mako
פרסומת

בגיל 24: אומן ה-AI הישראלי פותח לראשונה תערוכת יחיד בארץ

אחרי שכבש את יריד צבע טרי, מכר יצירות שלו ביותר ממיליון שקלים, והציג גם בשבוע האומנות של קוריאה, תיפתח בסוף השבוע תערוכת יחיד ראשונה לרועי עדין, אומן יצירות מבוססות AI, בישראל, בשיתוף פעולה עם סמסונג. בראיון ל-mako מספר עדין איך התחיל, מה העלות של היצירות שלו ולמי הן נמכרות, ולאן הוא שואף להגיע: "אני לא רואה בינה מלאכותית כתחליף לאומן, אלא כחומר גלם חדש"

דנה גוטרזון
פורסם: | עודכן:
רועי עדין
רועי עדין | צילום: רועי עדין
הקישור הועתק

השבוע תיפתח בישראל תערוכה יוצאת דופן, "חלונות של תקווה", שכולה מוקדשת ליצירה מבוססת AI. האומן הוא רועי עדין, בן 24, שפרץ לתודעה השנה ביריד "צבע טרי", שם נמכרו עבודותיו לאספנים מובילים, והוזמן להשתתף גם בשבוע האומנות של קוריאה, כשהוא הישראלי הצעיר ביותר שהציג בו.

יצירות הווידיאו של עדין, בנו של איש התקשורת גלעד עדין, יוצגו על גבי מסכי ענק של סמסונג בתערוכה בגלריה קורידור שבנווה צדק בתל אביב.

עדין נולד בירושלים בשנת 2001, ולדבריו תמיד נמשך "לכוח של דימוי שמסוגל לספר סיפור ולגעת בלב של אנשים". "בגיל 8 למדתי לבד אנימציה דרך סרטונים ברשת, ובגיל 12 התחלתי להעלות סרטים קצרים ליוטיוב, שהגיעו לאורך השנים ליותר מ-40 מיליון צופים", הוא מספר ל-mako. "זו הייתה אחת המתנות הגדולות שקיבלתי בגיל צעיר: להבין שיצירה דיגיטלית יכולה לייצר חיבור אנושי עמוק".

היצירה ברשת הובילה אותו לעבוד עם חברות הייטק גדולות כמו Adobe, החברה שהמציאה את פוטושופ שכולנו מכירים. שם הוא מספר שנחשף לעולמות טכנולוגיים חדשים: "פיתחתי סקרנות גדולה לגבי האופן שבו טכנולוגיה יכולה להפוך לחומר בידיים של אומן. עניין אותי איך לקחת כלים מתקדמים ולהפוך אותם לשפה שיש בה שקט, עומק ורגש".

רועי עדין
רועי עדין | צילום: רועי עדין

לפני כ-3 שנים הוא החל לעבוד עם בינה מלאכותית, והוא משלב אותה עם כלי אנימציה ידניים שאיתם הוא עובד כבר יותר מעשור. "החיבור הזה הוביל אותי לשפה שמזוהה איתי היום, וליכולת ליצור דברים שלא היו אפשריים לפני עידן ה-AI", מספר עדין.

פרסומת

"מעולם לא למדתי אומנות בצורה רשמית, ואיכשהו מצאתי את עצמי מציג בגלריות ואוספים בין-לאומיים לצד האומנים הגדולים. אולי יום אחד אלמד אומנות, אבל בינתיים עולם האומנות הוא בית הספר שלי, ואוצרי המוזיאונים שאני פוגש בתערוכות בעולם הם המורים שלי".

לדבריו, הוא תמיד לומד מתוך הדרך, מתוך פרויקטים והתנסות, "ובעידן שבו טכנולוגיה משתנה בקצב מסחרר זה הפך לכלי משמעותי שלוקח אותי קדימה".

איך נראית העבודה שלך? באיזה כלים אתה משתמש?

