mako
פרסומת

"לא לכולם יש 'עור של פיל', ולא כולן יודעות להתמודד עם זה בלי להישאב או להיעלב"

לדנה גלבוע יש 70K עוקבים באינסטגרם, מאות הודעות ביום, והיילייט מכל העולם שיגרום לכם להתגרד ולהזמין כרטיס טיסה באופן בהול. היא מנהלת קהילות דיגיטליות שעפה לה בעולם, אבל מה זה בכלל אומר לנהל קהילה בעידן של AI, איך מתמודדים עם מאות הפניות ביום, ולמה דווקא סרטון שלא קיבל הרבה לייקים, יכול להפוך לנכס הכי חזק שלך? מה עובד לך עם דנה גלבוע

פורסם: | עודכן:
דנה גלבוע, יוצרת תוכן
דנה גלבוע, יוצרת תוכן | צילום: Aleksa kuritkova
הקישור הועתק

דנה גלבוע (aka: @flying.dana) לא חיכתה שאף אחד יזמין אותה למסך, היא פשוט בנתה לעצמה אחד. עם קהילה של יותר מ-70,000 עוקבים, בלוג טיולים משגשג, ועסק שמלמד בעלי ובעלות עסקים איך להפוך את האינסטגרם שלהם למכונת תוכן - היא מנהלת קהילות דיגיטליות, יוצרת תוכן ומלמדת בעלי עסקים איך לבנות נוכחות שעובדת ברשת. "באינסטגרם אין חסם כניסה. לא צריך אישור מאף עורך, רק רצון, התמדה וטיפה אומץ", היא אומרת ל-mako

הצצה לעמוד אינסטגרם שלה מגלה חיים שנעים על הסקאלה של חיפה ומרום גולן ועד מאוריציוס וזלצבורג. מאחורי התמונות ממלונות, הטיפים לסושיאל והקרוסלות המעוצבות - יש עולם שלם של אסטרטגיה, התמדה, חיבור אנושי ובעיקר הבנה עמוקה: קהילה לא בונים על טרנד. בונים אותה על אמון.

מה עובד לך? עם דנה גלבוע

לדנה גלבוע, נשואה לדור ואמא לאיתן (4) ורום (1), יש שני כובעים עיקריים: בראשון היא בעלת בלוג טיולים, בו היא מסקרת אטרקציות, מלונות, יעדים וחברות תעופה בארץ ובעולם ובשני, מלווה בעלי ובעלות עסקים שרוצים להצליח ולגדול בסושיאל ומלמדת אותם את כל מה שלמדה בעצמה לאורך השנים ברשתות החברתיות, וממשיכה ללמוד כל יום מחדש.

"מה שמרגש אותי במיוחד בתחום הזה, הוא להבין שכל אחת ואחד מאיתנו יכול היום להקים לעצמו 'תוכנית טלוויזיה' משל עצמו באינסטגרם. בלי לחכות לאף עורך, בלי לקבל אישור מאף גוף תקשורת. אין בפלטפורמה הזו חסם כניסה חוץ מלהתנסות, ללמוד ולהתמיד, וזה מדהים לראות אנשים שלוקחים את ההזדמנות הזו והחיים שלהם משתנים", היא אומרת.

מה זה בכלל אומר לנהל קהילה?

"באינסטגרם ניהול קהילה נראה אחרת ממה שאנחנו מכירים מקבוצות פייסבוק, עם חוקים, פוסטים והנחיות. אני פחות רואה את זה כ׳ניהול׳ ויותר כטיפוח קהילה. המטרה שלי היא ליצור מערכת יחסים מתמשכת עם העוקבים דרך תוכן, הקשבה ושיח. טיפוח קהילה בעיניי אומר להביא את התוכן הכי חדשני, רלוונטי, ומדויק לקהל שלי, בין אם זה המלצות לחופש הגדול, כי עכשיו יולי-אוגוסט, ובין אם זה היכרות עם פיצ’ר חדש באינסטגרם שכל בעלת עסק חייבת להכיר. אני משתדלת להיות תמיד בין הראשונות שמדברות על נושא מסוים לפני שכולם מדברים עליו, הקהל שלי סומך עליי שאני 'עם היד על הדופק', וזה משהו שאני לוקחת ברצינות.

פרסומת

"מעבר לזה, אני משקיעה זמן אמיתי בלענות לאנשים. הפרופיל נחשף למיליונים בחודש, ויש אינספור שאלות ואני באמת נהנית להיות שם, להקשיב, ולהגיב. ולפעמים, דווקא מתוך שאלות שחוזרות מהקהל, כמו בקשות להמלצות על טיולים עם תינוקות, אני מזהה חוסר במידע, ואז נולדים אצלי רעיונות לתכנים שלא חשבתי עליהם בכלל".

