המשפיעניות הראשונות באינסטגרם ישראל מדברות: "הרשת הייתה פשוטה ואותנטית יותר"
הרשת החברתית, שבשנים האחרונות הפכה למכונה כלכלית משומנת היטב, חוגגת 15 שנה, מאז שהושקה באוקטובר 2010. לצורך המאורע שוחחנו עם שלוש משפיעניות בולטות באינסטגרם, שהצטרפו לרשת כשהייתה רק בחיתוליה בישראל, והיום היא מקור הפרנסה העיקרי שלהן. אז מה היה שונה פעם, מתי הפכה אינסטגרם למה שהיא היום והאם יש לה באמת תחרות מצד טיקטוק?


אולי היא נראית עדיין יותר חדשה בהשוואה לפייסבוק, אבל אינסטגרם חוגגת 15 שנה. הרשת החברתית שהחלה ככלי לשיתוף תמונות נוסדה על ידי קווין סיסטרום ומייק קריגר, והושקה באוקטובר 2010 עבור מכשירי אייפון. רק בשנת 2012 הפכה זמינה גם למכשירים עם מערכת הפעלה של אנדרואיד, וזו גם השנה שהיא נקנתה על ידי פייסבוק (היום מטא).
המדינה שבה יש לאינסטגרם הכי הרבה משתמשים היא הודו, ואחריה בפער גדול ארה"ב, כך על פי נתוני datareportal. בשנת 2025 היא הייתה הרשת החברתית השלישית בגודלה אחרי פייסבוק ויוטיוב, יחד עם וואטסאפ.
השבוע המנהל שלה, אדם מוסרי, גם הכריז שהיא חצתה את הרף של 3 מיליארד משתמשים פעילים בחודש והכריז שהחברה עומדת להכניס דרך חדשה בה אפשר להשפיע על האלגוריתם.
לכבוד יום ההולדת, דיברנו עם שלוש אושיות אינסטגרם ותיקות בישראל, אשר כולן הצטרפו אליה עוד בתחילת הדרך, הרבה לפני שהיא הייתה מכונה לקודי קופון.
"האינסטגרם בהתחלה לא היה שואב אנרגיה כמו היום"
לורן אלון הצטרפה לאפליקציה כשהיא רק נפתחה, כך לדבריה. "בדיוק ילדתי את מיה, בתי הבכורה, והתחלתי לשתף רגעים מהאימהות שלי. הייתי אמא צעירה שאוהבת להלביש בסטייל, וככה צברתי עוקבים. כבר אז הרגשתי שזה לא סתם רשת, אלא מקום שבו אני יוצרת תוכן שממלא אותי. זה היה תמים, אישי והרבה פחות אינטנסיבי ממה שהאינסטגרם הפך להיות בהמשך. מבחינתי גם הפוסטים הקטנים האלו היו סוג של יצירה", היא מספרת.
לדבריה, האינסטגרם בהתחלה לא היה שואב אנרגיה כמו היום. "לא היו רמות שיתוף גבוהות ולא הייתה תחושת עומס. זה היה מקום רגוע, אינטימי, הרבה פחות תובעני והרבה יותר קליל".
אינסטגרם הפכה לכלי עבודה עבורה, כשלפני שבע שנים פתחה מותג אופנה והחלה לפרסם אותו באמצעותה. "התחלתי לשתף תכנים רק באינסטגרם. אחרי זה פתחתי גם אתר, והבנתי כמה הפלטפורמה הזו היא כלי מטורף לקידום עסקים", מספרת אלון. "בתהליך הזה הכרתי את נופר, שהיום היא הסוכנת שלי, ועם הזמן הבנתי שאני יותר נהנית מהשיתופים, מהיצירה ומהחיבור עם הקהל - עד שסגרתי את העסק והתמקדתי באינסטגרם בלבד".
מתי התחלת להרוויח כסף מאינסטגרם?
אלון: "כבר לפני כמה שנים היו שיתופי פעולה קטנים, אבל ההכנסה המשמעותית התחילה לפני כארבע שנים. מאז שנכנסתי לסוכנות של נופר אלון (NAS), הכול קיבל תאוצה והפך לעסק של ממש. כשהבנתי שהעבודה שלי באינסטגרם ממלאת אותי יותר מכל עסק אחר, החלטתי להתמקד בזה באופן מלא. אני מרגישה שכל מה שאני עושה שם הוא יצירה ולא רק עבודה - וזה מה שמחזיק אותי עד היום".
אלון אומרת שאף פעם לא היו לה מחשבות לפרוש מהרשת החברתית: "אינסטגרם הוא העסק שלי ואני אוהבת אותו. היו לי גם הצעות מאוד מפתות, בסכומים יפים, אבל אם זה לא הדרך שלי - אני לא לוקחת. העוקבות שלי מכירות אותי כל כך טוב, והן יודעות שתמיד אביא להן קמפיינים שווים עם ערך אמיתי והנחות משתלמות", היא אומרת.
