דו"ח טוען: אינסטגרם סייעה להפצת תוכן של מתנגדי חיסונים בשיאה של המגפה. לפי המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH), חשבונות חדשים בפלטפורמה נחשפו למיסאינפורמציה בעקבות האלגוריתם של האפליקציה שפועל בלשונית "Explore", ובעקבות הפיצ'ר שמציג פוסטים מומלצים ("Suggested Post") ונכנס לשימוש בקיץ 2020.

לפי הדיווח, המידע השגוי הוצג בעיקר למשתמשים חדשים שעקבו אחרי חשבונות של פרסונות מוכרות בקהילת מתנגדי החיסונים, אך גם אחרי משפיענים בתחום וולנס ובריאות. בהמשך לכך, אותם משתמשים גם נחשפו לאחר מכן לתוכן אנטישמי. כך, מתנדבים ב-CCDH שסייעו בכתיבת הדו"ח ועקבו אחרי 10 חשבונות שנקשרים למתנגדי חיסונים, קיבלו לאחר מכן המלצות על פוסטים עם תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, לצד פוסטים שטוענים כי "אין מגפה" ומעודדים את המשתמשים להפסיק לעטות מסכות ולהיבדק.

"זה לא ייאמן שבזמן שהמגפה התפשטה בכל העולם, אינסטגרם השיקה תכונה חדשה שמעודדת משתמשים לצרוך תיאוריות קונספירציה ושקרים לגבי קורונה והחיסונים", אמר העומד בראש הארגון, אימרן אחמד. "התכונה הזו נוצרה למטרות רווח, המטרה הייתה שאנשים ימשיכו לגלול כדי להציג להם עוד פרסומות. אלגוריתמים שממליצים על תוכן הם לא אחריותה של פלטפורמה ניטרלית, אלא של מוציאים לאור שקובעים מה הקוראים רואים".

פייסבוק, שכידוע מחזיקה בשליטה מלאה על אינסטגרם, השיבה בתגובה לדברים כי הדו"ח "מיושן ומטעה". "אנחנו שואפים לאותה מטרה של צמצום הפצת מיסאינפורמציה, אך הדו"ח הזה לא עדכני כבר מזה חמישה חודשים. בנוסף, הוא משתמש במדגם של 104 פוסטים בלבד, לעומת 12 מיליון פוסטים שהסרנו מפייסבוק ומאינסטגרם מאז תחילת המגפה", מסר דובר מטעם החברה. "אנחנו מתרכזים בהפניית אנשים למידע אמין, ועד כה הפנינו יותר מ-10 מיליון שאילתות למידע מהימן על הקורונה והחיסונים. אנחנו פועלים גם לשפר את החיפוש באינסטגרם, כך שיהיה קשה יותר למצוא חשבונות שמתנגדים לחיסונים".