איך הגעת לתחום ניהול הקהילות?

"זה ממש לא היה מתוכנן. התחלתי בכלל מבלוג מסורתי, אתר שבו העליתי המלצות וכתבות עומק עם תמונות, בדיוק כמו שהיה נהוג פעם. אבל בשלב מסוים הבנתי שהעולם משתנה: אנשים מחפשים מידע מהיר, תמציתי, נגיש. הבנתי שאני יכולה להמשיך להשקיע בבלוג, אבל אם אני רוצה באמת להגיע לאנשים, אני צריכה להיות במקום שבו הם נמצאים. וכך עברתי לאינסטגרם. עשיתי אדפטציה גם בפורמט (מטקסטים כתובים לווידאו), וגם בגישה. אנשים התחברו, נסחפו, רצו להיות חלק ממה שנוצר ופתאום הבנתי בלי לתכנן, נבנתה סביבי קהילה".

אילו תכונות אופי או כישורים הם קריטיים כדי להצליח ולהיות מנהל/ת קהילה מעולה?

"אם יש לכם תשוקה אמיתית לנושא מסוים או לנישה שמדליקה אתכם, זה יכול להתאים לכם, אבל רק בתנאי שיש לכם גם את התכונות הנכונות: קודם כל, אורח רוח וסבלנות. קהילה לא נבנית ביום. אנשים צריכים להיחשף אליכם שוב ושוב, עד שירגישו חיבור. הם צריכים לרצות לראות את התכנים שלכם ביום-יום, להרגיש שאתם חלק מהחיים שלהם. בדיוק כמו שבונים קשר אמיתי, זה לוקח זמן.

פרסומת

"חייבת להיות גם אהבה ללמידה. התחום הזה משתנה בקצב מהיר - אלגוריתמים, פיצ’רים חדשים, טרנדים, פורמטים. מי שלא סקרן ומוכן ללמוד ולהתעדכן, פשוט יישאר מאחור.

"צריך גם ראש פתוח וגמישות מנטלית. כל שינוי הוא לא איום, אלא הזדמנות. אם אתם נבהלים כל פעם שמשהו משתנה יהיה לכם קשה לשרוד במרחב הזה.

"ולא פחות חשוב - נחישות. גם אם יש תחרות, גם אם נדמה שכבר 'עשו את זה', תמיד יש מקום לעוד. מי שיבין מה מבדל אותו, מה הקול הייחודי שלו, ואיזו גישה רק הוא מביא, יצליח לבנות קהילה משמעותית לאורך זמן".

מה לדעתך הדבר החשוב ביותר שגורם לאדם להצטרף לקהילה ולהישאר בה לאורך זמן? 

"נתחיל מהשאלה, למה בכלל אנשים מצטרפים לקהילה? התשובה הפשוטה היא: תוכן. כשגולש נחשף אליכם בפעם הראשונה, הוא שואל את עצמו: 'מה יוצא לי מזה?' וזה לא אגואיסטי, זה פשוט אנושי. זה יכול להיות תוכן שנותן ערך וידע, השראה, פתרון לבעיה, או אפילו פשוט תוכן שמצחיק אותנו או גורם לנו להרגיש טוב. כל אלה קורים דרך תוכן. תוכן טוב הוא השער לקהילה.

פרסומת

"אבל להישאר בקהילה, זה כבר סיפור אחר. כאן נכנסת לתמונה מערכת יחסים, אנשים נשארים כשיש עקביות, חיבור ואמון. ובנוסף, הם מצפים להמשיך לקבל את אותו סגנון או ערך שגרם להם לעקוב מלכתחילה. וזה גם מסביר למה הרבה פעמים כשיוצר משנה כיוון, יש נטישה. זה לא אישי, זה פשוט כבר לא תואם את מה שהם חיפשו. אמון הוא מפתח גם כשמשלבים תכנים מסחריים, הקהל יודע לזהות מתי זה אמיתי ומתי זה 'בשביל הכסף'.

"יש גם את החיבור האישי, כשעוקבים יודעים איך קוראים לילדים שלך, לבן הזוג שלך, מה את אוהבת, מה מצחיק אותך, זה הרגע שבו העוקבים כבר לא סתם קהל, הם הופכים להיות חברים שלך למסע".

מה האתגר הכי גדולים בניהול קהילה גדולה ופעילה כל כך?

"בעיניי האתגר הכי גדול הוא החשיפה לכל כך הרבה אנשים ודעות. ברגע שאת מעלה תוכן, את לא רק יוצרת, את גם חושפת את עצמך לביקורת. לפעמים זו ביקורת בונה ומדויקת, אבל לא מעט פעמים נתקלים גם בתגובות מעליבות, פוגעניות, או סתם חסרות רגישות.

