טיקטוק (צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק)
טיקטוק | צילום: DANIEL CONSTANTE, שאטרסטוק

הרשת החברתית טיקטוק מושכת ילדים ובני נוער, אבל גם נודעת בשל האתגרים המסוכנים שמופיעים בפלטפורמה שלה. אחד מהם הוא אתגר הבלק אאוט, במסגרתו המשתמשים חונקים את עצמם עד לאובדן הכרה. האתגר מסכן החיים היה קיים עוד בראשית האינטרנט בשמות שונים, וקיימים ברשת מיליוני סרטונים של גרסאות שלו. חמישה ילדים לפחות נהרגו כתוצאה ממנו בשנת 2021, בהם ג'ושוע הייליסוס, בן 12 מקולורדו,  ניילה אנדרסון, בת 10 מפנסילבניה, וכן ילדה בת 10 באיטליה בשם אנטונלה.

מומחים שהתייחסו לאתגר הסבירו כי ברגע שעוצרים את הנשימה למשך זמן ממושך, נוצר מחסור בחמצן בדומה למישהו שטובע, נחנק או עובר דום לב. במצב של ירידת חמצן למוח במשך יותר משלוש דקות אפשר לקבל נזק מוחי, ומעל חמש דקות זה כבר יכול לגרום למוות. 

כעת, הרשת החברתית החליטה להילחם בתופעה המטרידה. טיקטוק עדכנה היום כי החברה תצמיד תווית אזהרה לסרטונים שמציגים אתגרים או מתיחות שעלולים להיות מסוכנים ותפנה למידע נוסף במרכז הבטיחות באתר החברה. כך לדוגמה, כשמחפשים כבר עכשיו את אתגר הבלקאאוט מופנים למדריך הזה שמבקש מכם לעצור, לחשוב, להחליט ואז לפעול.

צעדים אלו באים לתת מענה לתוצאות המחקר הגלובלי שערכה טיקטוק בנובמבר האחרון, שמטרתו הייתה להבין טוב יותר את מערכת היחסים של בני נוער עם אתגרים שעלולים להיות מסוכנים עבורם. אחד מממצאי המחקר היה כי בני נוער, הורים ומחנכים מחפשים מידע אמין בנוגע לאתגרים ומתיחות. המחקר נערך בקרב יותר מ-10,000 בני נוער, מתוכן רק 0.3% העידו כי השתתפו באתגר שהם תופסים כמסוכן.

לטובת חידוד המסרים בתוויות האזהרה עבדה טיקטוק עם מומחים כמו ד"ר ריצ'רד גרהאם, פסיכיאטר ילדים קליני המתמחה בהתפתחות בריאה של מתבגרים, וד"ר גרטשן בריון-מייזלס, מדענית התנהגות המתמחה במניעת סיכונים בגיל ההתבגרות.

בתחילת החודש הכריזה טיקטוק על שינוי באופן המבנה של הנחיות הקהילה, והדגישה  בקטגוריה ייעודית אילו אתגרים נחשבים מסוכנים לפי הגדרתה. בתוך כך, דיווחה החברה כי הסירה במהלך הרבעון השלישי של 2021 כ-91 מיליון סרטונים שהפרו את ההנחיות, כאשר רובם בארה"ב (כמעט 14 מיליון סרטונים).

"צעדים אלה הם חלק מהמחויבות המתמשכת של טיקטוק לתמוך בהורים, מורים ובני נוער. אנו מאמינים ששיתוף פעולה ושקיפות יעזרו לכולנו ליצור מרחב מקוון בטוח יותר", מסר אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל.