חברת OSR Enterprises AG השוויצרית של היזמת אורית שיפמן, הודיעה אתמול (רביעי) כי רכשה את VivoText הישראלית, שמאפשרת יצירת דיבור וירטואלי, והייתה אחראית לפיתוח טכנולוגיית הדיבור המתקדמת בהצגה של הולוגרמת נשיא המדינה המנוח שמעון פרס. OSR הודיעה מוקדם יותר השנה כי רכב הדגל שלה, הרכב החשמלי הישראלי הראשון, שהינו גם רכב הבינה המלאכותית הראשון בעולם, צפוי לעלות על הכבישים כבר בעוד כשנתיים.

הטכנולוגיה של VivoText מאפשרת יצירת דיבור וירטואלי של כל אדם או דמות, במגוון של רגשות והבעות. בעקבות הרכישה, שילוב הטכנולוגיה עם יכולות הבינה המלאכותית וכוח המחשוב של המוח המרכזי שפיתחה OSR, צפוי לאפשר לנוסעים בין היתר, תקשורת עם רכב ה-AI בקולות של מפורסמים על פי בחירתם או בקולות המוכרים לנוסעים מסביבתם האישית (בהתאם להגנות ולמגבלות החוק הרלוונטיות).

בקניית VivoText, חברת OSR מוסיפה נפח נוסף לחזון שלה - חוויית משתמש דיגיטלית של 360 מעלות שטרם נראתה, הכוללת הולוגרמות, דיבור טבעי עם הרכב ושירותים מגוונים מבוססי בינה מלאכותית.

הטמעת הטכנולוגיה של VivoText ברכבי OSR מתאפשרת הודות לארכיטקטורת המוח המרכזי לרכב שפיתחה החברה, ה-EVOLVER, אשר נמכר כבר למספר חברות רכב כמו יגואר ולנד-רובר, תוך שימוש בבינה המלאכותית ובכוח המחשוב שהוא מספק לרכב. באמצעות טכנולוגיית הבינה המלאכותית של האיבולבר, הרכב יהיה מחובר לכל מקורות המידע הזמינים ויציג יכולות גם בתחום הבטיחות, הגנת הסייבר והנהיגה האוטונומית.

לפי חזון החברה, הרכב יהפוך להיות מרכז וצומת המידע של החיים הדיגיטליים. באמצעות הטכנולוגיה של החברה יאסוף הרכב האוטונומי מידע מהמשתמשים ברכב, מהרכב וסביבתו, ואף מהטלפון הנייד והבית החכם. 

ממש באותו נושא, החברה גם פיתחה פטנט דגל שאושר לאחרונה וישולב ברכב, אפשרות לניתוח מידע נרחב, הכולל לא רק מאפייני נהיגה ונוחות ברכב, מפגעים בכביש וכדומה, אלא מדדים בריאותיים של הנוסעים, שפת גוף ואף רגשות, תוכן דיגיטלי ומוצרי צריכה המועדפים על משתמשי הרכב, וכן קישור מידע זה בהרשאת הלקוח לפלטפורמות חיצוניות, כגון רשתות חברתיות, יומן או גופים חיצוניים רלוונטיים. הנוסעים יוכלו להרוויח כסף מהשימוש במידע האישי שיבחרו לשתף, מידע שישמש בו זמנית למתן שירותים ייעודיים לרווחתם.

בשונה מענקיות המידע, OSR מאפשרת למשתמשים להרוויח ולקבל תשלום עבור החלק הארי מהמידע אותו הם בוחרים לשתף, ומונעת איסוף מידע מהמשתמש במידה שאינו מעוניין בכך – כך שלמשתמש שליטה מלאה על המידע שבבעלותו, כך לדברי החברה. לאחרונה התקבל הפטנט על המודל הייחודי שלו בארה"ב והוא בתהליך אישור במדינות רבות נוספות. דוגמה שנותנת החברה לתרחיש כזה הוא מקרה בו הרכב מזכיר לנהג רכב שנוסע לאירוע משפחתי כי שכח לקנות מתנה לבעל השמחה. באישור הנהג, משתף הרכב את המידע עם חנויות מתאימות בציר הנסיעה. החנויות שולחות לבעל הרכב הצעות למתנה אותה יוכל לאסוף בדרכו תוך תיאום אוטומטי של ההגעה בין הרכב והחנות.

דוגמה נוספת היא של תקלה ברכב - הנתונים יוכלו להימסר בהסכמת הנהג למוסכים מורשים באזור במהלך הנסיעה. המוסכים יוכלו כתגובה לשלוח לנהג הצעות מחיר רלוונטיות לתיקון התקלה או שירותים אחרים. במקרה עתידי שבו הנהג יחווה מצב חירום רפואי, לדוגמה, החיישנים ברכב יוכלו לזהות כי מתעוררת בעיה ולהעביר את המידע בזמן אמת למוקדי רפואה. במצב זה, הרכב ייעצר בבטחה והרכב יזעיק למיקומו ניידת טיפול נמרץ, וכשנהיגה אוטונומית מלאה תהיה חוקית יוכל הרכב להסיע אוטונומית את הנהג לבית החולים.

הרכב, שצפוי להיות הרכב הישראלי החשמלי הראשון, יהיה גם הרכב הראשון בעולם שפותח על ידי אישה - מייסדת ומנכ"לית החברה, אורית שיפמן, שהתייחסה לתוספת האחרונה לרכב: "אנו נרגשים מהרכישה ורואים בהטמעת הטכנולוגיה המתקדמת של VivoText כשלב הטבעי הבא בחוויית המשתמש ברכבי ה-AI של OSR. הרכישה המשמעותית הזאת תאפשר לנו לספק ללקוחותינו, כבר בחלק מדגמי הרכב הראשונים, חוויית משתמש אישית וייחודית, באמצעותה יוכל לבחור כל נוסע כיצד ובאמצעות איזה קול או רגש יתקשר עימו הרכב".

גרשון זילברט, מנכ"ל VivoText, הוסיף: "השילוב בין טכנולוגיית הדיבור של VivoText ליכולות רכב הבינה המלאכותית של OSR Enterprises ייצור ברכב חוויית משתמש דיגיטלית שהעולם לא ידע כמותה. אנחנו שמחים ונלהבים להיות חלק מהמהפכה הזאת".

גרשון זילברט, מנכ"ל VivoText (צילום: יח"צ OSR)
גרשון זילברט, מנכ"ל VivoText | צילום: יח"צ OSR