יום האישה הוא תזכורת מכאיבה לכך שיש קהל משתמשים שלם בעולם שלא תמיד נלקח בחשבון כשחושבים על פיתוחים טכנולוגיים - נשים, על אף שהן מהוות יותר ממחצית האוכלוסייה. כשמפתחים מוצר חדש, בין אם זה אתר אינטנרט או גאדג'ט טכנולוגי, עושים לא מעט מבחנים וסקרים כדי להתאים אותו לקבוצות יעד שונות, כמו לגילאים שונים או לתושבי מדינות שונות בעולם. הסוגיה המגדרית מנגד לא תמיד עולה.

את המצב הזה שואפת קהילת הפמטק (FemTech) לשנות - שילוב של המילים Female Technology. השבוע, יום שישי (8.3), מקיימת הקהילה הישראלית כנס מיוחד לרגל יום האישה הבינלאומי, בו ידונו על המקום שבו טכנולוגיה ועסקים פוגשים נשים. מארגני הכנס מבקשים להבהיר שהוא אינו מיועד רק לנשים ושלא מדובר באירוע של העצמה נשית, אלא באירוע מקצועי לכל דבר. בכנס ידונו בשאלה איך ניתן להתאים את הטכנולוגיה, הקיימת או העתידית, כדי לשרת טוב יותר נשים, כמו לדוגמה אפליקציות בתחום טכנולוגיות בריאות (HealthTech) שלא תמיד לוקחות בחשבון את השוני הפיזיולוגי שקיים בין נשים לגברים.

"פמטק זה אחד מהסקטורים שהכי מתחזקים בהייטק בשנים האחרונות, לא רק בארץ אלא בעולם כולו. זה אומר ליצור טכנולוגיה עבור צרכים של נשים, מכל המגזרים", אומרת שלי בלוך, סוציולוגית, אשת מחקר UX וניהול מוצר שייסדה את קהילת הפמטק בארץ ומובילה אותה עד היום. "אחרי שנים שבמהלכן נשים לא נכללו בסקרים ולא נערכו מחקרים על הצרכים שלהן, הן מתחילות סוף סוף לדרוש את מה מה שמגיע להן והיזמים וגופי ההשקעה מבינים שזה כלכלי. מצד אחד, יש הרבה יותר יזמיות שמגיעות לתעשייה מתוך כאב נשי, לדוגמה, חוקרות שחלו במחלה מסוימת, אבל מצד שני כל הגופים בתעשייה כמו אקסלרטורים או קרנות הון סיכון מבינים שיש פה צורך אמיתי, מבחינה ערכית ופרקטית".

עובדים במשרד הייטק (צילום: G-Stock Studio, shutterstock)
עובדים במשרד הייטק, אילוסטרציה | צילום: G-Stock Studio, shutterstock

בלוך מספרת שתחום הפמטק מתחזק במיוחד בישראל לאור האופי היזמי של החברה הישראלית בכלל, וגם בגלל שאחוז הנשים המשכילות בישראל גבוה יחסית. "ישראל היא יצרנית פמטק מהגדולות בעולם, בטח ביחס לגודל שלה. יש גופים ממשלתיים כמו רשות החדשנות או משרד הבריאות שתומכים בנו, גם כי ערכית זה נכון, וגם כי זה מצליח מבחינה כלכלית ועסקית", מסבירה בלוך. "היום אנחנו יודעים שיש מצבים רפואיים כמו אוטיזם או ADHD לדוגמה שבאים לידי ביטוי באופן שונה אצל נשים וגברים. אלה תחומים שאפשר להביא בהם הרבה פיתוחים חדשים, מעבר לעולם הגיניקולוגיה, שבו זה ברור מאליו".

כדוגמה לפיתוח שהותאם עבור נשים, מציינת בלוך את אפליקציית הלו הארט (Hello Heart), שמתריעה בפני המשתמש מפני חשש לאירוע לבבי עתידי. "היא שואלת על סימפטומים, ואצל נשים אנחנו יודעים שיש סימפטומים אחרים לגמרי באירועים לבביים. ברוב החברות אין את ההתאמה הזאת, ובהחלט יש את המרחב לעשות את זה. כמו כן יש תחומים שהצרכים הנשיים הם לא פיזיולוגיים, כמו לדוגמה ביטחון במרחב האישי".

כנס הפמטק השנתי הוא האירוע הכי גדול בשנה של הקהילה, שמונה כבר כ-7,000 חברות. על אף ההסתייגות שלא מדובר באירוע של העצמה נשית, בלוך מבקשת לחדד: "זו הדרך הכי טובה לחגוג את יום האישה הבינלאומי. יש הרבה עיסוק באיך לקדם נשים ביום האישה, אבל לא מדברים מספיק על לייצר מראש דברים עבור נשים. לדוגמה, בכנס יש לנו סדרה של הרצאות קצרות בנוסח טד שמדברות על מקרי בוחן ומסבירות את הפוטנציאל של התעשייה. ברגע שנשים משתלבות בעמדות בכירות בגופי ההשקעות או בחברות טכנולוגיה, הן מבינות את הפוטנציאל של הסטארטאפים האלה אפילו יותר".

שלי בלוך, מייסדת קהילת פמטק (צילום: סנאפ המרכז החברתי לצילום)
שלי בלוך, מייסדת קהילת פמטק | צילום: סנאפ המרכז החברתי לצילום

בלוך מגיעה מעולם המחקר האקדמי כסוציולוגית שחקרה פערי שכר מגדריים בשוק העבודה. "היה לי קשה עם המגזר הציבורי, הרגשתי שהוא לא מתקדם בקצב מהיר מספיק ומצאתי את עצמי בהייטק. שם המחקר החברתי שלי התבטא בעולמות הפרודקט והעיצוב. זה פתח לי את העיניים לכך שצריך לעצב בצורה יותר מותאמת לנשים. רציתי לעבוד בחברה שפותרת משהו עבור נשים, אז כתבתי בגוגל פמטק. וכשלא מצאתי כלום החלטתי לפתוח קבוצת פייסבוק שתעסוק בנושא. מפה לשם יצא שהקמתי את פמטק ישראל, ולצד קבוצת הפייסבוק שלנו שבה אפשר להתייעץ, יש לנו גם ערוץ יוטיוב וחשבון אינסטגרם שנועדו להעלות את המודעות לנושא בתעשייה".

"אנחנו רואות שעדיין אין שוויון, ישראל עוברת את אחד האסונות הגדולים בהיסטוריה שלה ומי שמטפל בו, זו אותה חבורה של גברים", מסכמת בלוך את ראיית העולם שלה בכלל. "ראינו שבשבת השחורה נשים פעלו בכל הגזרות, בין אם בלחימה או ביוזמות ששמרו על החוסן הלאומי, או נשים שהחזיקו משפחות שלמות בעורף בזמן שהבעל היה במילואים". 

יש שיאמרו שהמצב היום טוב מאשר בעבר, ואפשר למצוא לא מעט נשים בעמדות מפתח. מה דעתך?

"אני רוצה להציע דווקא זווית אחרת לבחון בה את המצב. אנחנו מדברים כל הזמן על לקדם נשים בתוך התעשיה, אבל אני מדברת על לבחון את מה שהתעשייה בכלל מייצרת. רוב הפטנטים החדשים שנרשמים הם של גברים, ואפשר רק לשער את מי הם משרתים. גם בנושא של הבינה המלאכותית, שמתפתחת היום בקצב מסחרר, אפשר לעשות לא מעט כדי לגרום ליותר נשים להשתמש בכלים האלה".