בין תמונות האוכל באינסטגרם, החתולים הזעפנים וכמויות הממים האינסופיות, התפתחו לא מעט פינות איכות תרבותיות ברחבי הרשת. חלקן נמצאות כאן כבר שנים וממשיכות להשתפר, אחרות ממצבות את עצמן כדבר הגדול הבא, ומצליחות לשלב את התוכן עם הדינמיות של הרשתות החברתיות. 

אחרי שבבחירות הקודמות חזרנו לשחקנים הגדולים והמוכרים ברשת, החלטנו לחפש את עצמנו השנה בבלוגים ופרויקטים חדשים, או לפחות כאלו שעברו מהפכה. קבלו את חמשת האתרים שיספקו לכם את כל התרבות שתצטרכו השנה. 

1. עין הדג

עין הדג - צילום מסך
עין הדג - צילום מסך
אין פריק מדע בדיוני, מכורה לקומדיות רומנטיות או  משוגעים אמיתיים לקולנוע שלא מכירים את "עין הדג". אימפריה של איש אחד, דורון פישלר, שמסקרת כבר 12 שנה את כל מה שמתרחש מסביב, מעל ומתחת למסך הגדול. בחודשים האחרונים זכתה פנינת הרשת הזאת להכרה מרגשת עם קמפיין תרומות אונליין, שהתחיל ברצון לפתח מעט את האתר, והסתיים עם למעלה מ-60 אלף שקלים שנאספו במהלך חודש דצמבר בלבד. עם הסכום הזה צפויים להתווסף בקרוב לביקורות השנונות, להגיגים ולחדשות הקולנוע גם ביקורות וידאו ופרויקטים מיוחדים, שיעשירו עוד יותר את חוויית המשתמש.  

2. קפה + טלוויזיה

קפה + טלוויזיה - צילום מסך
קפה + טלוויזיה - צילום מסך
בלוג הטלוויזיה של עידו ישעיהו החל כפורום בנענע והפך לאתר עצמאי, מושקע וכיפי. שווה לעשות לייק גם לעמוד הפייסבוק המלווה אותו ומעדכן בחדשות טלוויזיה, המלצות יומיות, דיונים על סדרות וכל מה שמשמח בטטות כורסא עם נטיות אובססיביות אבל טעם טוב. מעבר לאינפורמציה הבסיסית שכולנו זקוקים לה – מתי עולה מה ואיפה, הבלוג מספק לחובבי טלוויזיה עוד מקום להתבטא בו במסגרת קהילה של אנשים עם תחומי עניין דומים, מצרך די נדיר מאז דעיכתם של הפורומים והבדידות הקיומית של המיקרו בלוגינג.

3. אידיבי

אידיבי - צילום מסך
אידיבי - צילום מסך
גרסאות עבריות לפרויקטים מוצלחים מחו"ל מצליחות רק במקרים בודדים לעמוד ברמה של המקור. אידיבי, פרויקט מאגר מידע עברי לקולנוע ישראלי ועולמי, והתשובה הציונית ל-IMDB האחד והיחיד, מכיל עשרות אלפי דפי מידע על סרטים, סדרות, שחקנים ואנשי תעשייה בולטים. הממשק הידידותי כולל את כל המידע שתרצו לקבל, כולל על פרויקטים עתידיים שנמצאים בתכנון. בנוסף מציע אידיבי סקירה של מיטב ביקורות הקולנוע מהאתרים המובילים ברשת, חדשות (עם דגש על התעשייה המקומית), טריילרים ואפשרות להזמנת כרטיסים אונליין.

4. עוזי וייל

עוזי וייל
עוזי וייל
עוזי וייל, כפי הנראה האדם היחידי בעולם שמנצל את פייסבוק למטרות באמת יצירתיות. וייל חסר לכולנו מאז תחילת שנות האלפיים, כשהפסיק לכתוב את טורו "השער האחורי" בעיתון העיר. זו הסיבה ששמחנו כשהוא החליט להעלות לפייסבוק קטעים חדשים לגמרי, רלוונטיים וסאטיריים יותר מתמיד, שנראים כאילו נלקחו ישירות מהמדור המיתולוגי.

"לפני חצי שעה קיבלתי סקר בחירות בסמס. אחת עשרה פלוס בלילה, ופתאום מגיע סמס: "בעד מי תצביע בבחירות הבאות הבאות? אם בעד הליכוד ביתנו, שלח חזרה את הספרה 1" - וכו' וכו'.כבר עמדתי לשלוח לסוקר הלילי והחוצפן את ההודעה הבאה: "מישהו קרוב אליך יחלה בקרוב במחלה קשה". אבל בסוף אמרתי לעצמי: ומה אם הוא יחשיב את זה בתור קול למפלגת הגמלאים?"

 כשקוראים את הסטטוס הזה, אי אפשר שלא לתהות - יכול להיות שמראש פייסבוק היה הפורמט הנכון עבור וייל? יכול להיות, ומה שבטוח זה שאין פייג' שיותר שווה את הלייק שלכם, ושהבת של כרמלי זונה. 

5. רוזבאד

רוזבאד - צילום מסך
רוזבאד - צילום מסך
בלוג איכותי, ששמו נלקח מתוך אחד הסרטים החשובים בהיסטוריה של הקולנוע ("האזרח קיין"). את רוזבאד הקימו שני יוצרים מקומיים בתחילת דרכם: איתן גפני ונועם סטולרמן, כשבהמשך הצטרפה גם היוצרת והמרצה לקולנוע, ליאור אלפנט. יחד מציעים השלושה ביקורות קולנוע מושקעות, מפורטות ונרחבות, כולל סקירה של יצירות בולטות שלא הופצו מסחרית בישראל. בנוסף ניתן למצוא גם מדורים קבועים כמו "החמישייה" – אירוח של יוצרים מקומיים שבוחרים את הסרטים החשובים שהשפיעו עליהם.