השמועה על הרכב החשמלי של אפל מסתובבת כבר כמה שנים, וכעת מארק גורמן, עיתונאי המתחמה במוצרי אפל בבלומברג, מדווח שנצטרך לחכות עוד כמה שנים, לפחות 4 ליתר דיוק. פרויקט הרכב "טיטאן", שמדובר בתקשורת כבר עשור, הפך מתכנון מכונית בנהיגה עצמית מלאה למכונית חשמלית כמו של טסלה. מה שנקרא "המכונית של אפל" צפויה כעת להיות מושקת לא לפני 2028 - שנתיים לאחר תאריך היעד האחרון שדווח על ידי החברה.

לפי הדיווחים, התכונות האוטונומיות של המכונית שונמכו ממערכת רמה 5 (אוטומציה מלאה) למערכת רמה 4 (אוטומציה מלאה בנסיבות מסוימות), וכעת הגיעו לרמה 2+1 (אוטומציה חלקית). זה אומר שהיא מציעה תכונות מוגבלות לנהיגה עצמית, כמו מירכוז לנתיב ותמיכה בבלימה/האצה - תוך שהיא עדיין דורשת את מלוא תשומת הלב של הנהג. הטייס האוטומטי של טסלה לשם השוואה, מסווג כרמה 2. רמה 2+1 אינה רמה רשמית, אך לעתים נעשה בה שימוש לא פורמלי כדי לתאר גרסה מתקדמת יותר של רמה 2.

מה שאפל חזתה בעבר כמכונית ללא הגה או דוושות - ואולי בעלת מרכז פיקוד מרחוק שיכול להשתלט על הנהג - נראה כעת יותר כמו כניסה לשוק המוכר של טסלה.

בלומברג מדווחת שבאפל רואים את שנמוך הפרויקט כ-"רגע מכונן". מקורבים לתוכנית הרכב של אפל מאמינים שהנמכת הציפיות של אפל מהמכונית יכולה להביא לרגע של "להיות או לחדול" של הפרויקט כולו. "או שהחברה יכולה סוף סוף לספק את המוצר הזה עם ציפיות מופחתות, או שמנהלים בכירים עשויים לשקול מחדש ברצינות את קיומו של הפרויקט", כתב גורמן.

על פי הדיווחים, אפל שוחחה עם שותפי ייצור פוטנציאליים באירופה על האסטרטגיה המעודכנת. בבלומברג מדווחים שהחברה עדיין רוצה להציע מערכת אוטונומית ברמה 4 בשלב מסוים, אפילו שהרכב הראשון שלה בדרך להפוך למשהו בסיסי יותר.

רשת בלומברג מתארת את הפגישות שהובילו להחלטת אפל כ"מטורללות", בהן היו מעורבים המנכ"ל טים קוק, מועצת המנהלים של אפל וראש הפרויקט קווין לינץ'. האחרון קיבל את התפקיד לאחר שקודמו דאג פילד עזב בשנת 2021 (פילד היה מהנדס ראשי לשעבר בטסלה, וכיום מוביל את אגף ה-EV של פורד). על פי הדיווחים, הדירקטוריון עודד את הנהלת החברה להתקדם עם פרויקט המכוניות לאורך שנת 2023.

לאחר תקופה מוצלחת, למכוניות בנהיגה עצמית 2023 לא הייתה שנה נהדרת. קרוז, חטיבת הרובוטקסי של GM, פיטרה 24 אחוז מכוח העבודה שלה בדצמבר. זה קרה לאחר שאחד מכלי הרכב של החברה נתקע וגרר הולך רגל שנפגע ממכונית אחרת. התוצאות היו מהירות, שכן משרד התחבורה של קליפורניה השעה את ההיתרים לרכבים ללא נהג של קרוז בגלל חששות בטיחות. בצד החיובי יותר, נראה כי Waymo, השייכת לאלפאבית, חברת האם של גוגל, מצליחה יחסית עם מעל ל-11.5 מיליון קילומטר ב-3 ערים בשנת 2023. אבל בסוף החוקים והתקנות הממשלתיים הם הקלף הפרוע במשוואה הזו, ואולי אפל ראתה את הרוח נושבת בכיוון שמצדיק נקיטת זהירות יתרה.

הפרויקט של אפל היה בגדר שמועה לפחות מאז אמצע שנות ה-2010. החברה הוציאה מאות מיליוני דולרים על היוזמה לפי דיווחים שונים, ועבדה על "מערכות הנעה, חומרה ותוכנה לנהיגה עצמית, חלקי פנים וחוץ של מכוניות ורכיבים מרכזיים אחרים", לפי גורמן. בהתחשב בכמה פעמים השתנו פרטי הפרויקט היקר, אל תתפלאו אם הם יעשו זאת שוב.