"עליתי לאוטובוס והייתי לבד, תיקפתי את הנסיעה, ואחרי כמה דקות הכריזה באוטובוס הצהירה 'המערכת זיהתה, כי מספר נוסעים לא שילמו על הנסיעה. אנא תקפו את נסיעתכם כעת'. אבל לא היה אף אחד על האוטובוס חוץ ממני", כך סיפר עודד מרמת גן שנסע במהלך סוף השבוע באחד מקווי דן. 

הוא לא היחיד ששמע את הכריזה החדשה של החברה שטוענת שהמערכת מזהה מספר נוסעים שלא תיקפו את הנסיעה, הנוסעים שעלו על שלל קווי דן שמעו את אותה הודעה בסוף השבוע האחרון. לא פעם נצפו נוסעים שהלכו ותיקפו מיד את הרב קו שלהם או השתמשו באחת מהאפליקציות כדי לשלם עבור הנסיעה, אבל מה שבטוח הוא שההודעה גורמת לבלבול בקרב הנוסעים.

"איך הם בכלל יכולים לדעת מי תיקף ומי לא?", שאלה נוסעת בוגרת בקו 2 ביום חמישי בערב, "הם לא, הם רק מנסים להפחיד אותנו. כדי לבדוק באמת מי שילם ומי לא הם צריכים לפתוח את הטלפונים של כולם, לבדוק את האפליקציות ולספור את כמות האנשים שנכנסת, אין להם טכנולוגיה כזאת בכלל", ניסה להרגיע אותה נוסע צעיר שעמד לידה.

חשוב להסביר את התהליך ש"המערכת" צריכה לעשות כדי באמת להבין את כמות המתקפים. ראשית, ישנו צורך "לספור ראשים" של כל מי שנכנס לאוטובוס, דבר אפשרי על הנייר בזכות המצלמות שנמצאות בכל קו או בהתקנת חיישנים בדלתות, למרות שמידת הדיוק שלהם מוטלת בספק, כי קשה לספור נוסע נוסע שנכנס.

לאחר מכן, "המערכת" אמורה לספור את כמות המתקפים עם רב-קו באותו אוטובוס, דבר אפשרי, אבל גם לכמת את הנוסעים ששילמו באפליקציות ולהסיק מכך שמספר הנוסעים באוטובוס גדול מאלה ששילמו. בנוסף, יש להכניס את העובדה שכל תיקוף שווה ערך ל-90 דקות נסיעה, ולכן אם מחליפים אוטובוס באמצע הנסיעה זה אמור להספיק בבדיקה של פקח, אבל "המערכת" החדשה לא יכולה לדעת שכבר תיקפתם במקום אחר. לאחר כל חישוב הפער של הנכנסים מול המתקפים, המערכת אמורה לדעת מתי להכריז את ההודעה המפחידה הזאת ומתי לא.

אוטובוס דן (צילום: shutterstock Stanisiav Samoylik)
אוטובוס דן | צילום: shutterstock Stanisiav Samoylik

למרות שישנם גולשים שחושבים שפשוט הנהג לוחץ על כפתור כשהוא חושב שיש הרבה שלא תיקפו, בדן טוענים שהם פיתחו מערכת מתוחכמת שמבוססת על חיישנים שמותקנים בחלק העליון של הדלתות בכניסה לאוטובוס. המערכת יודעת לזהות את כמות הנוסעים הנכנסים והיוצאים מהאוטובוס, ובעזרת הצלבה של מספר מתקפי הרב קו והאשראי יודעת את מספר הנוסעים שלא שילמו. אם היא מגלה שהמספר נמוך יותר - הכריזה תוציא את ההודעה. המטרה של החברה היא לגרום למי ששכח או לא רצה לשלם לעשות זאת, לפני שיקבל קנס מפקח, אם יעלה כזה.

אסף סבן, מנהל מערכות מידע של חברת דן, מספר ל-mako כי את הנתונים של רב קו הם מקבלים און-ליין ויודעים להכניס לתוך המשוואה, אך את המשלמים באפליקציות לא מקבלים בלייב, אלא בשעות הערב או למחרת, ולכן פיתחו אלגוריתם סטטיסטי שמסתמך על נתוני העבר, ולפעמים אפילו מיטיב עם הנוסעים, ועליו הם נשענים.

למרות שהמערכת עצמה מתוחכמת, סבן מודה כי הנהג גם יכול להחליט להפעיל את מערכת ההכרזה: "בסוף הנהג הוא הסוכן שלנו באוטובוס, לב עולם הכריזה הוא המערכת עצמה, אבל גם לנהגים יש אפשרות להפעיל אותה, אם הם מזהים שעלו נוסעים שלא תיקפו". 

