קשה למצוא ישראלי שלא מקבל לפחות פעם בכמה ימים מסרון המציע לו לרכוש קנאביס רפואי, לתרום לעמותה, הונאות פישינג או לקבל הלוואה מיידית בתנאים אטרקטיביים. במרבית המקרים מדובר במסרוני ספאם מזויפים ואנונימיים שנועדו לפתות אותנו להקליד פרטי כרטיס אשראי, לבצע העברות לחשבונות פייפאל או למסור פרטים אישיים.

אבל כל זאת עומד להשתנות. הוראת מינהל חדשה של משרד התקשורת בשם "רפורמת מסרוני הקנאביס" שנקבעה כבר ביוני 2020 ע"י שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, תיכנס לתוקף מחר, ה-25.4.23. מטרת הרפורמה היא לחייב את חברות הסלולר לעצור את שליחת הודעות הספאם. בפועל זה ייעשה על ידי כך שתחייב את החברות העוסקות בהפצת מסרוני SMS בישראל לבצע זיהוי אמין בשיטת "הכר את הלקוח" (Know Your Client) לפני רכישת חבילת שיווק בהודעות. מטרת ההוראה החדשה היא לחשוף את זהות מפיץ ההודעות, מספר הטלפון ממנו נשלחות ההודעות ואימות בעל כרטיס האשראי המשלם באמצעות סיסמה חד פעמית אקראית (טכנולוגיית 3D Secure).

חשד: הונאת "פישינג" בהיקף של כמיליון שקלים (צילום: צילום מסך)
חשד: הונאת "פישינג" בהיקף של כמיליון שקלים | צילום: צילום מסך

איך זה יעבוד?

עם כניסתה לתוקף של ההוראה, כל מפרסם שיבקש לרכוש חבילת שיווק בהודעות לראשונה, יידרש לעבור תהליך של "הכר את הלקוח" (KYC) על ידי חברות הפצת המסרונים. זיהוי הלקוח יתבצע באמצעות מפגש וידאו מצולם, הצגת שתי תעודות מזהות ואישורים המוכיחים בעלות על עסק או תפקיד מורשה בארגון המבקש לרכוש את חבילת השיווק.

כמו כן, ייאסר שיגור מסרונים שיווקים תוך שימוש במספרי טלפון לא מזוהים או שמות המכילים תווים, סימנים או אותיות לטיניות שלא עברו אימות ודאי. בנוסף, הגישה למערכת הפצת המסרונים תחייב אימות דו שלבי, הכולל סיסמאות חזקות בלבד ומנגנון נעילת חשבון באופן אוטומטי לאחר חמישה ניסיונות כניסה שגויים.

למרות הצעדים האלה, ייתכן כי בימים הקרובים עדיין תקבלו הודעות ספאם כאלה ואחרות, אך הצעדים שנעשים כדי להפסיק אותן אמורים להמעיט את המספר שלהן ככל שיעבור הזמן.

לפי סקר שערכה חברת אקטיב טרייל באמצעות חברת ifocus: כ-98% מהישראלים עדיין מקפידים לפתוח את יישום ההודעות בסמארטפון שלהם, 79% פותחים אותן לפחות פעם ביום ו-20% מהם קוראים כל הודעה שהם מקבלים. חברת אקטיב טרייל נערכה ליישום ההוראה החדשה באמצעות הטמעת כלים טכנולוגיים, שיסייעו באימות כנדרש. לדברי נאור מן, מנכ"ל אקטיב טרייל: "החברה משקיעה מאמצים רבים כדי למנוע הפצת מסרונים מזויפים ומסרים בעלי חשש להטעיית הציבור".