היזם והסטנדאפיסט שעלה מארה"ב: "המקום הבטוח ליהודים הוא ישראל"
ארי טימן הוא יזם וסטנדאפיסט שנולד וגדל בארה"ב ועלה לישראל. החברה שהקים, ג'ובארי (Jovari), מתיימרת לבנות את מכונית העל הראשונה של ישראל, ומתעתדת למסור את הרכב הראשון בשנת 2026. לאחרונה חשף הדמיה של שדה תעופה עתידני, שבו לא תצטרכו ללכת, אלא תוכלו לנסוע היישר אל תוך המטוס. בראיון ל-mako מספר טימן על היחס ליהודים בארה"ב ואיך משלבים סטנדאפ עם הייטק


ארי טימן, יזם וסטנדאפיסט ישראלי שנולד בארה"ב, סבור שישראל היא המקום הכי בטוח ליהודים בעולם ורוצה שהיא תהיה מזוהה עם חדשנות ולא מלחמות. החברה שהקים Jovari, הציגה לאחרונה הדמיה של שדה תעופה עתידני שבו לא תצטרכו לכתת רגליכם בין מסוף המזוודות, הצ'ק אין ושער העלייה למטוס, זאת בנוסף למיזם של מכונית-על (hypercar) עם גג נפתח ו-4 דלתות שהיא מפתחת, שלפי תוכנית החברה אמורה להיות מכונית העל הראשונה של ישראל.
טימן נולד בברוקלין, גדל בטינק שבניו ג'רזי, למד באוניברסיטת ברנדייס, ועבר למנהטן אחרי הלימודים. שם התחיל להופיע בסטנד-אפ והשיק חברת טכנולוגיה לנדל"ן בשם GateGuard.xyz, שמספקת מערכת אינטרקום חכמה "שהופכת כל בניין לבניין עם שוער", כולל ניהול מאובטח של משלוחים, אורחים וצוותי תחזוקה עבור בעלי נכסים בכל רחבי ארצות הברית.
בהמשך עבר למיאמי ביץ', ניהל כנס בתחום הבריאות במשך כמה שנים והקים את JCorps, רשת ההתנדבות היהודית. "בקיצור, כל הסטראוטיפים היהודיים", הוא צוחק. כיום הוא גר בישראל, לאחר שהוא והוריו עלו לארץ, יחד עם ה"שותפה הפרוותית" שלו, כפי שהוא מכנה אותה, הכלבה צהלה.
כיום טימן עומד בראש חברת ג'ובארי, חברה ישראלית, עם צוותים גם בארה"ב, ספרד, אוקראינה, איטליה, אתיופיה ומדינות נוספות, כאשר שני שני פרויקטי הדגל שלהם הם כאמור המכונית ושדה התעופה Jovari Jetspeed, למרות זאת בחברה עובדים רק שישה בני אדם.
בראיון ל-mako מספר טימן כי המטרה שלו היא להפוך את ישראל לשם דבר עולמי המזוהה עם פיתוחים טכנולוגיים יוקרתיים, כמו המושג "made in italy" אבל למכוניות-על, תעופה צרכנית ואופנה. "אנחנו בונים את מכונית העל הראשונה של ישראל, קבריולה (מכונית עם גג נפתח), עם 4 דלתות, שתשלב גם תכונות מבוססות בינה מלאכותית, כמו מערכת פידבק הפטי (haptic feedback)", אומר טימן.
יחד עם חברת "כנפית", חברת בת שנקנתה על ידי רפאל, הם בנו אבטיפוס לשלדת סיבי הפחמן של המכונית, בתמיכת חממת אנבידיה. "רשמנו שבעה פטנטים - שניים אושרו, היתר בהמתנה - ואנחנו במגעים עם יצרנים עולמיים לרישוי הטכנולוגיה שלנו. המטרה היא למסור את הרכב הראשון ב־2026, עם מימון שכבר הובטח ועוד נמצא בגיוס", מספר טימן, וקורא לאנשים "יוצאי דופן" להצטרף אליהם לחברה. התוכנית עצמה מאוד עתידנית, אך חברת כנפית אמורה להכין אב טיפוס ראשוני בשבוע הבא.
אז הולכת להיות לנו מכונית כחול-לבן?
"תהיה לנו היפר-קאר כחול־לבן, בעזרת השם ובעזרת כמה חברות ישראליות ובין־לאומיות מעולות. אנחנו נרגשים למסור את הדגם הראשון בטיילת של תל אביב בשנה הבאה", מוסיף טימן.
