חברת פייסבוק הודיעה בסוף השבוע כי רכשה את GIPHY, פלטפורמת הגיפים המובילה ביותר בעולם, תמורת 400 מיליון דולר. גיפי לא תשנה את מהותה אלא תצורף בשלמותה כחטיבה בתוך אינסטגרם, מה שאומר שהגיפים שלה יוטמעו בצורה טבעית יותר בשלל האפליקציות של פייסבוק כמו ווטאסאפ, מסנג׳ר, אינסטגרם וכמובן פייסבוק עצמה.

למי שלא מכיר, מדובר במנוע חיפוש מיוחד עבור גיפים, שהוקם בשנת 2013 ומהר מאוד התרחב לכדי כלי עזר עבור מיליוני משתמשים ברחבי העולם שמחפשים לשלב בהודעות, פוסטים, כתבות או אתרים שלהם, גיפים מונפשים וסרטוני וידאו קצרים. פייסבוק הודיעה כי בשלב הראשון האתר של גיפי יישאר פתוח לכולם, וימשיך לעבוד עם מפתחים כדי להעמיק את השילוב שלו עם אפליקציות נוספות.

אולי הצעד הזה נשמע לכם תמים, אבל גולשים ברחבי העולם מודאגים ממנו ומעלים שאלות בנוגע להמשך השימוש בגיפים מאתר גיפי ובאינטרסים של פייסבוק לרכישה.

השאלה הגדולה שעולה כעת מהרכישה היא האם אפליקציות אחרות יוכלו להשתמש בחופשיות בגיפי כפי שהן עושות כיום? הגיפים של גיפי נמצאים גם בטוויטר, רדיט, פינטרסט, טיק טוק, סנאפצ׳אט ועוד, וקצת קשה להאמין שפייסבוק תאפשר למוצר החדש שלה להיות משולב בכל כך הרבה רשתות מתחרות. 

via GIPHY

חשש נוסף שעלה הוא שפייסבוק אמנם לא יכולה לעקוב אחר נתוני השימוש בגיפי באפליקציות אחרות, אבל היא יכולה לעקוב אחר טרנדים ולראות איזה גיף פופולרי במיוחד בטוויטר, למשל, ואז לפנות לאמן שיצר אותו ולבקש ממנו לעצב לה קולקציה חדשה ובלעדית על מנת למשוך משתמשים להשתמש בה.

משתמשי גיפי כבר הביעו חשש מסוים מפני המכירה, שכן פייסבוק לא ממש ידועה בשמירה על הפרטיות של משתמשיה. מייסדי גיפי נאלצו להרגיע את המצייצים שעות ספורות לאחר ההודעה, והבטיחו להם כי חיפושי גיפים לא יפגמו במידע האישי שלהם. אחרים שאלו האם זה אומר שמעתה לא יאופשרו גיפים של מנכ״ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ובגיפי הרגיעו שהם מסירים רק גיפים שאינם עומדים בתנאי השימוש שלהם.

via GIPHY

אלא שתנאי השימוש האלה הם הרבה פחות מחמירים מאשר של פייסבוק, כך שנשאלת השאלה האם גיפי ייאלצו להתגמש או להיפך. למשל, בעניין זכויות יוצרים – גיפים רבים עושים שימוש בקטעים ותמונות מתוכניות טלוויזיה וסדרות, האם פייסבוק תאפשר חירות מסוימת בנוגע לשימוש בהם, או שגם הם יהיו חלק מהתכנים שבודקי התגובות נאלצים לפסול מדי יום?