בשנת 2014 ישב אבי שניר במשרד ללא חלונות באחד ממשרדי עו"ד הגדולים בתל אביב וחשב מה הוא רוצה להיות "כשיהיה גדול". הוא השתחרר כמה שנים לפני כן, לאחר 7 שנים כלוחם ומפקד ביחידת מגלן, ולדבריו, כמו כל האנשים בני גילו, רוב ההחלטות שלו היו מושפעות בעיקר מהסביבה ופחות מהבנה עמוקה על הייעוד שלו בחיים.

"בזמן התואר הראשון שלי במשפטים ומנהל עסקים כבר הבנתי שאהיה יזם, והשאלה מבחינתי הייתה רק באיזה תחום אעסוק ואיך ניתן לשלב עשייה עסקית יחד עם עשייה חברתית", הוא מספר ל-mako. "נתקלתי במחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד שדיבר על שוק התעסוקה בשנת 2030, ועל השינוי העצום שיתרחש בשוק עד אותה השנה. במחקר נטען כי 60% מהמשרות הכי טובות בשנה הזו הן משרות שאנחנו עדיין לא מכירים בשוק התעסוקה של היום.

"בזמן הזה התחילו לפעול בארה"ב הרבה חברות שהציעו חוויית למידה אינטנסיבית וקצרה, שמחוברת לצרכי התעשייה ומלמדת את העובדים בדיוק את התוכן הנדרש על מנת להתחיל לעבוד בתחום. בישראל, התחום לא היה מפותח והשיח על כישורים היה בחיתוליו".

על רקע זה הקים שניר, נשוי ואב ל-3, באותה שנה את חברת Elevation (אלביישן), שמציעה הכשרות עובדים והכשרות ייעודיות למועמדים בהתאמה אישית, ופועלת בישראל, אירופה ואיחוד האמירויות. במקביל, הוא המשיך לתרום כ-100 ימי מילואים בשנה, והתקדם עד לתפקיד מפקד יחידת במגלן במיל' בחטיבת הקומנדו (סא"ל).

אלביישן מציעה 3 סוגי תוכניות - Upskill/Reskill, הכשרת עובדים קיימים למקצועות חדשים או לכישורים חדשים, גיוס עובדים חדשים דרך הכשרה ותוכניות אימפקט חברתי, שמטרתן לקדם גיוון בהייטק - נשים, צעירות וצעירים מהחברה הערבית, נשים וגברים מהחברה החרדית, עולים חדשים ועוד.

"בנינו מודל המאפשר שורת רווח כפולה - חברה עסקית שצומחת בכל שנה בעשרות אחוזים, ובנוסף מודדת את האימפקט שלה על העולם ועל אנשים. הבנו בשלב מוקדם שהטכנולוגיה עומדת לשנות את שוק התעסוקה בצורה דרמטית, והנקודה הזו של כישורים חדשים שנולדים בכל יום אל מול משימות ותפקידים שנעלמים, מייצרת הזדמנות עסקית מצד אחד ואיום על מקצועות רבים מצד שני", אומר שניר.

"הבנו שהמצפן היחיד שיכול להוביל את הלמידה בהיבטי תעסוקה הוא התעשייה והטרנדים שבאים לידי ביטוי בתיאורי המשרות אליהן מגייסות החברות השונות. מעבר לכך, מכיוון שאנחנו מבלים שעות רבות במקום העבודה, קיימת ציפייה שהוא ידאג גם לעדכניות הכישורים שלנו, כאשר בתקופת הקורונה ראינו שהעובדים מסתכלים גם על המדינה בה הם חיים כאחראית על שימור אותם כישורים מקצועיים.

"האוניברסיטאות מתמקדות במחקר ופחות מכוונת את עצמן ל"אמפלויביליות", יכולות התעסוקה של העובדים, וכך נוצר פער עצום בין הצורך בתעשייה לבין מה שניתן למצוא בשוק. מכיוון שהחברות בתעשייה לא עוצרות, הן סוגרות את הפער דרך הקמה של 'אקדמיות' משלהן שמכשירות לכישורים השונים שחסרים למועמדים לעבודה. אנחנו בעצם החיבור בין האקדמיה לתעשייה".

קשת הלקוחות של החברה כולל את ענקיות הטכנולוגיה הגלובליות כגון Google ו-AWS, וחברות ישראליות כמו Monday.com ופלייטיקה, ומצד שני חברות מסורתיות יותר כמו הבנקים המובילים בישראל, קופות חולים, משרדי ממשלה ורשות החדשנות.

"אנחנו יכולים לספק כל מה שחברה או ארגון צריכים כדי להתחיל אקדמיית הכשרות משלהם - בניית נכסים דיגיטליים, הבאת המועמדים, מיון שלהם והכשרה בדיוק לפי הצורך", מסביר שניר. "לרוב אנחנו נקבל תיאור משרה שנמצא במחסור ונדע לתרגם אותו לתהליך שלם של הכשרה, כאשר אנחנו מתמקדים בכישורים הנדרשים במקצועות טכנולוגיים ובתעשיית ההייטק כולה.

"לעיתים מדובר בבוטקמפים אינטנסיביים של עד 4 חודשים ולעיתים הכשרות בשעות הערב למשך חצי שנה. במקרים בהם יש צורך במציאת עבודה, החברה מלווה את הבוגרים למשך חצי שנה מסיום ההכשרה ומסייעת להם להתחבר לאחת מ-500 החברות שמשתפות איתנו פעולה כ'שותפי השמה' בתעשייה הישראלית".

