"אנשים התרגשו ובכו": הישראלי שמתפוצץ ברשתות עם נוסטלגיה לשנות ה-2000
סיד מ"עידן הקרח", הדמויות מסרטי שרק, והעולמות האהובים ממשחקי רשת כמו "מיקמק" ו"מוגובי" - מי שגדל מול המסך בשנות ה-2000 מוצא את עצמו בשבועות האחרונים עוצר את הגלילה למראה של סרטוני AI שמחיים את הדמויות הנוסטלגיות. בראיון ל-mako מספר היוצר הישראלי, איתי שי בן ה-24, שצבר יותר מ-200 מיליון צפיות במצטבר: "להיות ישראלי מצליח ברשתות לא עובר חלק לכולם"

להתרפק על הנוסטלגיה של תחילת שנות ה-2000 זה דבר שתמיד עובד. והתכנים של יוצר ה-AI הישראלי איתי שי מראים זאת בצורה היפה ביותר, לאחר ששטף את הרשת עם סרטוני AI של הדמויות האהובות עלינו מהסרטים האהובים עלינו ("עידן הקרח", "מכוניות", "רובוטס" ו"שרק").
משום מה, קצת כואב לראות את מנפרד וסיד מ"עידן הקרח" קפואים בקרחון ונראים כאילו נשכחו לפני יותר ממאה אלף שנה. או את רודני קופרבוטום מ"רובוטס", עם קורי עכביש עליו, כאילו נשכח במחסן לפני מאות שנים. ואם אתם לא מאמינים לי, צפו בעצמכם:
בשבועות האחרונים הפיד התמלא בסרטונים מסוג זה שהגיעו למיליוני צפיות ולייקים ברחבי העולם. פתאום, סיד ודייגו מ"עידן הקרח", או ספידי מקווין מ"מכוניות", שלא ראינו מאז שהיינו בבתי הקולנוע כילדים – מופיעים בפיד. לא כתחפושת, וגם לא כסרטון שקל לצעוק עליו שזה AI, זאת כבר רמה אחרת של ריאליזם.
מאחורי הסרטונים האלה עומד איתי שי, בן 24, יוצר וידאו ו-CGI, שבזמן קצר הפך לשם שמדברים עליו הרבה מעבר לישראל. הסרטונים שלו, שבהם הוא "מפיח חיים" בדמויות מצוירות נוסטלגיות בעזרת בינה מלאכותית, מרגשים אנשים ברחבי העולם. הם זכו למספר חריג של צפיות, כאשר הסרטון עם הדמויות מ"עידן הקרח" זכה ליותר מ-39 מיליון צפיות רק באינסטגרם. סרטון שיצר עם הדמויות של שרק זכה ללא פחות מ-112 מיליון צפיות בטיקטוק בתוך 3 ימים בלבד.
שי אפילו הקדיש רגע לעולמות האייקוניים של משחקי הרשת הישראלים והנוסטלגיים, כדוגמת "מוגובי" ו"מיקמק". והתוצאה? מדגדגת בנוסטלגיה.
שי עצמו לא נפל לזה במקרה. "זה לא משהו שהתחיל עכשיו", הוא מספר ל-mako. "אני מצלם מגיל 14. משם עברתי לעריכת וידאו ובהמשך גם לתלת ממד. לאורך השנים תמיד יצרתי תוכן, אבל הכלים השתנו".
הנקודה שבה הכול התחיל להשתנות באמת, מבחינתו, הייתה ב-2022. הוא נחשף לכלי AI ליצירת תמונות, ותמונה אחת הספיקה כדי להבין שזה לא עוד טרנד. "זה לא תוסף או פיצ'ר", הוא מסביר, "אלא שינוי באופן שבו יוצרים תוכן. מאותו רגע עצרתי הכול, נכנסתי ללמוד את התחום לעומק, והתחלתי לחפש איך לחבר בין הידע שלי בצילום, וידאו ו-CGI לכלים החדשים".
בשנה האחרונה החיבור הזה הפך לממוקד במיוחד. שי התחיל לעבוד על יצירת דמויות, סביבות ופריימים שכולנו מכירים. אבל לראות אותם אחרת - לא מצוירים, לא נוסטלגיים במובן המתוק, אלא כמעט מציאותיים. "המטרה היא ליצור משהו שעבור הצופה ירגיש אמיתי", הוא אומר.
הבחירה בדמויות כמו "עידן הקרח" או "מכוניות" לא מקרית. אלו לא רק סרטים, אלא זיכרונות נוסטלגיים שנגעו במיליוני ילדים וצעירים ברחבי העולם בתקופה שיצאו – שהיום הם כבר מבוגרים, או מבוגרים-צעירים לכל הפחות. כשהם פתאום מקבלים גוף, מרקם ונוכחות אנושית כמעט, זה לוחץ על כפתור רגשי חזק במיוחד שמרגיש כמו "פצצה מהעבר".
"אנשים כתבו שהם התרגשו, שבכו, שזה החזיר אותם לילדות" מספר שי. "אפילו אנשי קולנוע הגיבו, ובמאי סרטי אנימציה כתב שזו גרסת ה'לייב אקשן' הכי טובה שהוא ראה. זה היה מאוד מפתיע ומחזק". בתוך שבועות ספורים מספר העוקבים של שי באינסטגרם הגיע ל-167 אלף ובטיקטוק הוא עבר את ה-500 אלף עוקבים.
מאחורי הקסם, מסתבר שאין כלי אחד שעושה הכול. שי עובד בשילוב של פוטושופ, After Effects ו-Blender, וכלי בינה מלאכותית כמו Midjourney, Sora, ComfyUI, ו- Nano Banana Pro. "מתחילים מקריאייטיב, עובדים עם מודלים ליצירת תמונות, מחברים שכבות, ויש הרבה ניסוי וטעייה. יש גם המון החלטות אנושיות של תאורה וקומפוזיציה – כדי שירגיש כמה שיותר אנושי", הוא אומר.
החשיפה המאסיבית הביאה איתה גם תגובות פחות נעימות. לצד הפרגון הגיעו גם תגובות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. "לראות ישראלי שמצליח ברשתות וכותב בעברית זה לא משהו שעובר חלק אצל כולם", הוא אומר, אבל מדגיש שהוא משתדל להתמקד בעיקר.
התכנים המדוברים, כמו המון תכני AI שנהיים ויראליים בשנה האחרונה, הולכים ונהיים יותר "שנויים במחלוקת". עם תחילת הפיכת שוק העבודה (בעיקר בעולמות התוכן והווידאו) למונע בינה מלאכותית, רבים מסתכלים על יצירת תכנים בעזרת עזרים מסוג זה כ"זולים" ו"לא הומניים", בעיקר כי הרבה מהם לא מכילים את הספציפיות שיש בדברים תוצרת אדם.
"יש עדיין סלידה מתוכן שנוצר ב-AI בקרב המון אנשים", אומר שי, "אבל הבינה המלאכותית מאפשרת ליוצר יחיד לעשות דברים שפעם דרשו תקציבי עתק וצוותים גדולים. אנחנו בדרך לשינוי משמעותי בעולם הקולנוע ויצירת התוכן. הבינה המלאכותית פותחת דלת לדור חדש של יצירה - כזה שמתחיל מרעיון, לא מתקציב".