"הכל מתחיל ברעיונות שמגיעים מתוך החיים האישיים והרגשות שלי. את אותם רעיונות אני הופך לטקסטים שאני כותב למודלים כמו Midjourney, Sora, שמתוכם אני מייצר מאות וריאציות, ובוחר את התמונות שמרגישות לי כמו חומר הגלם הנכון. משם מתחילה העבודה הידנית: שכבות, קומפוזיציה, דיוק צבע, טקסטורות ועריכה בפוטושופ ו-After Effects.

פרסומת

אחרי שהדימוי בשל, אני מנפיש אותו בתנועה עדינה בשילוב כלים כמו Kling ו-Topaz. ההנפשה תמיד מכוונת לנשימה, לקצב פנימי, לשקט. על כל יצירה יש בערך 100 שעות עבודה, כ-3 שבועות".

יצירות רועי עדין
יצירות רועי עדין | צילום: רועי עדין, יח"צ

"חיפשתי מישהו שיאמין בי, גם בלי שבאתי מבית ספר לאומנות"

הפריצה של עדין לעולם האומנות הגיעה בזכות החיבור עם סרג’ תירוש, אספן ואוצר עם ניסיון של 30 שנה בתחום, שלמשפחתו יש את בית המכירות הפומביות הגדול בישראל.

"פגשתי אותו בפתיחת תערוכה ביפו, בתקופה שחיפשתי את האדם הנכון שיכניס אותי לעולם האומנות. נוצר בינינו חיבור מקצועי ואישי, והוא היה האדם הראשון מתוך עולם האומנות שהאמין בי כאומן, גם בלי שבאתי מבית ספר לאומנות", מספר עדין. "הוא הרגיש שהשונות שלי היא דווקא היתרון שלי, זה שמאפשר לי לראות אחרת ולדחוף את גבולות היצירה.

"סרג’ התמקד בעיקר בשוק הבין-לאומי ולא לקח אומן חדש תחת חסותו במשך שנים, לכן התרגשתי כשהוא בכל זאת בחר לייצג אותי ולהפוך למנטור שלי. ממנו הגיע הרעיון להציג ביריד צבע טרי, וביחד העזנו ללכת בגדול וליצור חוויה שמגדירה סוג חדש של אומנות. שם התחיל כדור השלג: אלפי מבקרים נכנסו לביתן, התחברו מיד לדימויים, ומשם הכול השתנה".

פרסומת

הוא מספר כי כל יצירה שלו נמכרת במהדורה מוגבלת בשני פורמטים: הדפסי אומנות, ומסכים ממוסגרים, בטכנולוגיה מיוחדת של סמסונג שמיועדת לפעול 24/7. "מה שמיוחד בהם בעיניי זה דיוק הצבעים ושאין השתקפויות, אז זה ממש נראה כמו קנבס אומנות נושם", אומר עדין.

"יש רק 3 עותקים מכל פורמט, מה שהופך את היצירה לייחודית עבור מי שקונה אותה, אבל לפעמים גם מבאס קונים שאומרים, 'אנחנו מוכנים לשלם כל סכום', ואני נאלץ להגיד 'אני מצטער, היצירה כבר מצאה את הבית שלה'".

המכירות שלו התחילו בתערוכה הראשונה שלו ביריד צבע טרי. "מבקרים נכנסו לביתן, התקרבו למסכים, הופתעו מהשלווה ומהתנועה העדינה, ושאלו איך רוכשים".

עדין מספר כי בתוך כמה ימים נמכרו ביריד צבע טרי עבודות שלו ביותר ממיליון שקלים, ומאז אספנים ממשיכים לפנות אליו ולרכוש עבודות. מחירי העבודות נעים בין 20-75 אלף ליצירה.

"זה מרגש לראות אספנים מוכרים ומיליארדרים, שיכולים להרשות לעצמם יצירות של האומנים הגדולים בעולם, בוחרים דווקא באומנות שלי, אצלם בסלון או במשרד. יש אספנים שבחרו לשים יצירות וידאו בחדר השינה מעל המיטה, זה הפתיע אותי ממש", משתף עדין.

