לא מעט שינויים ותופעות בעולם העבודה הוצפו בשנתיים האחרונות בטיקטוק, כאשר אחד הזכורים בהם היה "ההתפטרות השקטה", שהבהירה כי העובדים הצעירים מעוניינים לעבוד, אבל לא מעבר לשעות העבודה שלהם. כעת, על רקע המצב הלא פשוט בהייטק העולמי, נוצרה תופעה חדשה שבה עובדים מתעדים את הפיטורים שלהם ברשתות החברתיות.

בריטני פיץ', מנהלת מכירות בחברת Cloudflare, ספקית תשתיות אינטרנט המציעה מגוון שירותי אבטחה לאתרים ואפליקציות, הפכה לוויראלית לאחר שפרסמה סרטון בטיקטוק שבו היא מפוטרת מחברת הטכנולוגיה. הצעירה פוטרה כביכול בגלל ביצועים לא משביעי רצון – אך לא הייתה מוכנה לשתוק על כך.

@brittanypeachhh Original creator reposting: brittany peach cloudflare layoff. When you know you’re about to get laid off so you film it :) this was traumatizing honestly lmao #cloudflare #techlayoffs #tech #layoff ♬ original sound - Brittany Pietsch

פיץ' צפתה את הפיטורים שלה, מכיוון שהחברה הכי טובה שלה בעבודה פוטרה 30 דקות לפני הזימון שלה, ולכן ידעה לתעד את השיחה והגיע מוכנה. את הודעת הפיטורים היא שמעה משני אנשים שהיא לא מכירה – עובדת מה-HR ומנהל שעליו לא שמעה עד היום. הוא לא הציג את עצמו וקפץ היישר למטרת השיחה: "יש לנו פגישה חשובה היום, סיימנו את ההערכות שלנו לגבי ביצועי 2023. לא עמדת בציפיות של קלאוד פלייר לביצועים, והחלטנו להיפרד ממך".

העובדת מיהרה לענות כדי להפריך את טענותיו ואמרה: "התחלתי לעבוד ב-25 באוגוסט. אחר כך הייתה לי חפיפה של שלושה חודשים, ואז היו שלושה שבועות של דצמבר, שבוע של חג המולד, והנה אנחנו כאן", היא אמרה. "אני לא חושבת שזה מאוד הגיוני עבורי ועבור המסע שלי בקלאוד פלייר עד היום. כמו כן, בכל שיחה שהייתה לי עם המנהל שלי, הוא רק אמר שאני עושה עבודה נהדרת. דברים הלכו טוב. היו לי קשרים טובים עם הלקוחות שלי. הביצועים שלי היו הכי טובים מכל הצוות שלי".

בנוסף, היא דרשה לדעת מדוע המנהל שלה לא חלק מהפגישה הזו, שכן מי שהשתתפו בשיחה לא היו המנהלים הישירים או הממונים עליה. "מעולם לא נפגשנו", אמרה להם.

בתגובה, נאמר לה כי הצעד הוא "כיול" קולקטיבי של החברה. למרות שבתחילת השיחה נאמר לה שהפיטורים מבוססים על הביצועים שלה, המנהלים לא הצליחו לספק שום מדדים ספציפיים שיסבירו מדוע היא מפוטרת.

פיץ' לא קנתה את התשובות המגומגמות שקיבלה: "אז האם אני מפוטרת בלי סיבה?", שאלה. היא האשימה את אנשי החברה שהם שכרו יותר מדי אנשים, הורסים את חייהם של בני גילה ללא הסבר, וכינתה זאת "סטירת לחי". "רק התחלתי, אני עובדת מאוד קשה", אמרה. "זה לא הגיוני שאתם לא נותנים לי סיבה הגיונית שאני מפוטרת".

אשת משאבי האנוש אמרה: "מנקודת מבט של תהליך, השאלות שלך תקפות. זה לא הולך להיות הפורום והמצב שבו נוכל להיכנס לפרטים". פיץ' הגיבה, "אבל מתי? אם זה לא נכון בזמן שמפטרים אותי, זה בוודאי לא יהיה אחרי, כשאני כבר לא חלק מהחברה".

פיץ' העלתה את הסרטון בטיקטוק והוא צבר רק אצלה כ-600 אלף צפיות, אך הופץ במהרה גם ברשתות החברתיות האחרות. בטוויטר הוא צבר לדוגמה 3.6 מיליון צפיות מחשבון של משתמש שהחמיא לה: "אני אוהב שהיא הקליטה את זה. אני אוהב שאנשים זוכים לראות איך נראים תאגידי הענק האלה. מנקודת המבט האנושית, איך היא תוכל להשתפר עם המשוב הזה? הייתי כועס במקומה. נאלצתי לפטר אנשים, ואני מקווה שהצלחתי יותר".

בתגובה לסרטון הוויראלי, דובר קלאוד פלייר אמר בהצהרה כי החברה לא ערכה סבב פיטורים משמעותי. "כאשר אנו מקבלים את ההחלטה להיפרד מעובד, אנו מבססים את ההחלטה על סקירה של יכולתו של העובד לעמוד ביעדי ביצועים מדידים. אנו בוחנים באופן קבוע את הביצועים של חברי הצוות, ומשחררים את אלה שאינם מתאימים לצוות שלנו. אין שום דבר ייחודי בתהליך הביקורת הזה או במספר האנשים ששחררנו לאחר סקירת ביצועים ברבעון זה".

גם מנכ"ל קלאוד פלייר, מתיו פרינס, ענה בטוויטר לגולש שהתייחס לנושא וכתב כי החברה פיטרה כ-40 מתוך 1,500 אנשיה במחלקות השיווק, וזה נחשב יעד רבעוני טיפוסי.

לדבריו, "כשאנחנו עושים ניהול ביצועים נכון, לעתים קרובות אנחנו יכולים לדעת תוך 3 חודשים או פחות לגבי אנשי מכירות, אפילו במהלך החגים, אם הם הולכים להצליח או לא. למרבה הצער, אנחנו לא מגייסים בצורה מושלמת. אנחנו מנסים לפטר בצורה מושלמת. במקרה הזה, ברור שהיינו רחוקים מלהיות מושלמים. הסרטון כאב לי לצפייה. מנהלים צריכים תמיד להיות מעורבים. משאבי אנוש צריך להיות מעורב, אבל זה לא צריך להיות במיקור חוץ אליהם. אף עובד אף פעם לא צריך להיות מופתע שהמנהל שלו לא הופיע לשימוע".