הלקוחות של אלביישן הם החברות שמחפשות עובדים, כך שההכשרות הן ללא עלות עבור המשתתפים בהן. "בשנה שעברה הכשרנו כ-3,000 בוגרות ובוגרים מתוך כ-20,000 שהגישו מועמדות, כשכל התוכניות ממומנות מראש".

אבי שניר, מנכ"ל Elevation (צילום: תומר פולטון)
אבי שניר, מנכ"ל Elevation | צילום: תומר פולטון

על רקע המשבר בהייטק בשנה האחרונה, כאשר ההכנסה הפנויה של חברות מצטמצמת והשקעות של החברות בהכשרות חיצוניות יורד גם הוא, מציין שניר כי ישנה עלייה משמעותית בתוכניות שממומנות על ידי המדינה, בעיקר לאוכלוסיות בתת ייצוג.

"המצב הזה יכול בעתיד להשפיע לטובה - יום אחד הפער בעובדים מיומנים יחזור להיות הנושא הבוער ביותר, והשוק ימצא הרבה אנשים טובים עם כישורים עדכניים שהוכשרו בתוכניות כאלו ומחכים להזדמנות", אומר שניר. "מצב השוק חייב גם אותנו בין היתר למצוא פתרונות חדשים- פיתחנו בחודשים הללו כלי טכנולוגי שמאפשר לנו למפות באזור גיאוגרפי מסוים את כל המשרות הפתוחות, להבין למי הן מיועדות ולנתח את ההרכב שלהן, כל זאת בשביל לוודא שההכשרות שנפתחות פוגשות משרות פתוחות בקצה ומכשירות בדיוק למה שהתעשייה מחפשת. בכל הכשרה הדורשת השמה, אנחנו דבר ראשון ננסה לאתר מעסיק קצה שייקח בהכשרה חלק".

איך אפשר להגדיל את הגיוון בהייטק, גם לנוכח המשבר הנוכחי?

"דרך שוויון הזדמנויות ותעסוקה. ביום שבו כל החברות ימיינו מועמדים על בסיס היכולות שלהם כתנאי ראשוני, ושלכל צעיר וצעירה בארץ תהיה הזדמנות שווה להשתלב בעבודה במשרות טכנולוגיות, נבין שהשינוי נוצר. לדוגמה, תהליכי המיון לתוכניות אצלנו בנויות בצורה דומה לתוכנית The Voice- אנחנו קוראים לזה The skills - אנחנו בודקים אם אתה יודע לעשות את המשימות הדרושות למשרה בצורה "עיוורת" שלא שופטת אנשים לפי שם, מראה או מקום מגורים.

"בסוף גם המשבר הזה יעבור, ואנחנו נישאר כאן כולנו ביחד - מהמשבר הזה יצמח סיפור ישראלי חדש שתעסוקה תהיה חלק משמעותי בו, בפרט של אוכלוסיות שהיום בתת ייצוג בהייטק. אנחנו חייבים שכל אחת ואחד בישראל יקבלו הזדמנות שווה וסיכוי להשתלב בתעשיות החדשות - זו הדרך שלנו היום להמשיך לבנות את המדינה".

מתי אתה מעריך שהמשבר וגלי הפיטורים יעברו?

"למשבר הנוכחי יש יותר מדי משתנים בכדי שנוכל בשלב זה להעריך את סיומו. הוא השפיע רבות על ההייטק הישראלי - גלי פיטורים של עובדים, מספר המשרות הפתוחות צנח ואווירה כללית שהפוכה מצמיחה. נקודה לדוגמה שהפתיעה אותנו הייתה שהמצב החברתי והעובדה שההייטק נמצא במעין מצב של מגננה, ייצר לנו קושי גדול מהרגיל בבניית שיתופי פעולה והשמות לבוגרות מהחברה החרדית. באוגוסט, לשמחתנו, זיהינו סימני התאוששות קלים מבחינת גיוסי עובדים".

בשנה האחרונה לא ניתן היה להתחמק ממהפכת הבינה המלאכותית שהגיעה אלינו, וכבר החלה להחליף עובדים בסקטורים שונים. כשהוא נשאל על הנושא, עונה שניר: "אין עדיין תמונה ממשית של עבודות בהייטק שהבינה המלאכותית העלימה, אך בוודאי יש מקצועות שהיא משנה. זה נדוש אבל נכון - אחוז האנשים שיוחלפו ע"י הבינה המלאכותית בשנים הקרובות קטן מאחוז האנשים שיוחלפו ע"י אנשים שיודעים להשתמש בבינה מלאכותית. עולמות שלמים של תפעול משופרים ומיועלים דרך אוטומציות וכלים חדשים, אזורים שלמים בשיווק ומכירות מתייעלים דרך שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, וגם בעולמות הקוד והדאטה יש התייעלות ממשית שסופה לצמצם את מספר האנשים הנדרש לביצוע העבודה.

"המהפכה הזו מייצרת גם הזדמנויות, ובעיניי כל אדם חייב להתנסות בכלים הללו ולחשוב איך הם יכולים לשפר את הפעילות והמשימות היומיומיות שלנו. אלו ימים היסטוריים ששוק התעסוקה משתנה בהם בצורה דרמטית - כל אחד יכול לקחת חלק בעיצוב שלו מחדש דרך הבנה של יתרונות השימוש ב-AI והדרכים הנכונות להפעיל אותה בתפקידיו השונים".