"לא לכולם יש 'עור של פיל', ולא כולן יודעות להתמודד עם זה בלי להישאב או להיעלב. גם כשאת חזקה, זה לפעמים מצליח לחדור. ברמה היומיומית, כשיש קהילה גדולה, יש גם המון הודעות, שאלות, בקשות, פניות אישיות. וזה מרגש, זה אומר שהקהילה חיה אבל זה גם אתגר, כי אין לך תמיד את היכולת לענות לכולם בזמן אמת, ואת צריכה ללמוד איך לנהל את זה מבלי לשרוף את עצמך.

פרסומת
דנה גלבוע, יוצרת תוכן
דנה גלבוע, יוצרת תוכן | צילום: נועה גל בשארי

"ויש גם את הצד הפחות מדובר: כשיוצרים קהילה סביב החיים האישיים שלך, יש ציפייה שתהיי נוכחת, שתעלי תוכן, שתהיי שם. אבל את גם בן אדם, לא תמיד יש לך השראה או אנרגיה. אצלי זה היה הכי מוחשי אחרי הלידה של הבן הראשון שלי. עד אז, העמוד שלי היה מלא בטיולים, מלונות, חוויות מהעולם. ופתאום אני כל היום בבית, בטרנינג, מניקה ומחליפה טיטולים. באותם שבועיים אחרי הלידה איבדתי בערך 400 עוקבים. בהתחלה זה כאב, ואז אמרתי לעצמי: 'אני עוד אגרום לקהילה הזאת לגדול פי כמה', ובאמת זה בדיוק מה שקרה.

"הנקודה היא שבניהול קהילה, במיוחד סביב החיים האישיים, צריך לדעת להכיל את התנודתיות ולזכור שיש תקופות, עליות ומורדות וכשאת מובילה את זה, זה לגמרי יכול לקרות".

מה אנשים לא יודעים על ניהול קהילות? 

״אחד המיתוסים הכי גדולים על ניהול קהילה ויצירת תוכן הוא שזה 'קל', כל מה שצריך זה לפתוח מצלמה, לצלם כמה סטוריז, ולשתף. אבל מה שאנשים לא רואים, זה שכל סטורי שהם צופים בו עבר תהליך שלם של חשיבה: איך לצלם, איך להעביר את המסר, איך לספר סיפור בתוך כמה שניות, ואיפה לשים את הפוקוס. 

פרסומת

"בעולם של אינסטגרם, אי אפשר לכתוב מגילות - המסר חייב להיות חד, מדויק ותמציתי. ומה שנראה קליל וספונטני בדרך כלל מגיע אחרי הרבה מאוד השקעה.

"עוד דבר שאנשים לא תמיד מבינים שמאחורי התחום הזה יש גם הרבה זלזול. נכון, יש קמפיינים, ויש יוצרי תוכן שמרוויחים סכומים יפים. אבל יש גם הרבה מאוד עסקים ומותגים שלא מבינים את הערך של משפיענים או יוצרים, ומתייחסים לזה בזלזול. הם יכולים לשפוך עשרות אלפי שקלים על פרסומת בטלוויזיה או קמפיין ממומן, אבל כשיוצר תוכן מבקש תשלום, הם חושבים שלילה במלון או ארוחה יספיקו. לא מבינים ששטח פרסום בעמוד פעיל ואיכותי הוא בעל ערך אמיתי, ולפעמים גם הרבה יותר משתלם ממדיה מסורתית".

מה חשוב שאדם שרוצה להצליח ולנהל קהילה יידע?

"זו לא עבודה של 9 עד 5. זו עשייה של 24/7. זה כל הזמן לחשוב על הרעיון הבא, לשים לב לב לפרטים, לערוך, לצלם, להגיב לאנשים, להתעדכן. סרטון אחד שאני מעלה לפיד יכול לקחת לי שלוש-ארבע שעות של עבודה, לפעמים יותר. עוד משהו שלא הרבה יודעים, הוא בתחילת הדרך, לפני שיש קהילה גדולה, הכנסות או קמפיינים, יש הרבה עשייה שלא מתוגמלת, המון עבודה בחינם רק בשביל שיכירו אותך בכלל. זה חלק מהדרך, זה שלב חשוב בתהליך, אבל מבחוץ אף אחד לא באמת רואה או יודע את זה".

איך נראה יום עבודה טיפוסי שלך? 

"קודם כול, אין כזה באמת. אף יום לא נראה כמו היום הקודם, ואף שבוע לא דומה לשבוע שלפניו, וזה בדיוק מה שאני אוהבת בעבודה הזאת, היא דינמית, מגוונת, מלאה בהזדמנויות שנפתחות. יש חודשים שהם מאוד עמוסים בפרויקטים וקמפיינים, ויש תקופות שאני בוחרת לשים את הפוקוס דווקא על ליווים לבעלי ובעלות עסקים דרך קורסים, הרצאות או הכשרות".