יצירות רועי עדין
יצירות רועי עדין | צילום: דימה ספקטור
פרסומת

חצי השנה האחרונה הייתה "מסחררת" עבורו. אחרי ההצלחה של צבע טרי, הוא נבחר להציג תערוכה יחיד בשבוע האומנות של דרום קוריאה, אחת הבמות הבין-לאומיות המוערכות ביותר לאומנות דיגיטלית, ובסוף השבוע כאמור תיפתח תערוכת ה-AI הראשונה בישראל.

"הכל קרה כמו כדור שלג שהתגלגל ולא עצר. ארז צמח, הבעלים של הגלריה, היה הראשון לקנות יצירה שלי ביריד צבע טרי ואמר 'יאללה, בוא נעשה אצלי תערוכה בגלריה'. אחר כך קיבלתי שיחת טלפון מפתיעה מסמסונג ישראל, אחרי שראו את היצירות שלי ואמרו שהתאהבו בהן. סיפרתי להם שאני כבר משתמש במסכים שלהם, ושבעיניי הם הטובים ביותר להצגת אומנות דיגיטלית. משם נולד שיתוף פעולה טבעי, שהפך לחלק משמעותי מהתערוכה שאנחנו פותחים בסוף השבוע הקרוב".

עדין מכר עד היום עשרות יצירות. הוא מספר כי הקונים של היצירות שלו הם אספני אומנות ותיקים, אנשי עסקים מהאלפיון העליון, בעלי גלריות, מלונות, וגם אנשים פרטיים.

יצירות רועי עדין
יצירות רועי עדין | צילום: רועי עדין, יח"צ
פרסומת

איך נראה היום יום שלך? האם התעשרת מההצלחה?

"המתנה הכי גדולה שקיבלתי מההצלחה היא שהיום יצירה היא העבודה שלי במשרה מלאה. אני מתחיל את היום מוקדם בשקט שלפני הזריחה, שם נולדים הרעיונות. משם אני ממשיך ליצירה דיגיטלית, פגישות עם גלריות, הפקות תערוכות ונסיעות. אני מתפרנס מהאומנות שלי. האם התעשרתי זו שאלה יחסית, אבל העושר האמיתי שלי הוא האפשרות לקום בכל בוקר ולעשות בדיוק את מה שאני אוהב".

מה בנוגע לזכויות יוצרים? האם יצירות AI שייכות לו?

"אני לא רואה בינה מלאכותית כתחליף לאומן, אלא כחומר גלם חדש. הטכנולוגיה מאפשרת לי ליצור דברים שלא היו אפשריים לפני, אבל הליבה היא תמיד אנושית. בעולם האומנות מספיק שינוי מהותי שהאומן עושה בדימוי של ה-AI, כדי שהיצירה תיחשב מקורית מבחינה משפטית", מסביר עדין. "הרגולציה מתפתחת לאט יותר מהטכנולוגיה, אבל אני מקפיד על אתיקה אישית: לא להשתמש בחומרים של יוצרים אחרים. כל תמונה שאני משלב ביצירה היא תמונה שאני צילמתי.

אני מאמין שהטכנולוגיות שיישארו לאורך זמן יהיו אלו שמתבססות על עבודה אתית ושקופה. כבר היום חברות כמו Adobe מובילות כיוון זה. אני רואה בזה סיבה לאופטימיות. הטכנולוגיה תמשיך להתקדם, ואנחנו כאומנים נמשיך ליצור".

פרסומת

ומה הלאה? עדין מספר כי תירוש והוא מקבלים פניות רבות לתערוכות ברחבי העולם. "ראינו התעניינות ממיאמי וקיבלתי מספר הצעות להציג שם. אני מרגיש שזה הצעד הבא, דלת אמיתית אל השוק האמריקאי. למרות ההתרגשות, חשוב לי לנוע בקצב הנכון, לחשוב לטווח רחוק, אני רואה את עצמי ממשיך ליצור ולחדש גם עוד עשרות שנים".

הכניסה לתערוכה חופשית. גלריה קורידור, נווה צדק. פתיחה ביום שישי, 21.11, בשעה 10:00. בשבת, 22.11, התערוכה תיפתח בין 10:00-21:00. שעות פעילות א'-ה' 11:00-19:00, שישי 10:00-15:00. נעילה ב-17.12.2025.