מאות חברות ואלפי עובדים: הלהיט של עולם ההייטק הישראלי
מיזם TechMate, שהקים אלון מינדלין, אמן שחמט בין-לאומי, ומחבר בין עולמות ההייטק לשחמט צובר תאוצה, כאשר רק לאחרונה נערכה האליפות הרביעית של חברות ההייטק בהשתתפות 86 חברות - עלייה של 200% מאז האליפות הראשונה. בראיון ל-mako מסביר מינדלין איך הפך השחמט ל-eSports ולמה אנשי ההייטק כל כך מתחברים אליו: "יש המון נקודות השקה בין העולמות"


בשנה של מלחמות, סבבי מילואים והתקדמות טכנולוגית מואצת, אחד הטרנדים החמים דווקא מחזיר את ההייטק הישראלי למשחק ותיק בן מאות שנים - השחמט.
מאחורי הטרנד עומד אלון מינדלין, בן 28, אמן שחמט בין-לאומי ואחד מבכירי השחקנים בישראל, שהקים את TechMate, מיזם שמחבר בין עולמות ההייטק והשחמט. כיום פועל המיזם עם מאות חברות טכנולוגיה וכולל קהילה פעילה וקבוצת וואטסאפ של יותר מ-1,000 איש בתעשייה. במסגרת הפעילות מתקיימים קורסים פנים-ארגוניים, סדנאות אסטרטגיה ומיטאפים המשלבים משחק ונטוורקינג. בין החברות שאימצו את TechMate בפעילותן נמצאות אינטואיט ישראל, סוני סמיקונדקטור ישראל, סטארקוור, איטורו, ויה, מיקרוסופט, קלארוטי ועוד.
גולת הכותרת של הפעילות היא אליפות ההייטק הקבוצתית, שמינדלין מוביל זו השנה הרביעית ברציפות. באליפות השתתפו חברות מובילות בהן גוגל, אפל, סיילספורס, ג'ייפרוג, פאלו אלטו נטוורקס, קראודסטרייק, סטארקוור, ארמיס, סייברארק ועוד. השנה, לפני מבצע "עם כלביא" ביוני, השתתפו באליפות מספר שיא של 86 חברות ויותר מ־350 עובדים – זינוק של 200% מהאליפות הראשונה. התחרות התחילה במאי עם שלושה בתי מוקדמות, ובסיומה עלו 24 קבוצות לגמר שנערך ביוני - שם ניצחה אפל את מוביט ואת איסתרא מחקר.

מינדלין מספר כי נחשף לשחמט בגיל 5 בזכות סבו, ולאורך השנים זכה באליפויות נוער וייצג את ישראל באליפויות אירופה ועולם. "בתור שחקן בכיר בארץ נחשפתי לכך שחלק גדול מהשחקנים כיום מגיעים מעולם ההייטק, כולל יזמים ומנהלים בכירים, ושחקני הנוער ברובם הם ההייטקיסטים של המחר", הוא מסביר. "החלטתי להרים את הכפפה ולהקים את TechMate מתוך חזון ששחמט הוא ההייטק של הספורט – שהחיבור בין העולמות שלו לעולם ההייטק הוא מתבקש ונחוץ, וכי נדרש כאן פתרון 'מחוץ לקופסה', בדיוק כפי שהמשחק מלמד אותנו".
"יצאנו לדרך עם הרצאות, קורסים וטורנירים בעשרות חברות, ולאחר ההצלחה של אליפות ההייטק הקבוצתית, החלו להגיע פניות של עובדים ועובדות שביקשו אירועים בתדירות גבוהה יותר – כולל כאלה שלא הצליחו להשתתף באליפות הארצית", הוא ממשיך. "כשגילינו שמדובר במאות, ואולי אלפים, החלטנו לקיים פיילוט עם חברת היילו – מיטאפים שמשלבים נטוורקינג, שחמט וחשיפה לחברה המארחת. לשמחתנו תחושת הבטן לא הטעתה, ולמיטאפ נרשמו כמאה איש תוך שעות ספורות. מאז קיימנו כבר עשרה מיטאפים בעשר חברות שונות, והקהילה ממשיכה לצמוח באופן אורגני לאלפי אנשים".

