רק למקרה שלא ידעתם, כי אין סיבה שתדעו, בגירסת הפרימיום של יוטיוב (שעליה צריך לשלם, כידוע) יש תוכנית ריאליטי בשם ״משפיען מיידי״ (Instant Influencer), במסגרתה מתחרים יוטיוברים שונים על התואר ״המשפיען הבא של יוטיוב״. בתוכנית מתחנכים ולומדים המשתתפים על כל רזי המקצוע של להיות בעל מוביל דעת קהל והשפעה ברשתות החברתיות, ובין היתר משתתפים באתגרים שונים שקשורים לכך. לאחרונה התברר שאחד האתגרים הללו הוא פרסום סרטון התנצלות מזויף – כפי שכל יוטיובר כזה או אחר נאלץ לעשות בשלב מסוים בחייו.

גורו היופי ג׳יימס צ׳רלס, למשל, הופיע בתוכנית כדי ללמד את המשתתפים איך מצלמים סרטון התנצלות שהוא גם אמין, גם ירגש את העוקבים וגם לא ייקטל בתגובות – כי מתברר שמדובר באמנות לכל דבר ועניין. מדובר בפעולה עדינה במיוחד שכן אם מתנצלים כמו שצריך, המעריצים מפויסים כהלכה אבל אם מצטיירים כמזויפים, חצופים או שחצנים, הקהילה כולה מסוגלת להפנות את הגב ולשרוף את היוצר מבחינה וירטואלית. צ׳רלס עצמו, כאמור, נאלץ להתנצל לא פעם ולא פעמיים על שערוריות שקשורות להערות גזעניות כשהיה צעיר וסכסוכים עם מובילי דעת אחרים.

״סרטון התנצלות זה משהו שבוודאות תאלצו מתישהו לפרסם״, אומר צ׳רלס למשתתפים, ״אז כדאי להיות מוכנים לכך. תאמינו לי משום שהייתי צריך להתמודד עם זה. בתור משפיען, כשאתה מטפח קהילה, יכול מאוד להיות שתגידו את הדבר הלא נכון או תעשו משהו שאנשים לא יאהבו או יסכימו איתו ובסופו של דבר, תאלצו להתנצל. זה לא כיף, אבל לפעמים צריך להגיב לדברים בצורה ראויה״.

במסגרת הפרק, כל מתחרה מקבל סקנדל אחר שקשור ליוטיוב: יצירת כותרות שהן קליק-בייטס כדי למשוך גולשים בצורה נלוזה במיוחד, פספוס הזדמנות של מפגש אמיתי עם מעריץ, עריכת יתר של סרטונים או העמסה של סרטונים בהמון מודעות ופרסומות. כדי להתנצל על כך נאלצים המשתתפים לצלם סרטונים כשהם ללא איפור ועם דמעות אמיתיות, ולהציב את המצלמה בזווית מסוימת כדי להדגיש את ההתנצלות האותנטית על פניהם.

התוצאות הוכיחו שהמתחרים בהחלט למדו משהו: חלקם צילמו את ההתנצלויות שלהם בתנאי תאורה נמוכים עם המצלמה שממוקדת בפניהם, כדי שייראו עצובים מתמיד, ואחרים כתבו תסריט להתנצלות והצמידו אותו למצלמה כדי שיוכלו לקרוא מבלי להיראות שהם קוראים. בסופו של האתגר קבע צ׳רלס כי הוא די בטוח שכולם הצליחו להתחמק מהשערוריות שלהם ללא פגע.

עכשיו רק נשאלת השאלה - מה שווים הדפים והאנשים שאתם עוקבים אחריהם ביוטיוב, באינסטגרם ובפייסבוק, אם אתם יודעים שכולם סתם מכונות שרוצות להשיג עוקבים ולשמור עליהם גם במחיר של ויתור על אותנטיות וכנות?