החברות הגדולות בעולם מתכננות להוציא הון על כלי AI - גם אם לא בטוח שיהיו תוצאות
סקר של חברת Teneo מצא כי 68% מהמנכ"לים מתכננים להוציא אפילו יותר על בינה מלאכותית בשנת 2026, למרות שרבים עוד לא ראו תוצאות ממנה. פוסט ויראלי ברשת X טוען שבחברה מסוימת נקנו כ-4,000 מנויים לקופיילוט ורק 47 עובדים פתחו אותו בכלל, למרות שמדובר כנראה בפוסט סאטירי - המגמה של חוסר השימוש בכלי AI בתאגידים לא מוגזמת


אם הבוס שלכם בעבודה משוויץ שהוא עומד לרכוש לכם מנוי פרו באחד מכלי ה-AI, כדאי שתדעו שאתם לא לבד. הוול סטריט ג'ורנל מדווח שמנכ"לים של כמה מהחברות הגדולות בעולם רציניים מאוד בקשר לבינה מלאכותית, למרות שרבים מהם טרם ראו תשואות משמעותיות על השקעותיהם.
לאחר שנה שבה השקעות בבינה מלאכותית בשווי טריליוני דולרים הפכו לבסיס של שווקים עולמיים ושל הכלכלה, 68% מהמנכ"לים מתכננים להוציא אפילו יותר על בינה מלאכותית בשנת 2026, כך עולה מסקר שנתי של יותר מ-350 מנכ"לים של חברות ציבוריות שנערך על ידי חברת הייעוץ Teneo.
פחות ממחצית מפרויקטי ה-AI הנוכחיים הניבו תשואה גבוהה יותר מעלותם, כך השיבו הנשאלים. הם דיווחו על ההצלחה הרבה ביותר בשימוש ב-AI בשיווק ובשירות לקוחות, ועל אתגרים בשימוש בתחומים בסיכון גבוה יותר כגון אבטחה, משפטים ומשאבי אנוש.
חברת Teneo סקרה גם כ-400 משקיעים מוסדיים, ש-53% מהם צופים כי יוזמות AI יחלו להניב תשואות על ההשקעה בתוך חצי שנה. זאת לעומת 84% ממנכ"לי החברות הגדולות, אלו עם הכנסות של 10 מיליארד דולר ומעלה, שמאמינים כי הדבר ייקח יותר מחצי שנה. באופן מפתיע, 67% מהמנכ"לים מאמינים שבינה מלאכותית תגדיל את מצבת כוח האדם בדרגים הזוטרים (entry-level), בעוד ש-58% מאמינים שהיא תגדיל את מצבת כוח האדם בדרג הבכיר.
הסקר נערך בין אמצע אוקטובר לאמצע נובמבר, והמנכ"לים שנסקרו היו מחברות ציבוריות עם הכנסות של מיליארד דולר ומעלה. בנוסף לנתונים האלה, 31% ממנכ"לי החברות הגדולות אמרו שהם צופים שהכלכלה העולמית תשתפר בששת החודשים הראשונים של 2026, ירידה מ-51% לפני שנה. הדבר נובע בחלקו מחששות לגבי סחר עולמי ואי-ודאות גיאופוליטית. מנכ"לים של חברות קטנות יותר, לעומת זאת, אופטימיים הרבה יותר: 80% מאותם מנכ"לים צופים שיפור בשנה הבאה, לעומת 83% לפני שנה.
בימים האחרונים ישנו פוסט ברשת X שהפך לוויראלי ומתקשר היטב לנושא. הצייצן פיטר גירנוס Peter Girnus, חוקר סייבר, כתב סיפור ארוך מאוד ולא ממש מחמיא למיקרוסופט. עפ"י גירנוס, הוא רשם כ-4,000 מנויים לקופיילוט בתשלום (30 דולר בחודש בסך של 1.4 מיליון דולר לחברה), וקרא לזה "שינוי דיגיטלי". על פי סיפורו הוא קודם בשל השינוי הטכנולוגי שהביא, אבל בפועל רק 47 איש פתחו את קופיילוט ורק 12 השתמשו בו יותר מפעם אחת. הסיפור אמור להמחיש את "בועת ה-AI" והשימוש בה, אך הוא כנראה סאטירי בכלל, זה לא הפריע לפוסט שלו להיחשף ל-21 מיליון משתמשים.
בתחילת דצמבר הכחישה מיקרוסופט דיווח של האתר The Information, לפיו חטיבות רבות בחברה הורידו את יעדי צמיחת המכירות עבור מוצרי בינה מלאכותית מסוימים, לאחר שמספר אנשי מכירות החמיצו את היעדים שלהם בשנת הכספים שהסתיימה ביוני. הדיווח, המבוסס על מקורות, ציטט שני אנשי מכירות ביחידת מחשוב הענן Azure.
"הכתבה של The Information משלבת באופן לא מדויק את המושגים של צמיחה ומכסות מכירה, דבר המעיד על חוסר הבנה של האופן בו ארגון מכירות פועל ומתוגמל", מסר דובר החברה בהצהרה. "מכסות המכירה הכוללות (Aggregate sales quotas) למוצרי AI לא הונמכו, כפי שיידענו אותם טרם הפרסום".
שווי חברות הטכנולוגיה המאמיר וסימנים לאימוץ איטי של טכנולוגיית ה-AI , ליבו בחודשים האחרונים חששות מבועה מתפתחת, בדומה לפריחת הדוט.קום של שנות ה-90.
מחקר של MIT מוקדם יותר השנה מצא שרק כ-5% מפרויקטי ה-AI מתקדמים מעבר לשלב הפיילוט. הדיווח ב-The Information ציין כי קבוצת קרלייל (Carlyle Group) החלה להשתמש בשנה שעברה ב-Copilot Studio כדי להפוך משימות כמו סיכומי פגישות ומודלים פיננסיים לאוטומטיים, אך קיצצה את ההוצאה שלה על המוצר לאחר שהתריעה בפני מיקרוסופט על הקשיים שלה לגרום לתוכנה למשוך נתונים באופן אמין ממקורות אחרים. בועת ה-AI היא נושא מאוד מדובר בעולם בחודשים האחרונים, וקשה לדעת אם היא באמת תתפוצץ שתתגלה כפחד מוגזם של משקיעים.