הרעיון לשדה התעופה "העל קולי" נולד לאחר שטימן נחשף להודעתו של מייסד Boom Aerospace על טיסת הסילון הראשונה - מה שהוביל אותו להגיש פטנט ולגבש את החזון ל־Jovari Jetspeed, שבו למעשה הנוסעים יושבים בתא נוסעים שנע ממקום למקום על פסים ובסופו של דבר נכנס לתוך המטוס, כאשר הנוסעים כבר ישובים בכיסא שלהם והחפצים שלהם מאוכסנים מעל לראשיהם.
טימן מסביר את המיזם העתידני שלו, שגם הוא מחכה לאישור ממשרד הפטנטים: "נסיעות צריכות להיות כיפיות, נוחות ומשמחות - אבל עיצובי שדות התעופה כיום יוצרים עומס פיזי ומנטלי אדיר על אנשים. אנחנו מתקנים את זה. כקומיקאי, אני נוסע הרבה בעולם, וזו חוויה כיפית, אבל כזו שחושפת אותי לעיצובים מזלזלים למדי בשדות תעופה. הרי כל הרעיון של טיסה הוא להזיז אנשים - ובכל זאת שדות תעופה מאלצים את הלקוחות להזיז את עצמם.
"אם אתם טסים בטיסה מוקדמת או מאוחרת, תצטרכו ללכת את כל אורכו של שדה התעופה, כי שערים רחוקים זולים יותר. זה טיפשי, אבל חברות תעופה מחשבות כל אגורה - אז עיצבנו שיטה שבה כל תאי הנוסעים נמצאים באותו מקום. עם Jovari Jetspeed לעולם לא תלכו יותר מ־120 מטרים אל או מהכיסא שלכם.
"בנוסף, שדות תעופה כיום לא כוללים מספיק מושבים כשאנשים מחכים למטוס - דבר מטורף בהתחשב בזה שהם יודעים בדיוק כמה כרטיסים נמכרו. עם Jovari, המבנה נבנה מסביב לתאי הנוסעים - כך שיש יותר שטח המתנה, והרבה מקום למושבים ושולחנות. זה מה שאנחנו קוראים לו 'עיצוב ממוקד באדם', והוא הבסיס לכל ההחלטות שלנו".
איך זה יקרה בפועל?
"אנחנו מזיזים את האנשים, במקום לדרוש מהם לזוז בעצמם. מעבירים את האנשים דרך הבידוק הביטחוני ועד למושבים שלהם עם מינימום הליכה, ואז מזיזים את המושבים לתוך המטוס, מזיזים אליהם את המטען, ואפילו מעבירים אותם ליעד הסופי אחרי הנחיתה - מבלי שהם עוזבים את המושב שלהם.
"זה פותח אפשרות להציב הרבה יותר תאי נוסעים (Cartridges), שמכילים את המושבים, בשטח קטן בהרבה, וכך מבטלים את כל המסדרונות, המדרגות והמעליות לנוסעים. שדות התעופה קטנים ב־90%, אבל יש בהם יותר מקום לישיבה ומנוחה לממתינים.
"על פי התוכנית שלנו, ניתן יהיה להסיע את תאי הנוסעים ממקומות מרוחקים יחסית אל ומהשדה - כך שתוכלו לעלות לנסיעה בירושלים ולהמריא מנתב"ג, לנחות במיאמי ולרדת במיאמי ביץ'. זה חוסך מאות נסיעות רכבת ורכב אל או מהשדה.
"זה גם אומר שאפשר להוציא את המזוודות שלכם ממש מולכם כשאתם נוחתים, אין צורך ללכת למסוף המזוודות ולחכות לראות אם המזוודה שלכם באמת תגיע. זה חוסך עבודה, פציעות, ואובדן או נזק למטען".
מעבר לעבודתו כיזם, טימן הוא סטנדאפיסט פעיל שמופיע באנגלית עם קטעים שקשורים לחייו כעולה בישראל, שגם מופיע בהופעות באנגלית של שחר חסון ויוחאי ספונדר (Funny Monday), שהפכו להיות כמו "אחים שלו" בעשור האחרון, כך לדבריו.
על השאלה כיצד היזמות והסטנדאפ משתלבים ביחד הוא אומר: "אני אוהב להיות עסוק ולפתור בעיות. המוח שלי תמיד מנסה להבין משהו או לבנות משהו, אז זה שילוב טוב. רבים מהממציאים הכי יעילים גם מאוד מצחיקים. אילון מאסק הנחה את 'סאטרדיי נייט לייב' ומספר בדיחות כל היום - בין טיל למכונית אוטונומית. הוא דוגמה מצוינת למי שעושה עבודה רצינית תוך כדי הנאה.
