mako
פרסומת

מטא בדרך לקנס עצום? האיחוד האירופי האשים את החברה בהפרה של חוק השווקים הדיגיטליים

האיחוד האירופי הודיע היום (שני) כי מטא הפרה את חוק השווקים הדיגיטליים שלו. לפי הודעת הנציבות האירופית, ענקית הרשתות החברתיות הציעה מנוי בתשלום כדי להימנע מפרסומות אך על פי החוק האירופי, החברה הייתה צריכה להציע אפשרות שתציע פרסומות לא מותאמות אישית לצרכן. אם הממצאים יאושרו, היא יכולה לספוג קנס של 13.5 מיליארד דולר

 יונתן אפולט
יונתן אפולט
דיגיטל
פורסם:
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג | צילום: אינסטגרם @zuck
הקישור הועתק

חברת מטא, התאגיד שמרכז את הרשתות החברתיות של פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס ו-וואטסאפ, מואשמת בהפרת כללי התחרות הדיגיטלית החדשים של האיחוד האירופי בעקבות מודל הפרסום של "תשלום או הסכמה לתנאי שימוש".

בסוף השנה שעברה, השיקה מטא מנוי בשם "הרשמה ללא פרסומות", המאפשר למשתמשים האירופיים של פייסבוק ואינסטגרם לשלם עד 12.99 אירו (14 דולר) לחודש עבור גרסאות ללא פרסומות. האלטרנטיבה היא לקבל גרסאות עם מודעות מותאמות אישית, כפי שאנחנו מכירים אותן.

הנציבות האירופית הצהירה היום כי לפי השקפתה, "בחירה זו מאלצת את המשתמשים להסכים (לשימוש) בנתונים האישיים שלהם ואינה מספקת גרסה פחות מותאמת אישית אך שוות ערך של הרשתות החברתיות של מטא".

אם הממצאים של חקירת הנציבות יאושרו, האיחוד האירופי עלול לקנוס את מטא בסכום בשווה ערך ל-10% מההכנסות השנתיות העולמיות שלה במסגרת חוק השווקים הדיגיטליים. בהתבסס על דוחות החברה לשנת 2023, זה יכול להגיע לסכום של 13.5 מיליארד דולר. "תוכנית 'הרשמה ללא פרסומות' נענת להנחיות בית המשפט העליון באירופה ועומד ב-DMA", אמר דובר חברת מטא לכלי תקשורת בארה"ב, "אנו מצפים להמשך דיאלוג בונה עם הנציבות האירופית כדי להביא לסיום החקירה הזו".

הודעת האיחוד האירופי מגיעה שבוע לאחר שהנציבות האשימה את אפל בהפרת ה-DMA בכך שהיא מנעה ממפתחי אפליקציות להפנות צרכנים באופן חופשי לשירותים זולים יותר. הרגולטורים חוקרים גם את אלפבית  (חברת האם של גוגל) במסגרת אותו החוק.

פרסומת

מרגרט וסטגר, נציבת האיחוד האחראית על מדיניות התחרות, ציינה בהצהרה שמטא אספה נתונים אישיים של "מיליוני אזרחי האיחוד האירופי במשך שנים רבות. אנחנו רוצים לתת לאזרחים אפשרות לשלוט על הנתונים שלהם ולבחור באופציה של מודעות פחות מותאמת אישית", אמרה.

מייקל קניג, בכיר בנציבות, אמר בתדרוך עיתונאים כי מטא חייבת להציע למשתמשים חלופה להתאמה אישית מלאה של המודעות ש"אינה מסתמכת על הנתונים האישיים האלה, ואז היא אוטומטית פחות מותאמת אישית ועדיין זמינה עבורם. מעבר לזה מטא חופשית לשמור אפשרות שלישית, שהיא מנוי שלא יציג פרסומות בכלל, או אפשרות רביעית שעשויה להכיל כמה תכונות פרימיום", אמר לעיתונאים.