ואחרי מי נהנית לעקוב? "אין לי מישהי אחת ספציפית, אני אוהבת לפרגן לנשים מוכשרות ולראות את ההצלחות שלהן", משיבה אלון. "במיוחד אני נהנית לעקוב אחרי גיסתי, לי אלון - היא הכי אותנטית ומצחיקה שיש. וגם אחרי יוסי, בעלי, שהוא יהלומן - אני עוקבת מקרוב אחרי הדרך שהוא עושה ותמיד כיף לראות את ההתפתחות שלו".
אלון מדגישה שהיא מרגישה שהשיתוף עם העוקבות שלה עושה טוב גם לה - וגם להן. "הרבה פעמים אני שם בשבילן - מחזקת באמונה, מייעצת ותומכת, אפילו בשעות הקטנות של הלילה. הן כבר לא רק 'עוקבות', הן חברות, ויש בינינו קשר שהוא הרבה מעבר".
"זה היה רגע מרגש להבין שאפשר להפוך את זה למקצוע"
בר מרום הצטרפה אף היא לאינסטגרם בתחילת 2012, כשהאפליקציה עוד הייתה חדשה בישראל, לאחר ששמעה עליה מחברות בתעשיית האופנה והבינה "שיש כאן משהו אחר".
היא בדיוק יצאה מתחרות מלכות היופי, אז הפוסטים הראשונים שלה היו תמונות משם - "תמונות מפולטרות כמו שהיה מקובל אז", היא אומרת, "בנוסף, קצת מחופשות ואת אחותי הקטנה שהיתה אז בת 7".
לדבריה, האווירה בהתחלה הייתה מאוד קלילה ואמיתית. "אינסטגרם הרגיש כמו מקום חדש לשתף רגעים אישיים, השראות וצילומים יומיומיים, והכול היה יותר ספונטני ופחות מתוכנן. זה היה מרגש לגלות את הקהל ולהתחיל ליצור קשרים ראשונים עם אנשים דרך התמונות", היא אומרת.
"בערך ב-2015-2016 התחיל המעבר לצילומי סטודיו, סטוריז ותוכן מקצועי יותר. שם הבנתי שאינסטגרם כבר לא רק 'אלבום תמונות', אלא פלטפורמה עסקית חזקה".
מתי התחלת להרוויח כסף מאינסטגרם?
מרום: "בערך ב-2013 קיבלתי את ההצעות הראשונות לשיתופי פעולה. בהתחלה זה היה בגדים ומתנות, ובהמשך גם תשלום על פוסטים וקמפיינים. זה היה רגע מרגש להבין שאפשר להפוך את זה למקצוע".
לדבריה, היא אף פעם לא עבדה רק באינסטגרם. "בשנת 2014 הקמתי את המותג שלי. כשקהל העוקבים הנאמן שלי גדל והיה ברור שיש כאן פוטנציאל עסקי אמיתי, החלטתי להתמקד באינסטגרם ובמותג שלי במשרה מלאה. בשנת 2023 כשהבת שלי נולדה אחרי טיפולי פוריות ארוכים, פתחתי עמוד נוסף שבו אני משתפת רק את החיים האישיים שלי וזה ערוץ כלכלי נוסף".
ומה יהיה בעתיד עם אינסטגרם לדעתה?
"אני מאמינה שאינסטגרם תמשיך להתפתח לכיוון וידאו קצר ותוכן אותנטי", אומרת מרום. "טיקטוק בהחלט מתחרה חזק, אבל היתרון של אינסטגרם הוא בכלים שהיא נותנת ליוצרים ולעסקים קטנים ובינוניים ובקשר שהיא מאפשרת עם קהל נאמן לאורך זמן".
היו לך מחשבות לפרוש מהרשת החברתית?
"כמו כל יוצרת תוכן, לפעמים יש תקופות של שחיקה. אבל אינסטגרם הוא הבית שבנה אותי ואת המותג שלי, ואני עדיין רואה בו הרבה הזדמנויות. כל עוד יש לי מה לתת ולהשפיע אני כאן ברמות".
אחרי מי את אוהבת לעקוב?
"אחרי מעצבות צעירות בתחילת הדרך, אחרי קולגות מהאופנה בארץ ובעולם, וגם אחרי עמודי השראה של עיצוב, צילום ולייפסטייל. זה נותן לי השראה ומשאיר אותי מחוברת למה שקורה בשטח".
"מאחלת שהמקצוע הזה יהיה הרבה יותר מקצועי"
משפיענית האופנה הישראלית, עדן מארי חביב, הצטרפה ב-2012 לאינסטגרם כשחיפשה בסך הכול אפליקציה לערוך בהן תמונות.
