציבור על אירועים ברחבי הארץ, חשובים ולא חשובים כאחד. בנוסף, היא משתמשת בעזרת הציבור כדי למצוא נעדרים וחשודים בגניבה. אך ללא ספק האופציה שמלהיבה את הקהל הרחב היא האפשרות לכתוב משהו על הקיר של המשטרה. כך, תלונות רבות נכתבות על הקיר של משטרת ישראל, ואלה אפילו עונים בצורה מסודרת ומנומקת כמעט לכל תלונה. שוטרים שחונים בחניית נכים או כאלה שלא מגיעים לזירת התרחשות - הכל נכתב, הכל עולה, ולראשונה גם לאזרח הפשוט יש דרך לתקשר עם המשטרה. אם לא באמצעות חיוג ל-100, אז לפחות בפייסבוק.

מאה אתרים - כך בחרנו