למה דווקא בהייטק כל כך אוהבים את השחמט?
"יש המון נקודות השקה בין העולמות", מסביר מינדלין. "שחמט מחדד חשיבה אנליטית, פתרון בעיות, תכנון מהלכים קדימה וניתוח הסתעפויות בתנאי חוסר ודאות. המשחק כולל מיליארדי מצבים אפשריים ודורש ניהול אסטרטגי וטקטי מדויק - ממש כמו אתגרי היומיום של מפתח או מנהל בחברת הייטק. לוח השחמט הוא למעשה פלטפורמת אימון לקבלת החלטות".
לדבריו, בשנים האחרונות השחמט עבר מהפכה דיגיטלית והפך ל-eSports, ספורט אלקטרוני. "בתקופת הקורונה ובעקבות הסדרה 'גמביט המלכה', הוא הפך נגיש למאות מיליונים ברחבי העולם - דרך פלטפורמות כמו Chess.com או Lichess.org, וגם דרך סטרימרים ב-Twitch. החדשנות והפתרונות הטכנולוגיים ששינו את פני המשחק הפכו אותו לטבעי יותר עבור אנשי ההייטק. אני עצמי מדורג בין 100 השחקנים הטובים ב-Chess.com במשחקי Bullet (דקה מול דקה), ולאחרונה אפילו ניצחתי את היקארו נקאמורה – המדורג שני בעולם ואחד מסטרימרי השחמט המובילים. העליתי על כך פוסט, והוא התפוצץ - עם יותר מ־500 לייקים וחשיפה של כ־50 אלף איש".
האם יש פוטנציאל לשחקנים מקצועיים מהתעשייה?
"אחד הדברים היפים בקהילה שלנו הוא שיש בה מקום לכולם", הוא אומר. "יש קורסים למתחילים שמתחילים מאפס, ולצדם שחקנים חזקים מאוד. באליפות האחרונה שיחקו גם רב אמנים – כולל שחקנית שייצגה את נבחרת ישראל באולימפיאדות. רוב המשתתפים הם חובבים שרגילים לשחק אונליין, במבט דו־ממדי, ואחת החוויות הכי מיוחדות מבחינתם היא לשחק לראשונה מול לוח פיזי – זו חוויה אחרת לגמרי".
איך נראה משחק השחמט מהצד של חברות הייטק?
מצדן של חברות ההייטק, מדובר בעסקה כנראה משתלמת - אירועים חברתיים שגם מפעילים את המוח ונותנים ערך מוסף לעובדים. "העולם שלנו בנוי ממודלים מתמטיים, הוכחות, הסתעפויות לוגיות וצעדים שצריך לתכנן כמה מהלכים קדימה – ולכן החיבור לשחמט הרגיש לנו טבעי", מספרת שירי טייכמן, VP People בסטארקוור. "החברה נוסדה על בסיס תאוריה מתמטית והפכה לטכנולוגיה פורצת דרך, בזכות עובדים שמתמודדים עם אתגרים שדורשים גם חשיבה אסטרטגית, פתרון בעיות מורכב ויצירתיות – בדיוק כמו במשחק. מתוך הערכה לחשיבה הזו וליוזמה של אלון, בחרנו לארח אצלנו את מפגשי קהילת השחמט, להזמין מתחרים מהאזור – ואף לשלוח נבחרת משלנו לאליפות הארץ".

"שחמט הוא משחק ייחודי שמשלב ראייה אסטרטגית, טקטיקה ולחץ – אלה בדיוק המרכיבים שמלווים אותנו כיזמים וכעובדי הייטק", מוסיף מיקי שיפמן, שותף-מייסד ב-Cylus. "עבורי זו גם אהבה מהילדות. הייתה לנו את הזכות לארח את אליפות ההייטק של TechMate לפני ארבע שנים, והיום זה תענוג לראות איך הקהילה והאליפות ממשיכות לגדול – ולהיות חלק מזה".