"המטרה שלי הייתה להעלות את התמונות לפייסבוק בכלל, ויום אחד בן הזוג שלי בזמנו אמר לי, 'יש לך חשבון אינסטגרם ולא ידעתי?' אמרתי לו, 'על מה אתה מדבר?', והוא הראה לי שכל מה שערכתי נשמר תחת חשבון מסוים, שכל אחד יכול לראות ולעקוב אחריו".
היא הייתה משתפת בהתחלה רכישות שלה מפוראבר 21: "בגדים סופר זולים שהייתי יוצרת לוקים שווים במחירים נגישים, וסתם משתפת להנאתי את הרכישות מבלי לקבל כל תמורה", כך לדברי חביב. "אני זוכרת שהייתי מתעדת הכל בלי סיבה או כוונה, ופשוט ראיתי כמה זה מעניין את כולם וזרמתי", היא מספרת.
על ההבדלים בין אינסטגרם של אז והיום היא אומרת: "הרשת הייתה פשוטה יותר, אותנטית יותר, פחות תעשייתית, פחות עמוסה, פחות מנוהלת לפי לוחות זמנים וקודי קופון, לא הייתה תחרות, כל אחת עשתה את הפרי סטייל שלה בלי שום אינטרס כלכלי. היו קוראים לנו, 'לחלוצות' לכל מיני דברים מגניבים בלי תשלום, רק לחשיפה, לכל מיני השקות או צילומים".
חביב טוענת שאינסטגרם הפכה ל"סצינה ממשית" בסביבות ינואר 2016. "אני זוכרת שפרסמו בתוכנית חיסכון תמונה שלי עם אביחי דעי על זה שמתחילים 'לשלם' לאנשים אנונימיים על קמפיינים במקום לאנשים מוכרים, כי באותם ימים הסצנה של האינסטגרם קיבלה תאוצה".
היא התחילה להרוויח כסף מהאינסטגרם בצורה מקצועית ב-2017, אבל תמיד הוא היה עבורה כמו 'עבודה צדדית'. "תמיד היה שם פחד שזה לא מספיק וזה לא יכול להיות המקצוע העיקרי, אז עבדתי במקביל בחברת ביטוח, למדתי משפטים, בעולם הנדל"ן, ורק לפני שנתיים ב-2023, אזרתי אומץ לקחת את זה לפרונט ולעבוד רק בתחום הזה ולהתמקד בו", מספרת חביב.
בעתיד היא מאמינה שאינסטגרם תמשיך לעלות ולהתפתח, ויחד עם זאת יש לה ביקורת על מי שגורמים בעיניה לזילות המקצוע.
"אני מאחלת שהמקצוע הזה יהיה הרבה יותר מקצועי, עם פיקוח וניהול מסודר, כך שהקמפיינים יגיעו רק דרך הצינורות האלו ופחות 'פיראטי'", אומרת חביב. "כי זה מרגיש היום שכל אחד או אחת שמעלה סטורי אחת לכמה ימים, כשיש לה איזה יום פנוי ובא לה לשתף, קוראת לעצמה 'בלוגרית'. ואז כשהיא מתעייפת או לא בא לה, ומבינה כמה העבודה סביב תובענית ולא בהכרח פשוטה כמו שנראית, אז היא נעלמת 'ויוצאת' לפנסיה. זה מרגיש לפעמים זילות במקצוע, לעומת מי שמתמיד שנים - כי אין יום כן, יום לא, יום למה לא - למי שחתום על חוזים מול חברות ועובד מסודר כמקצוע להתקיים ולהתפרנס ממנו".
לפני כשנתיים פתחה חביב חשבון טיקטוק, היא מאוד פעילה שם ו"צוברת תאוצה" עם כמה סרטונים שכבר צברו יותר ממיליון צפיות. "יחד עם זאת, אני פחות מתחברת לקהל שם ולשיח, הכל שם לצערי יותר פרוץ", אומרת חביב. "יש תגובות הרבה יותר בעייתיות לעיתים, וחוסר אינטראקציה עם כל עוקב ועוקב, כמו באינסטגרם שאת זה אני הכי אוהבת".
אין לה מחשבות בכלל לפרוש, אלא להפך: "אני אוהבת את מה שאני עושה. אני עושה את זה מהלב, ואני עונה כמעט לכל הודעה ולכל עוקבת, הדלק שלי זה האהבה שלהן והשיחות איתן".
ואחרי מי היא אוהבת לעקוב?
"יש לי המון בלוגריות אירופאיות שאני עפה עליהן, כי זה נטו לוקים ולייף סטייל של מותגים וחופשות בלי לדבר, בלי לחשוף, מאוד טכני ואני הכי אוהבת את זה. אם לא הסוכנת שלי, גם אני הייתי כזו, אבל בארץ זה עובד רק בדרך של לדבר, להיפתח ולחשוף.
"בלוגרים כחול לבן אני אוהבת את עינב בובליל, עמית חן, נדיר אליהו, הדר שירי ולי אלון, שאגב הם גם חברים טובים שלי, אני פשוט נהנית לצפות בתוכן שלהם".