לעסקים קטנים אף פעם לא היה קל, ובטח שלא בתקופה כזאת של עליית מחירים ומיתון כללי. חברת vcita, שהוקמה ב-2010, פיתחה פלטפורמה לבעלי עסקים קטנים שמאגדת כמה כלים שיעזרו להם, ובימים אלו נכנסת לשוק הישראלי, אחרי עשור של פעילות בארה"ב.

החברה הוקמה מתוך רצון לעזור לבעלי עסקים קטנים להתמודד מול שוק תחרותי ותאגידי ענק, כך מספר איציק לוי, מנכ"ל ומייסד החברה. לדבריו הוא הבחין כי עסקים קטנים בסביבתו מבזבזים זמן יקר על ניהול לא יעיל ומסורבל של העסק, והחליט לפתח מוצר חדש. "רצינו בהתחלה לספק פתרון פשוט לניהול פגישות וידאו דרך האינטרנט באופן קל", הוא אומר. "לאחר שראינו את ההצלחה, המשכנו לצמוח ולפתח את המוצר".

"היום אנחנו מציעים 'ניהול עסק' בתשלום, הכולל ניהול פגישות ויומנים של עובדים, גביה של תשלומים, הנפקה של חשבוניות, ניהול כרטיסי לקוח מפורטים ושיווק באמצעות דיוור אלקטרוני והודעות SMS. כמו כן, הפלטפורמה מספקת לבעל העסק 'חלון ראווה דיגיטלי' שיכול להתחבר לכל אתר ולאפשר ללקוחות של בית העסק לבצע תשלומים, לקבוע פגישה, לקבל ולחתום על מסמכים או ליצור קשר עם בית העסק", אומר לוי.

לדברי לוי, הלקוחות העיקרים של ויסיטה הם נותני שירותים כגון מרפאות, משרדי עורכי דין ורואי חשבון, מספרות ומכוני יופי, מכוני כושר, יועצים ומדריכים ועסקים הנותנים שירות בתחומי תחזוקת הבית והניקיון. "תכננו את המוצר כך שהוא בנוי לתת מענה לכלל האוכלוסייה בהתאם לדרישות הייחודיות שלה. כשיוצרים חשבון, המערכת מבקשת מבעל העסק לספק מידע בסיסי בנוגע לעסק כגון סוג העסק, מהם סוגי השירותים, מספר העובדים בעסק ועוד. בהתאם למידע זה, המערכת מתאימה את עצמה באופן אוטומטי".

"היכולת לגבות תשלומים בקלות ובמהירות מפחיתה את הלחץ סביב נושא התזרים ומאפשרת ניהול בריא ונכון יותר של העסק", מוסיף לוי. "במקום שבעל העסק ירדוף אחרי תשלומים, המערכת שולחת תזכורות אוטומטיות ואפילו גובה באופן אוטומטי באמצעות כרטיסי אשראי השמורים במערכת תחת סטנדרט האבטחה הגבוה ביותר. באמצעות דוח המתעדכן בזמן אמת, יכולים בעלי עסקים להבין בדיוק איפה הם עומדים מבחינת הכנסות, כמה כסף עוד צפוי להיכנס, ואילו תשלומים טרם התקבלו".

המוצר פועל גם בעברית, ויש צוות של מכירות ושירות לקוחות מקומי. מלבד השירות המוצע לבעלי עסקים קטנים, vcita יוצרת גם שותפויות עסקיות עם חברות גדולות במשק המספקות שירותים לקהילת העסקים הקטנים, לדוגמה, ארגוני ענק המספקים שירותים פיננסים, שירותי תקשורת, שירותי שיווק ועוד מגוון שירותים לעסקים קטנים. שיתוף הפעולה שלה עם grow מבית משולם פתרונות תשלום היה אחד מהגורמים שהביאו אותה לפעול כעת בישראל.

למה החלטתם עכשיו להיכנס לשוק הישראלי?

לוי: "גם כשהפעילות התמקדה בשוק בחו"ל, vcita נשארה חברה עם צביון ישראלי חזק. החברה שימרה את מרכז הפיתוח והמטה העסקי שלה בישראל והציבה כיעד להעסיק עובדים מכל גווניה של החברה הישראלית. אנחנו מזהים בשלות בשוק הישראלי ומאמינים שבעלי עסקים קטנים ישראלים הם בעלי נטייה חזקה לחדשנות וגישה טובה לטכנולוגיה, במיוחד כשזו מורידה מהם עומס בפעילות היומיומית".

מה מצבכם עכשיו לנוכח המשבר הכלכלי?

"תמיד העדפנו צמיחה יציבה ואיטית על פני מהלכים מסוכנים. בזכות ההתנהלות שלנו, לא הגענו למצב של קפאון או צמצום. להיפך, החברה ממשיכה לגדול ופותחת משרות חדשות מדי חודש", אומר לוי. "נכון שהשוק חווה טלטלות. אולם המספרות, המרפאות, משרדי עורכי הדין, חברות התחזוקה והניקיון ממשיכות לתת שירות ולחפש דרכים לייעל את הפעילות היומיומית שלהם. הביקוש בקרב שוק זה גדל, ולכן גם אנחנו גדלים".

לוי טוען כי קשה לצפות מתי השוק יתייצב, שכן השוק הבינלאומי מורכב והמערכת הפוליטית בישראל מוסיפה אתגרים משלה. "התעשייה הטכנולוגית בישראל שגשגה בעשורים האחרונים, ותמיד ידענו לשמור על רוח החדשנות של ה-start-up nation. ישראלים מאומנים ומיומנים בפתרון בעיות, ומלאים בתעוזה ותושייה, ולכן אני מאמין שהתעשייה תתאושש ותחזור לשגשג בהדרגה.

איציק לוי, מנכ"ל vcita  (צילום: vcita )
איציק לוי, מנכ"ל vcita | צילום: vcita

"ייתכן מאוד שנמשיך לראות קשיים בתעשייה בעתיד הקרוב, במיוחד אם לא נשכיל לפתור במהרה את המשבר הפוליטי הנוכחי. עם זאת, אני מאמין מאוד ביכולות של החברות הישראליות, וחושב שהמשבר הוא גם הזדמנות לקבל החלטות נכונות ואחראיות שיתרמו ליציבות ולחוסן של ההייטק הישראלי, למאות אלפי המשפחות המתפרנסות מהענף, ולמאות מיליוני הלקוחות המשתמשים במוצרי טכנולוגיה ישראליים מידי יום".