"אני נהנה לעשות סטנדאפ, הומור הוא חשוב מאוד - הוא גם טיפולי עבור אנשים רבים שעוברים תקופה קשה בישראל. אנחנו עושים הופעות חינם למשפחות שיש להן משרתים במילואים, לחיילים, בבתי חולים. לישראלים יש חוש הומור נהדר, וזה כיף גדול וגם משמעותי".
לדברי טימן, הפודקאסטים הכי משפיעים כיום הם של קומיקאים, וזו "דרך חזקה ואפקטיבית להעביר את האמת על ישראל לעולם".
"יוחאי ספונדר עושה עבודה מצוינת בזה, ואני מקווה שג'ו רוגן יארח אותו כדי לאזן את גל האנטישמיות האחרון. לאחרונה, ביל אקמן הסכים לבקשתי לבוא עם דייב פורטנוי לישראל לסקור פיצות - וזה מסוג הדברים שיכולים להראות למיליוני צעירים את ישראל האמיתית. אז קומדיה וקומיקאים הם חשובים לבריאותה של ישראל".
באשר למצב היום של יהודי ארה"ב, על רקע המלחמה המתמשכת בעזה, נשמע טימן נחרץ: "אני ממליץ לכל יהודי לעבור לישראל. האנטישמיות בארה"ב רק מחמירה, ובניגוד לישראל, ממשלת ארה"ב לא מחויבת להצלת יהודים. הנשיא טראמפ הוא לעיתים קרובות חבר טוב לישראל, כמו גם רבים מהצוות שלו, אבל הפוליטיקה האמריקאית משתנה במהירות, והוא עצמו מדבר בפומבי על השחיתות והשנאה שמצויות בתוך הממשל הפדרלי. הוא לא מלך ולא יכול לשלוט בהכול. אדם יהודי בטוח יותר בישראל - גם מהשחיתות הזו וגם מאלימות פיזית.
"יורים ביהודים בוושינגטון, זורקים בקבוקי תבערה בקולורדו, ואפילו שוטרים פוגעים ביהודים במיאמי ביץ'. בישראל אנחנו הולכים למקלטים, אבל הערים נבנו כדי להציל יהודים, וכולם מחויבים להציל זה את זה.
"זו לא בעיה אמריקאית בלבד, זה קורה גם באוסטרליה, שם שוטרים אנטישמים פוגעים ביהודים פגיעים במקום להגן עליהם, כך שאנטישמים מרגישים בנוח לזרוק בקבוקי תבערה על בתי כנסת כל חודש. פריז ולונדון הן כבר כמעט חליפות איסלאמית רדיקלית - למרבה המזל, כל היהודים הצרפתים עברו לישראל ופתחו מסעדות, בתי קפה, חנויות בגדים וכל מה שצרפתים עושים. המקום היחיד שבטוח ליהודים כיום הוא ישראל. גם מבחינה רוחנית זה נכון עוד יותר".
טימן אומר שהוא מאמין כי הדרך הטובה ביותר "למכור" את ישראל היא דרך טוב הלב של האנשים, אהבתם לחיים ולבני אדם, הרצון שלהם לעזור. "כך משווקים את ישראל - לא דרך הטפות מוסר או ויכוחים ברשתות. ישראל צריכה להימכר כמו איטליה, צרפת וגרמניה: לבנות מכוניות ומטוסים מדהימים, ולהראות את היצירתיות שלנו מחוץ להקשר של מלחמות. אנחנו שמים דגש על יופי, אמנות וכבוד - ומזמינים את העולם ליהנות מזה.
"תחשבו על זה: גרמניה לא הייתה פופולרית כל כך עד לא מזמן. זה היה עניין גדול. ספילברג אפילו עשה על זה סרט. אבל היום אנשים חושבים על פורשה, BMW והנדסה מעולה כשהם חושבים על גרמניה. אם גרמניה, שביצעה שואה אמיתית, הצליחה לשקם את המותג שלה דרך מוצרים נהדרים - גם אנחנו יכולים.
"גם איחוד האמירויות עושה עבודה מדהימה בזה - ויש לנו הרבה מה ללמוד מהחברים שלנו שם. אנשים צריכים לחלום על ביקור בתל אביב כמו שהם חולמים על מילאנו, פריז או דובאי. בגלל זה Jovari קיימת והיא חייבת להצליח".