בית משפט השלום בתל אביב אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, על כך ששלח הודעות פרסומיות בניגוד לחוק הספאם.

מגיש התביעה, עו"ד אליעזר שוורץ באמצעות בא כוחו עו"ד ליאור חאיק, טען שמועדון הכדורסל שלח אליו ולעוד אנשים רבים פרסומות שלא כדין לטלפון הנייד שלהם, וככל הנראה גם למייל שלהם, מבלי שקיבל את הסכמתם המפורשת מראש ובכתב. בנוסף, טען שמכבי ת"א בכדורסל לא מאפשרת לנמענים דרך להסיר את עצמם מרשימות התפוצה, ואף לא מסירה אותם חרף הודעות בסירוב בכתב, וזאת בניגוד לחוק התקשורת (ש"חוק הספאם" הוא סעיף מתוכו).

שוורץ אף טען כי הקבוצה כינתה אותו "מכביסט", על אף שאינו אוהד הקבוצה ואין לו קשר אליה. לדבריו, הוא קיבל פרסומות תוך פגיעה בפרטיות, גרימת טרחה, טרדה ובזבוזי זמן, והכול מבלי יכולת להסיר את עצמו ו"תוך הפיכתו לבן ערובה".

התובע העריך שגודל הקבוצה שנפגעה הוא 20 אלף איש כפול נזק אישי ממוצע על סך 100 שקל, ולכן הנזק לקבוצה מוערך ב-2 מיליון שקל.

מכבי תל אביב בכדורסל טענה בתגובה שמדובר בניסיון של תובע סדרתי להתעשר שלא כדין על חשבונה וכי הוא הסתיר את העובדה שהוא לקוח שלה וכי רכש ממנה כרטיסים למשחק, וכן הסתיר את העובדה שאישר את התקנון שלה בזמן הרכישה, שכולל הודעה ביחס לפרסומות שעשויות להישלח אליו. בנוסף, טענה כי התובע "לא טרח לבצע את הפעולה הפשוטה והבסיסית ביותר להסרתו מרשימת התפוצה בהתאם להוראות ב-SMS, אלא הזדרז לכתוב לה מכתב בו לא מופיעה דרישה להסרה מרשימת התפוצה, אלא דרישה לפיצוי".

קבוצת הכדורסל טענה כי היא איננה "ספאמרית" הקוצרת רווחים ממשלוח הודעות לנמענים שאינן מעוניינים בהן, אלא גוף עסקי בעל עשרות אלפי לקוחות, המצויים עימו בקשר שוטף, וככלל, מעוניינים לקבל ממנו הודעות, עדכונים והצעות מסחריות. עוד טענה, שהשקיעה סכומים אדירים של מאות אלפי שקלים ברכישת מערכות דיוור מתקדמות ויקרות של חברות ידועות במטרה לעמוד בכל דרישות החוק.

היכל מנורה מבטחים, מועדון הכדורסל מכבי תל אביב (צילום: Vered Barequet, shutterstock)
היכל מנורה מבטחים, מועדון הכדורסל מכבי תל אביב | צילום: Vered Barequet, shutterstock

מהחלטת בית המשפט עולה כי נציגי קבוצת הכדורסל לא הצליחו להוכיח מול התובע כי כל מה שהיה עליו לעשות זה לשלוח "הסר", במענה למסרון שקיבל. "אין מדובר בפעולה פשוטה של כתיבת המילה 'הסר' ולחיצה על 'שלח', אלא שיש להקליק על המילים 'להסרה שלחו 'הסר' למספר 03-6218957' ורק אז עולה מופע חדש שבו יש לכתוב 'הסר'". אם לא די בכך, ביהמ"ש הורה לשוורץ להיכנס בטלפון הנייד שלו למסרון שקיבל מהמועדון ולבחון האם פעולה זו אכן אפשרית. התברר שבמכשיר הטלפון של המבקש אין אפשרות להקליק על אותה שורה לצורך קבלת מופע חדש.

בית המשפט אישר כאמור את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, כאשר עילת התביעה היא הפרת סעיף 30א' של חוק התקשורת, הן בשל משלוח מסרונים בלי קבלת הסכמה מפורשת של הנמענים והן בשל הפרת ההוראה לגבי אופן מתן הודעת הסירוב.

הקבוצה התובעת תכלול כל אדם אשר קיבל דבר פרסומת אשר שוגר על ידי מועדון הכדורסל של מכבי תל אביב, מבלי שנתן את הסכמתו המפורשת לכך, ו/או מבלי שהמשיבה אפשרה לו להסיר את עצמו באותו האופן בו שוגרה הפרסומת ו/או מבלי שהמשיבה ציינה בפרסומות את פרטי יצירת הקשר עמה ואת יתר הפרטים הנדרשים בדין, וזאת בשבע השנים האחרונות בתקופה שקדמה להגשת התביעה בנושא.

בנוסף, בית המשפט חייב את מכבי תל אביב בכדורסל לשאת בשכר טרחת עורך דינו של שוורץ בגין בקשת האישור בסכום של 15 אלף שקל.