mako
פרסומת

האקר גילה את הנתונים שטסלה קבעה ש"חסרים" - והוביל לפיצוי ענק

חבר מושבעים במיאמי קבע כי טסלה אחראית חלקית לתאונה קטלנית מ-2019, שבה נהרגה בת 22 ונפצע בן זוגה, לאחר שרכב של החברה, שפעל על אוטופיילוט, התנגש בהם. חשיפת המידע ערערה את גרסת החברה בבית המשפט והובילה לפסק דין חסר תקדים

mako דיגיטל
mako
פורסם: | עודכן:
נאייבל בנאבידס ליאון ודילון אנגולו, זירת התאונה
נאייבל בנאבידס ליאון ודילון אנגולו, זירת התאונה | צילום: מתוך הרשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
הקישור הועתק

הפרשה שמטלטלת את טסלה: לאחר שחבר מושבעים במיאמי קבע בחודש שעבר כי החברה אחראית באופן חלקי לתאונה קטלנית משנת 2019, שבה נהרגה נאייבל בנאבידס ליאון, צעירה בת 22 ובן זוגה דילון אנגולו נפצע קשה, ופסק פיצוי חסר תקדים בסך 243 מיליון דולר למשפחות, מתגלה כעת ההתפתחות הדרמטית שהובילה לפסק הדין.

ההתפתחות התאפשרה לאחר שהאקר עצמאי, הפועל ברשת תחת השם @greentheonly, הצליח לשחזר בתוך דקות נתוני מערכת שהוגדרו על ידי טסלה כ"חסרים". הנתונים, המכונים "תצלום התנגשות", הראו כי טכנולוגיית הנהג האוטומטי (אוטופיילוט) זיהתה רכב חונה במרחק של כ-50 מטר והולך רגל כ-35 מטר לפנים, אך המערכת לא בלמה ולא ניסתה למנוע את הפגיעה.

המשפט התנהל במשך חודשים, ובמהלכו טענה טסלה שאין ברשותה נתונים רלוונטיים לתאונה. הגילוי כי המידע קיים והוסתר ערער את גרסת החברה, והוביל את חבר המושבעים לקבוע שהתנהלותה רשלנית.

עורכי הדין של משפחות הקורבנות הדגישו כי בחרו להמשיך בהליך למרות הצעות פשרה בסכומים גבוהים במטרה לחשוף את האמת לציבור. טסלה מצידה טענה כי מדובר בפסק דין שגוי וכי הוא עלול להרתיע חדשנות טכנולוגית ולהטיל אחריות מוגזמת על חברות טכנולוגיה. טסלה ואילון מאסק כבר הגישו ערעור ובקשה למשפט חוזר. 

מכונית טסלה ומנכ"ל החברה אילון מאסק
מאסק וטסלה | צילום: Natan Dvir/Bloomberg, Kena Betancur/VIEWpress via Getty Images

טסלה טענה כי נהג הרכב הפוגע ג'ורג' מקגי הוא האחראי הבלעדי לתאונה הקטלנית, מאחר שהרכין את ראשו כדי להרים טלפון נייד שנפל, בעוד רכבו נסע בצומת בעיר קי לארגו, פלורידה, במהירות של כ-100 קמ"ש.  "למען הסר ספק - לא הייתה אף מכונית בשנת 2019, ואין אף אחת כיום, שהייתה יכולה למנוע את התאונה הזו. זה מעולם לא היה קשור לאוטופיילוט; מדובר בסיפור שהמציאו עורכי הדין של התובעים כדי להאשים את הרכב, כאשר הנהג, מהיום הראשון, הודה ולקח אחריות", הצהירו בטסלה.

ההכרעה נחשבת לציון דרך משפטי ראשון מסוגו בנוגע למערכת האוטופיילוט של טסלה ומעוררת תהיות לגבי רמת השקיפות של ענקיות הטכנולוגיה בכל הנוגע לנתוני תאונות, במיוחד בעידן שבו כלי רכב אוטונומיים הופכים לנפוצים יותר בכבישים.