mako
פרסומת

ה-AI פוגע גם בוויקיפדיה: רשמה ירידה של 8% בטראפיק בשנה האחרונה

החיפוש באינטרנט משתנה לנגד עינינו, ככל שיותר ויותר אנשים מחפשים בעזרת AI, וכבר לא צריכים באמת להיכנס לאתרים. כעת פוסט חדש של קרן ויקימדיה, האחראית על האנציקלופדיה המקוונת, חשף את הירידה בתעבורה אליה, שמקורה גם בשל עליית החיפוש באמצעות AI וגם בשל חיפוש ברשתות חברתיות המבוססות על וידיאו, כמו טיקטוק. הירידה נחשפה לאחר שזוהתה כמות גדולה של בוטים שנכנסה לאתר

דיגיטל
mako
פורסם: | עודכן:
ויקיפדיה
ויקיפדיה | צילום: Evan Lorne, shutterstock
הקישור הועתק

ויקיפדיה מתוארת לעיתים קרובות כ"האתר הטוב האחרון" באינטרנט, שהולך ומתמלא בתכנים רעילים של רשתות חברתיות וב"זבל" שנוצר על ידי בינה מלאכותית (AI SLOP). אך נראה שגם האנציקלופדיה המקוונת אינה חסינה לחלוטין להשפעות ה-AI, והצפיות האנושיות בדפי האתר ירדו ב-8% בהשוואה לשנה שעברה, כך לפי פוסט חדש בבלוג של מרשל מילר מקרן ויקימדיה.

הקרן מבחינה בין תנועה שמגיעה מבני אדם לבין תנועה של בוטים, ומילר כותב כי הירידה "בחודשים האחרונים" נחשפה לאחר שעדכון במערכות זיהוי הבוטים של ויקיפדיה הראה כי "חלק גדול מהתעבורה החריגה שנרשמה במאי וביוני הגיעה מבוטים, שתוכננו להתחמק מזיהוי".

מה גורם לירידה? לדברי מילר, מדובר ב"השפעה של בינה מלאכותית גנרטיבית ושל הרשתות החברתיות על הדרך שבה אנשים מחפשים מידע", במיוחד לאור העובדה ש"מנועי חיפוש משתמשים יותר ויותר בבינה מלאכותית גנרטיבית כדי לספק תשובות ישירות לגולשים במקום לקשר לאתרים כמו שלנו", וכי "הדורות הצעירים מחפשים מידע בפלטפורמות וידאו חברתיות במקום ברשת הפתוחה", כאשר כוונתו היא לטיקטוק ויוטיוב.

בגוגל מקפידים לדחות את הטענה שסיכומי בינה מלאכותית, כמו AI overview ומצב AI החדש בדפדפן כרום, שנכנס בחודש האחרון לישראל, מצמצמים את התעבורה המגיעה מחיפוש, למרות נתונים שהראו אחרת.

מילר מדגיש כי הקרן מברכת על "דרכים חדשות שבהן אנשים יכולים לרכוש ידע", וטוען שהדבר אינו הופך את ויקיפדיה לפחות חשובה, שכן הידע שמקורו באנציקלופדיה ממשיך להגיע לאנשים, גם אם הם לא מבקרים באתר עצמו. ויקיפדיה אף ניסתה לפתח סיכומי תוכן באמצעות בינה מלאכותית, אך עצרה את הניסוי בעקבות תלונות של העורכים.

עם זאת, לדבריו השינוי הזה טומן בחובו סיכונים, בעיקר אם אנשים נעשים פחות מודעים למקור האמיתי של המידע שהם צורכים. כפי שהוא מסביר: "ככל שמספר המבקרים בוויקיפדיה קטן, כך יהיו פחות מתנדבים שיצמחו ויעשירו את התוכן, ופחות תורמים פרטיים שיתמכו בעשייה הזו".

פרסומת

לכן, מילר טוען כי חברות בינה מלאכותית, חיפוש ורשתות חברתיות המשתמשות בתוכן מוויקיפדיה "חייבות לעודד יותר מבקרים" להגיע לאתר עצמו.

הוא מוסיף שוויקיפדיה נוקטת צעדים משלה, למשל, פיתוח מסגרת חדשה לשיוך קרדיט לתוכן שמקורו באנציקלופדיה. בנוסף, הארגון מפעיל שתי קבוצות שמטרתן לסייע לוויקיפדיה להגיע לקהלים חדשים, והוא מחפש מתנדבים שיצטרפו למאמץ.

מילר אף קורא לקוראים "לתמוך בשלמות התוכן וביצירת התוכן" באופן רחב יותר: "כשאתם מחפשים מידע ברשת, חפשו מקורות וציטוטים והיכנסו לחומר המקורי", הוא כותב. "שוחחו עם האנשים שסביבכם על החשיבות של ידע אמין שנוצר ונערך בידי בני אדם, ועזרו להם להבין שהתוכן שמאחוריו עומדת הבינה המלאכותית נוצר בידי אנשים אמיתיים, שמגיע להם לקבל על כך תמיכה".