זמן זה כסף: מור דיעי חנני, תושב תל אביב, שכר אתמול (שבת) קורקינט של חברת בירד בדרכו לעבודה במרכז העיר. כשהגיע ליעד ניסה להחנות את הקורקינט במקום חנייה מוסדר של עיריית ת"א, אך גילה שהוא לא יכול לבטל את ההשכרה בגלל תקלה וסטייה של כמה ס"מ.

"כשהגעתי ליעד ניסיתי להחנות את הקורקינט בחניית אופניים שיתופיים, מוסדרת של העירייה", מספר דיעי חנני בשיחה עם NEXTER, "והאפליקציה אמרה לי שאני לא יכול להחנות שם, בחנייה המוסדרת. וזה בדיוק איפה שהייתי".

חניית הקורקינטים בתל אביב (צילום: מור דיעי חנני)
צילום: מור דיעי חנני

עוד הוסיף: "ה-GPS לא זיהה שאני נמצא שם, אז הייתי צריך להסתובב במשך המון זמן, בערך 20 דקות, באותו מקום - הלוך חזור - עד שזה זיהה אותי. וברחוב היו קורקינטים לא בחנייה המוסדרת. וזה עלה לי 60 שקלים". בעקבות פניית NEXTER לבירד, דיעי חנני זוכה על מלוא הסכום.

עיריית תל אביב התחילה השבוע אכיפה של הכלים השיתופיים שמגדירים איפה מותר להחנות אותם, בשביל למנוע מצב שזורקים אותם סתם על מדרכות או שבילי אופניים ומפריעים לתנועה - מי שחונה במקומות כאלה נדרש לשלם קנס כספי.

לפי ההגבלות של עיריית תל אביב החנייה במרכז העיר מותרת רק במקומות ייעודיים, קיימת אפשרות דיווח על כלים שחוסמים את הדרך והאכיפה של רכיבה על המדרכה תתוגבר. בנוסף תינתן אפשרות דיווח על כל כלי חוסם באפליקציה העירונית. האפליקציה תאפשר לתושבים העיר לדווח על מפגעים בזמן אמת, כגון: אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים שיהוו מכשול והפרעה למעבר חופשי במדרכה או בכביש.

 

זה מאלץ את החברות השונות שמשכירות קורקינטים להטיל על הרוכבים את הקנסות, ובמקרה של בירד לנסות למנוע מראש בעיה כזאת. אז למה דיעי חנני לא הצליח לחנות? טכנולוגיית ה-GPS היא טובה, אבל ותיקה מאוד ולא מדויקת. ברוב המקרים קיימת סטייה של 10-20 מטרים, ואתם ודאי מכירים את זה כשאתם מנווטים עם הוויז וכמעט מפספסים את הפנייה בכביש, או כשתוכנת הניווט חושבת שאתם בצד השני של הבכביש.

אם נתקלתם גם בתקלות כאלה בבירד או בחברת קורקינטים אחרת, אל תהססו - פנו לשירות הלקוחות ודווחו להם על כך שלא הצלחתם לחנות.

מחברת בירד נמסר בתגובה: "במסגרת הרגולציה העירונית החדשה נקבע כי לא ניתן לסיים נסיעה ולסטות ממקומות החניה המתוחמים. סיום הנסיעה מתבסס על איכון GPS של הקורקינט המוודא כי הכלי מונח באזור המסומן. בישראל טווח הסטייה של האיכון נאמד בעשרות מטרים כאשר כלל המפעילים דאגו לציין את הבעייתיות הזו לקברניטי העירייה טרם כניסתה של הרגולציה לתוקף.

"מדובר בתשתית הלוויינית של מדינת ישראל ולכן אין החברות יכולות לדייק את המיקום מעבר למה שמספקות התשתיות. כאמור, ההסדרה היא חדשה לחלוטין ואנו בשיח עם העירייה על מנת לשתף פעולה, להציף את הבעיות שעולות מהשטח ולמצוא פתרונות משותפים. אנו מתנצלים על החוייה של הלקוח והוא יפוצה לאלתר."

מעיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב-יפו פועלת לשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך תוך התאמה לביקוש לאמצעי התחבורה החדשים. כלל החברות התחייבו והצהירו שיש להן יכולת טכנית לעמוד בתנאי ההסדרה, כולל הגבלת חניה לתאים מוגדרים בלבד. ניתן לראות את תאי החנייה באפליקציות השונות של החברות ואף בסימון בשטח. כלי שלא ימצא בתא חניה (כרגע ברובע 3 ובהמשך בכל העיר), ייאסף על ידי הפיקוח העירוני ויוטל קנס על המפעיל. המפעילים מוזמנים להשתמש בשיטות טכנולוגיות וכאלה שאינן טכנולוגיות כדי שלא ימצאו כלים שלא בתאי החניה. היה ולמפעיל מסוים יהיו ריבוי מקרים שכליו אינם בתא חנייה, העירייה תשקול את ביטול ההיתר.