סבן מוסיף: "אני מכיר את הביקורת על מערכות הכריזה ואני מבין אותה, גם אני משתמש בתחבורה ציבורית, ננסה לדייק ולתעל את זה כמה שאפשר. יחד עם זאת, חשוב להבין שאנחנו נלחמים עם תופעה שמתעצמת של הימנעות מתשלום בתחבורה הציבורית. לפי נתון של משרד התחבורה, כ-20% מהנוסעים נמנעים מתשלום ברמה הענפית, וזה חלק מהמאמץ הכביר שאנחנו משקיעים כדי להילחם בתופעה הזאת".

אותה מערכת נולדה במקור כדי לנתח את העומסים באוטובוסים, והיא יכולה בחלק מהמקרים גם לתת לדן את הנתונים על קו מסוים שעמוס בזמן אמת. הדבר יכול לאפשר לחברה לשלוח אוטובוס נוסף לאותו קו בהתאם לצורך, אם זה אפשרי מבחינת משאבים.

מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו" מספר ל-mako כי התקבלו בעמותה דיווחים מנוסעים שהמערכת אינה מדויקת ומופעלת בלחיצת כפתור על ידי הנהג, לפעמים בצורה מחזורית, כל דקה, ללא קשר למצב האמיתי באוטובוס. "חשוב להזכיר כי הודעות הכריזה באוטובוס מיועדות לנגישות ולהתמצאות, ולכן חייבות להיות תמציתיות, ולא ליצור מפגע רעש מיותר. שיימינג פומבי ועונש קולקטיבי רועש לרוב הנוסעים שכן שילמו הוא לא מקובל, ופוגע בחוויית המשתמש. כמו שלא יתקבל על הדעת שנשמע בסופרמרקט בכריזה על כך שפלוני לא שילם על המוצרים, כך אין מקום לזה בתחבורה הציבורית. לחברת דן יש פקחים לשם אכיפת התשלום, וראוי שהתפקיד הזה יוטל עליהם", הוא אומר.

עמותת 15 דקות, המקדמת תחבורה נגישה ירוקה וצודקת לכלל אזרחי ישראל, מסכימה עם התחושה שהכריזה מופעלת בכל כמה דקות, ללא קשר לכמות הנוסעים שעלתה או התיקופים. "אין לנו מושג אם המערכות של דן אכן יודעות כמה נוסעים תיקפו בכל רגע נתון, אך כך או כך ניתן היה לתזכר את הנוסעים עם התראה בניסוח מעט שונה, שלא יגרום לנוסעים לחוש שהם אחר מעקב", נמסר מטעמה.

"כתזכורת לפני שעולים פקחים ונותנים קנס זה כלי יעיל וחשוב, שיכול למנוע קנסות מהציבור, במיוחד כשסביר להניח שיש נוסעים שפשוט שוכחים לתקף, כי יש להם פרופיל חופשי חודשי או כי הם בטווח 90 דקות הנסיעה או אפילו שיש להם רב קו זהב (בני 75+ שזכאים לנסיעה חינם, ולכן שוכחים לתקף ובסוף חוטפים קנסות לחינם), אך ניתן להשתמש בניסוח עדין יותר שאינו 'מסמן' נוסעים עלו הרגע".

גולשים ברשת גם התעצבנו על הכריזה, והזכירו את השירות הגרוע שמקבלים נוסעים בתחבורה הציבורית  בישראל, אוטובוסים שלא מגיעים, איחורים רבים וצפיפות נוראית הם רק חלק מהבעיות שמתמודדים איתן הנוסעים.

יחד עם זאת, היו גולשים שהתפלאו מהיעילות של המערכת ושמו לב שהנוסעים קמים מיד לשלם.

אבל הרוב פשוט היו בהלם שקיימת "מערכת" שיודעת לעשות את הבדיקה המסובכת הזאת. 

מחברת דן נמסר בתגובה: "כחלק מהמאמץ להתמודד עם תופעת אי התשלום בקווי השירות של חברת דן והתחבורה הציבורית בכלל, מפעילה חברת דן מספר מנגנוני בקרה, פיקוח וקנסות במטרה להפחית את היקף התופעה. במסגרת זו, פיתחה חברת דן מערכת טכנולוגית לזיהוי ואיתור כמות נוסעים שלא ביצעו תיקוף ותשלום במהלך נסיעתם בקווי השרות של החברה. מערכת זו שמבוססת על חיישנים שמותקנים ברכב, יודעת לזהות בכל נקודת זמן את כמות הנוסעים שלא ביצעו תיקוף, ומתריעה על כך בכריזה ומפנה את הנוסעים שלא תיקפו לגשת ולבצע את התשלום/ תיקוף ולהימנע מתעריף (קנס) מוגדל. כמובן, שלצד המערכת החדשה, ממשיכה החברה להפעיל מערך מאסיבי של מבקרים לבדיקה ופיקוח על ביצוע התשלום של נוסעי התחבורה הציבורית".