נראה שהבינה המלאכותית כבר כאן כמעט בכל מקום, וגם בתחום הרפואה. קשה להתחמק משלטי החוצות "כללית AI" של קופת חולים כללית, וכעת גם קופת חולים מאוחדת מציעה שירותי רפואה מותאמים אישית מבוססי בינה מלאכותית באמצעות הענן, בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט.

בשלב הראשון המערכת מתמקדת בנשים בהריון, כך שהאישה תוכל לקבל את כל המידע הדרוש לה בכל שלבי ההיריון בסמארטפון או באתר, כאשר ההמלצות והתוכן יהיו מותאמות לשלב בו היא נמצאת. המערכת תדע לבצע מעקב קליני פרסונאלי, לחשב את רמת סיכון ההיריון ולעדכן על טיפולים ובדיקות שהאישה צריכה לבצע.

המבוטחת תקבל באופן פרואקטיבי התראות, תזכורות לפגישות, תוצאות לבדיקות וגם סרטונים המדריכים אותה על השלב בו היא נמצאת בהיריון, ותוכל לבחור באיזו דרך היא מעדיפה לקבל זאת – אפליקציה, מיילים, מסרונים או אתר האינטרנט.

בשלב הבא יעלה יישום של ניהול אוכלוסיות בסיכון לחולי COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית), חולי סכרת ומחלות מטבוליות נוספות, במסגרתם יתבצע ניטור החולים על ידי מכשירים משדרים במטרה לאזן אותם ולשפר את מצבם הרפואי.

בהמשך המערכת של מיקרוסופט תבצע תמלול של שיחות מטופלים עם רופאים, ובאופן זה תקל על הרופא לתעד את השיחה עם החולה, וזמן הביקור יוקדש לבדיקה עצמה ולא להקלדה של הרופא במחשב. מדובר בטכנולוגיית תמלול בעברית היודעת לזהות שפה רפואית, כאשר מיקרוסופט מציעה אותה דרך שירותי הענן שלה. בנוסף, שילוב טכנולוגית הבינה המלאכותית של OpenAI, המוטמעת בפתרונות מיקרוסופט, תאפשר למערכת לנתח טקסט רפואי וגם לספק תובנות והמלצות.

"בעתיד הקרוב וכמובן שגם ברחוק, הבינה המלאכותית תעזור למטופל לקחת בעלות על הבריאות שלו", אומר ל-mako רועי חרמוני, סמנכ"ל מגזר ציבורי במיקרוסופט ישראל. "למטופל יהיה 'מלווה' אשר יסייע לו לנהל את הטיפול שלו. הוא יוכל לקבל הסבר והמלצות על סיכומי ביקור או אשפוז, תוצאות בדיקות, מרשמים ולתשאל מאגרי נתונים של כלל הארגונים בהם טופל. בנוסף, המלווה יספק מענה ראשוני למטופל ויסייע לו למצות את זכויות הקופה והביטוחים הפרטיים.

קטי בר שלום, מנמ"רית מאוחדת  (צילום: ענבל מרמרי)
ראש אגף מערכות מידע וחדשנות בקופת חולים מאוחדת | צילום: ענבל מרמרי

"הבינה המלאכותית תוריד את החרדות וחוסר הוודאות, תעודד טיפול בעיתוי הנכון ותאפשר מגוון דעות אפשריות על נושא מסוים. בנוסף, איכות ומיקוד הטיפול תהיה גבוהה בהרבה, כיוון שגם למטפלים תהיה עזרה מהבינה המלאכותית, יהיו פחות טעויות אנוש, שיח ממוקד ומפרה, מעקב טיפול והגברת תחושת הביטחון. המטופל ירגיש שהוא "עטוף" במטפל או רופא 24 שעות ביממה".

אז האם אנחנו קרובים ליום שבו בינה רפואית תחזה מחלות?

"הבינה המלאכותית היא כלי תומך החלטה לצוות הרפואי, ומסייעת להם לקבל תובנות מהירות, על פי פרוטוקול רפואי מאושר", אומרת קטי בר שלום, ראש אגף מערכות מידע וחדשנות בקופת חולים מאוחדת. "יש לה יש יכולות ניבוי מסוימות, למשל ניבוי חוסר איזון תרופתי ללקוח סכרתי או הסתברות לאשפוזים חוזרים, אבל היא מהווה כלי מסייע בניתוח נתונים ולא תחליף לקבלת ההחלטה הטיפולית על ידי רופא. בשל כך, היא צפויה לגשר על פערים בין רופאים בעלי ותק שונה ואף להקטין את טווח הטעות",

גם חרמוני סבור שהתשובה היא חיובית. "בינה מלאכותית מבוססת על כמויות מידע עצומות ויכולת על-אנושית למצוא הקשרים והבניות במידע. היא תתרום בחיזוי מחלות ובשאיפה למצוא תרופות וטיפולים למחלות קשות הנפוצות היום", הוא אומר. "בינה מלאכותית אינה באה להחליף את המטפל והרופאים, היא תעזור להם להגיע לתובנות שדורשות אישור ובחינה ממוקדת יותר כיוון שהתובנות נבנו על מידע רב ומגוון. 

"מערכות בינה מלאכותית לומדות עם הזמן ומאוד מהר, בהתאם לפידבק שנותנים להם, על ההמלצות שהן מספקות. לכן, מערכות סגורות יחסית, כגון מאגרי מידע על מחלות, ישתבחו מהר מאד והעזרה שהרופאים יקבלו תהיה מדויקת יותר".

רועי חרמוני, סמנכ"ל מגזר ציבורי, מיקרוסופט ישראל (צילום: ענבל מרמרי)
רועי חרמוני, סמנכ"ל מגזר ציבורי, מיקרוסופט ישראל | צילום: ענבל מרמרי

 האם אין חשש שהפרטים של המטופלים ידלפו ככה?

חרמוני: "בנושא זה יש להבדיל בין מערכות בינה מלאכותית מבוססות אינטרנט פתוח, נגישות דרך דפדפן לכל אדם ובכל נושא, לבין מערכות ארגוניות סגורות של מודל בינה מלאכותית, שיכול להיות מועשר רק מהמידע של הארגון הספציפי. מידע זה הינו של הארגון ובשליטת הארגון מכל בחינה - אבטחה, פרטיות, בעלות וכדומה".