פרסומת

מה הם הכלים שתמיד נמצא בארגז הכלים שלך?

"נתחיל מהבסיס: עריכת וידאו. אני משתמשת באפליקציית InShot, שהיא מבחינתי הכי נגישה, פשוטה וזולה, עם כל הפיצ’רים שצריך כדי לייצר סרטונים באיכות גבוהה. 

"אני עובדת עם ManyChat, מערכת שמאפשרת ליצור אוטומציות של הודעות דרך אינסטגרם. כמו למשל שליחת מדריך, מסלול או כל תוכן חינמי, אני בונה תהליך שבו מי שכותב מילה מסוימת בסטורי, מקבל אוטומטית את התוכן שהוא ביקש. זה חוסך זמן, יוצר סדר, ומאפשר לנהל קהילה גם כשהיא כבר גדולה.

"את הרעיונות לתוכן אני שומרת בפתקים בטלפון, ויש לי שם רשימות שמתעדכנות כל הזמן או לחילופין שומרת באינסטגרם השראות מתכנים שראיתי ואהבתי. 

"לצורך כתוביות, אני משתמשת באפליקציית Captions (לאייפון) ובAutoCap (לאנדרואיד). ולבסוף Canva - לעיצוב גרפיקות, קרוסלות, ושמירה על שפה עיצובית אחידה בפיד. פשוטה, מהירה, ועושה עבודה מצוינת".

מה הקמפיין הקהילתי הכי מוצלח שניהלת, ואיך הוא תרם לקהילה?

"אחד הקמפיינים שהכי ריגשו אותי היה שיתוף פעולה עם תיירות חיפה, שקידמו תיירות בשוק הפשפשים בעיר. המטרה הייתה להביא אליו תנועה, גם של תיירות פנים וגם של מבקרים מערים אחרות, כדי לעודד את החיים והפרנסה לאנשים שעובדים שם: בעלי חנויות וינטג’, דוכני יד שנייה, אמנים מקומיים וסוחרים שמביאים סחורה מיוחדת מכל העולם.

פרסומת

"עשינו סרטון ריל, שהצליח בצורה מדהימה והגיע למאות אלפי צפיות. התגובות היו מרגשות, ואנשים באמת הגיעו בעקבותיו. הקמפיין הזה לא רק הביא תנועה לעסקי השוק, הוא גם חיזק את התחושה של חיבור, סולידריות וקהילה, במיוחד בתקופה כל כך לא פשוטה".

איפה את רואה את תחום ניהול הקהילות בעוד 5 שנים?

"אין לי ספק שטכנולוגיות AI הולכות לשנות את חוקי המשחק. כבר היום, יוצרי תוכן יכולים לבנות אוואטרים דיגיטליים של עצמם, להקליד טקסט ולקבל וידאו שנראה כאילו הם דיברו בו בעצמם. זה מטורף, וזה רק הולך להתקדם. אני מאמינה ש-AI יוביל להצפה עצומה של תכנים ושל יוצרי תוכן. כי פתאום, כל אחד יוכל לערוך, לכתוב וליצור. המידע זמין יותר מתמיד, נגיש ולצערנו גם קל להעתקה. וזה אומר שהתחרות תגדל, יהיה הרבה רעש, והרבה תוכן דומה. אבל בתוך כל זה, אני חושבת שהדבר שיישאר ייחודי ואותנטי, הוא הקשר האנושי, הקול האישי.

"החיבור שנוצר לאורך זמן בין יוצר לבין הקהל שלו. זה משהו שלא ניתן לשכפל, גם לא עם הטכנולוגיה הכי מתקדמת. ובסופו של דבר דווקא בתוך עולם מוצף, האנשים שיבלטו יהיו אלה שמביאים את עצמם באמת באותנטיות ותוכן מקורי".

פרסומת

איזה טיפ אחד, לאו דווקא קשור לניהול קהילות, היית נותנת לעצמך הצעירה?

"פשוט להעז. לקפוץ למים ולשים את הקולות מסביב על שקט - ההורים, החברים, המשפחה שיכולים לא להבין מה אני עושה או איך להסביר את זה לאחרים. זה קשה, בטח בתחילת הדרך כשאין הרבה ביטחון, אבל הביטחון נבנה תוך כדי תנועה. הוא לא מגיע ואז מתחילים אלא להפך. מה שחשוב זה שאני אבין מה התשוקה שלי, ואיך זה משרת את החלומות שלי. בקיצור: להתחיל, לדייק תוך כדי תנועה ולא לתת לפחד או לרעשי רקע לעצור אותך".