קמפיין התעשייה האווירית (צילום: twitter)
קמפיין התעשייה האווירית | צילום: twitter

התעשייה האווירית עלתה אתמול עם קמפיין שלטי חוצות, שהפך במהרה לוויראלי ברשת. בשביל לגייס מתכנתים, הקמפיין יוצא נגד תעשיית ההייטק והתחומים שבהם היא מתעסקת, במטרה להדגיש את החשיבות הערכית של עבודה בחברה הממשלתית. התעשייה האווירית מפתחת טכנולוגיות צבאיות – באוויר, ביבשה, בים ובחלל, וכן טכנולוגיות אזרחיות בתחום התעופה ופתרונות בתחום המודיעין, הזיהוי, המעקב וההגנה בסייבר. כיום היא מעסיקה כ-10,000 מהנדסים והיא מחפשת לגייס 600 נוספים.

שלטי החוצות עלו לפני פחות מ-24 שעות באזורי תעסוקה כמו הרצליה פיתוח, רמת החייל, חיפה, אשדוד ועוד. ביניהם תוכלו למצוא את: "כפיים לרון! מהנדס תוכנה שבזכותו אלפים מתמכרים לפוקר באינטרנט", "כפיים לצחי! יוצא 8200 שבזכותו עוד מתבגר נחשף לפורנו" ו"בראבו לעלמה! מצטיינת דיקן שבזכותה אלפי ילדים מכורים למשחקי מחשב".

התמונות מהקמפיין עוררו הדים רבים ברשתות החברתיות. בקבוצה "צרות בהייטק" העלה אחד הגולשים את התמונה ושאל מה דעתם, וזכה למאות תגובות. היו לא מעט תגובות שתמכו: " איך כולם לפתע נעשים יפיי נפש... המוצרים של התעשייה האווירית הם מוצרי הגנה לפני ואחרי הכל. בזכותם המדינה שלנו, קטנה ככל שתהיה, מצליחה להיות איתנה ולשמור על יתרון חכם, כזה שגורם לנו לישון טוב יותר בלילה. כל הכבוד לתעשייה האווירית!"; וגם: " זורקים אבן על חתולה, איך יודעים אם היא פגעה? אם היא מיללת. רובנו עובדים בתעשיות חסרות משמעות במקרה הטוב, או רעות במקרה הבינוני וגרועות במקרה הרע ולצערנו הדי נפוץ. חברות שעושות טוב, והתעשייה האווירית מהחברות שמגינות על ישראל וזה טוב, מציפות את זה וגורמות לאנשים שהמצפון ינגן להם. וכן, זה יביא עובדים לתעשייה האווירית". מישהו אחר ענה בקצרה: "יש בזה משהו".

לצד התגובות החיוביות, היו כאלה שתקפו - את הקשר הממשלתי, את תפקידה בתעשיית הנשק וכן את הזלזול בקולגות. המתכנת רן בר זיק כתב בטוויטר: "בואו ונגיד שאני לא מופתע שקמפיין מביך כזה יוצא ממקום מושחת ומסואב כמו התעשיה האווירית. ובאמת עם יד על הלב, הייתם רוצים לעבוד במקום כזה?"

גולש אחר כתב בטוויטר: "כמו שמשון הגיבור בשעתו, מנסה התעשייה האווירית לגרום לעובדי ההייטק הישראלי להימנע מעבודות עם היבט מוסרי מפוקפק, בבחינת תמות נפשי עם פלשתים".

שרון לוזון כתב: "היו יכולים פשוט לכתוב: 'במקום לכתוב תוכנה שתגרום לאלפים להתמכר לפוקר, בוא אלינו לתעשייה האווירית ותכתוב תוכנה שתהרוג את אותם אלפי אנשים עם טילים מונחים, מטוסים חכמים וחימוש מתקדם'".

בתעשייה האווירית מסבירים שהקמפיין שעלה בשלטי חוצות ובנוסף בדיגיטל (לינקדאין, טוויטר, פייסבוק, וויז ועוד) נעשה בתקציב נמוך של עשרות אלפי שקלים, וזכה להצלחה שלא ציפו לה, שמתבטאת גם בקורות החיים שהם מקבלים.

"אנחנו לא שופטים את העובדים בהייטק"

"עשינו כל מיני מחקרים, גם מהעובדים שלנו וגם מעובדים חיצוניים, ומצאנו שמועמדים מחפשים משמעות, עומק וגיוון טכנולוגי. זה משהו שהוא ייחודי לתעשייה שלנו. בחרנו בקמפיין טיפה לעומתי, כי רצינו להעלות את הנושא לסדר היום ולייצר שיח על עולם המשמעות. אנחנו לא שופטים את העובדים בהייטק, אבל אנחנו רוצים שכל אחד יסתכל על עצמו במראה כשהוא קם בבוקר, וישאל אם זה מה שהוא רוצה לעשות בחיים שלו", אומרים ל-mako  בתגובה בתעשייה האווירית. "אם אני רוצה לפתח בוטים לרשתות חברתיות, לעבוד באתרי הימורים או לעשות באמת משהו טוב - להגן על מדינת ישראל, למכור מערכות טכנולוגיות ברחבי העולם, להיות חלק מצוות ששולח לוויינים לחלל ומפתח מכ"מים וטילים".

מה אתה אומר למי שרואה בכך נושא חשוב ומעניין אבל רוצה את התנאים שיש רק בהייטק?

"אין מה לעשות. שוק ההייטק טיפה מתקרר. המשכורות כולן דמיוניות, אנחנו לא יכולים לעמוד בזה, אבל אנחנו מציעים אתגר ועניין שאין שני לו. חוץ מזה, השכר פה לא שכר של רעב. עשינו שינוי גם בנושא השכר - אפשר לקבל פה שכר יפה, עם מעטפת שלמה של תנאים סוציאליים וגם ודאות. היום זה פקטור. אנחנו פונים לאלו שרוצים לעשות משהו בשביל העולם וגם בשביל עצמם".

מה דעתך על התגובות?

"את מאמינה שהשלטים עלו לפני פחות מ-24 שעות? לא צפינו את היקף הוויראליות והשיח. בכל קבוצת וואטסאפ, פייסבוק, לינקדאין, לכל אחד היה מה להגיד, וכשיש לכל אחד מה להגיד אנחנו שמחים. אנחנו מזהים הרבה מאוד טלפונים והקלקות, אנשים אומרים שנגענו בהם. חיפוש עבודה זה תהליך שיכול לקחת גם חודשים. אנחנו רוצים שלאנשים יהיה בתודעה שיש חברה ביטחונית טכנולוגית - הייטק ביטחוני טכנולוגי".