הקרב על הרב קו: מיליוני ישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית בישראל. בעולם זה כבר סטנדרט, כרטיס אחד חכם ונוח שמאפשר נסיעה ברכבת, באוטובוס בכל תחבורה ציבורית. בארץ זה נקרא רב קו ולמרות הניסיונות שהוא יהפוך למין אוייסטר מקומי כמו בלונדון, אך יש כל כך הרבה תלונות.

"משרד התחבורה כשל". אנחנו מקבלים במוקד המון תלונות בנושא הרב-קו, אוכלוסיות שלמות שכרגע לא נגישות לשירות האלה", מספרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, הפועל לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, "רק אתמול הגיע אלינו למקרה של כמה בנות עשרה שנתקעו בתל אביב בשעת לילה מאוחרת כי לא הצליחו להבין איך הן יכולות לעלות על האוטובוס ולהגיע חזרה הביתה כי נגמר להם הכסף ברב-קו".

"אוכלוסייה נוספת היא אוכלוסיית המבוקרים שאין להם כרטיס אשראי או את הרב-קו וגם החרדים שיש להן נגישות הרבה יותר נמוכה לאמצעים האלה. הם האוכלוסיות הראשונות שנפגעות".

"זה מאוד לא נוח וטרחה גדולה מאוד",  מספרת חוה בר על בעיית הנגישות וטעינת הכרטיסים. הנוסעים לא מרוצים מרפורמת הרב קו. תיירים, חרדים, קשישים וגם נערים - כולם נפגעים מרפורמת הרב קו. תושבת ותיקה מספרת: "זה מאוד לא נוח. יש טרחה גדולה מאוד". ומה עושים במשרד התחבורה? כלום

כיום הרב קו משמש אותנו לנסיעה באוטובוסים וברכבות - פשוט מעבירים אותו במכשירי התיקוף - ועולים. אבל זה רק נשמע פשוט. כמות התקלות, הבעיות והתסכולים שהנוסעים צריכים להתמודד איתן היא מטורפת. הנה רשימה קצרה: אי אפשר לטעון את הכרטיס באוטובוס, אי אפשר גם באינטרנט, אין מספיק עמדות טעינה, וקורא הכרטיסים לא קורא. זה מה שסיפרו לנו הנוסעים. 

כרטיסי רב-קו (צילום: יאיר מור, NEXTER)
כרטיסי רב-קו | צילום: יאיר מור, NEXTER

ומי נפגע בעיקר? איזה אוכלוסיות? לא מפתיע - כמובן שמדובר באוכלוסיות החלשות. קשישים, צעירים, תיירים. אם יש לכם בעיית נגישות לטכנולוגיה, או בעיית ניידות או עברית - יהיה לכם קשה מאוד להשתמש ברב קו.

בדוח שפורסם ב-2017 תקף בחריפות מבקר המדינה את משרד התחבורה על כל תחלואי הרב הקו. אמרו בין היתר שאין מספיק עמדות הנפקה, אין סנכרון בין המפעילים, בעיית חפיפה בין האוטובוסים לרכבות, אין טעינה דרך האינטרנט, וכי הנוסע לא יכול לדעת כמה ערך צבור יש לו בכרטיס. ואם חשבתם שמשהו זז מאז - צר לנו לאכזב אתכם. התלונות שקיבלנו למערכת בשבועות האחרונים מדברים בדיוק על אותם הדברים.

איפה שקונים כרטיס רב קו - אי אפשר להטעין. ואיפה שמטעינים - אי אפשר לקנות. מדהים לא? אז שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' - ככה תוכל לתקן את הרב קו ולעשות משהו גדול עוד בקדנציה הזאת.

מה הדרישות? להציב עמדות טעינה באוטובוסים. שנוכל להשתמש ברב קו בכל אמצעי התחבורה בלי תהליכים נוספים. שנוכל להשתמש בכסף שהוטען לכרטיס - לכל צורך. פשוט שחררו את הכסף - לכרטיסיות, חופשי יומי, חופשי חודשי, מחיר מיוחד - היום אי אפשר. שנוסעים יוכלו להזמין רב קו חדש באינטרנט ולקבל אותו בדואר. כרטיסים שפג תוקפם - גם הכסף שהטענת עליהם מתפוגג. אנשים מפסידים פתאום מאות שקלים ואין מה לעשות! לשדרג את מערך השירות, ולהציב פיקוח על קיוסקים. למה? קיבלנו תלונות על מקומות שדורשים כסף על כל טעינה.

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב לדברים.

כנסו לעמוד הפייסבוק של נקסטר או לאינסטגרם וכתבו לנו איך אתם נפגעתם מהרב קו.