אחרי אזהרות הרווח ואחרי השמועות והפרשנויות השונות, עכשיו זה רשמי: אמש פרסמה אפל את הדו”חות הכספיים שלה לרבעון האחרון של שנת 2018, וכצפוי, אפל אכן סובלת מירידה משמעותית במכירות האייפונים ובירידה מדאיגה ברווחים. יש לא מעט מגמות מעניינות שהדו”חות האחרונים חושפים ושכדאי לשים לב אליהן

האייפון צולל, והסיבות די ברורות

דווקא בשנה בה היא השיקה 3 דגמים שונים, ודווקא בתקופה שבה היא אמורה למכור יותר אייפונים מבכל תקופה אחרת, אפל חשפה כי ההכנסות מקטגוריית האייפון ירדו ב-15.6% ל-51.98 מיליארד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בשיחה עם משקיעי החברה, מנכ”ל אפל, טים קוק, טען כי הסיבה לירידה במכירות נובעת משילוב של העובדה שלקוחות אפל מחזיקים במכשירים הישנים שלהם יותר מבעבר, והשינויים בכלכלה, בעיקר בשווקים מתפתחים. נזכיר כי אפל הודיעה כי תפסיק לחשוף את כמות המכשירים שנמכרת בכל רבעון, ככל הנראה כדי להמנע מהפחדת המשקיעים בנוגע לירידה במכירות.

בפועל, ההצהרה של קוק היא סוג של מכבסת מילים לסיבות הסבירות יותר לירידה במכירות: השנה אפל חטאה חטא כפול, והציגה עלייה במחירי האייפונים, במקביל לפרשת “האטת האייפונים” שנהנתה מכותרות שלילות בכל מקום בעולם, וגרמה לאפל לחתוך בצורה דרסטית את מחירי החלפות הסוללות למכשירים קיימים גם מחוץ לתקופת האחריות. בכך הוכיחו לקוחות אפל שהם לא אותם “עדר כבשים” שקונה באופן אוטומטי אייפון מדי שנה ולא משנה מה מחירו, אלא צרכנים שרק רוצים שהמכשיר שהם אוהבים יחזור לפעול כמו שהוא היה בעבר.

פורסם ב-Geektime

עוד ב-Geektime

ושוב: מהנדס בחטיבת הרכב האוטונומי של אפל גנב סודות מסחריים
פייסבוק מפתיעה בשיא של כל הזמנים; מיקרוסופט מפספסת

המגמה הצרכנית הזאת, אם תמשיך, תחייב את אפל לשנות כיוון באופן התמחור של האייפונים בשנה הבאה, כי ה-XR לא הצליח לשכנע מספיק אנשים שהוא מכשיר “Low Cost” ששווה מחיר של מכשיר פרימיום.

המוצרים הזניחים יותר של אפל סופסוף צומחים

בניגוד לאייפונים, נראה שאפל עשתה עבודה טובה בשנה האחרונה בשתי קטגוריות שהיו עבורה בעייתיות במיוחד: המקים והאייפדים. לאחר צניחה במכירות ברבעונים הקודמים, ההכנסות מקטגוריית מחשבי המק הגיעה לשיא של 7.42 מיליארד דולר וגידול של 9% במכירות. במקביל, האייפדים נהנו מגידול של 17% להכנסות של 6.73 מיליארד דולר. גם ההכנסות משאר המוצרים, בינהם המוצרים הלבישים והאביזרים ההיקפיים, זינקו ב-33% להכנסות של 7.091 מיליארד דולר.

אייפון Xr (צילום: ינון בן שושן, NEXTER)
אייפון Xr | צילום: ינון בן שושן, NEXTER

הנתונים הללו מוכיחים שהלקוחות של אפל חיכו לחידושים האמיתיים שיצדיקו את הרכישה של המוצרים האחרים של החברה. בין אם זה האייפד פרו החדש והמרשים, המקבוק אייר או המק-מיני שקיבלו עדכון לאחר שנים של הזנחה, או השעון של אפל, שהצליח להדהים את העולם עם פונקציית הא.ק.ג המתקדמת שלו. כשאפל מחדשת, הציבור נענה. כשאפל מציגה 3 דגמים של אותו האייפון, הציבור ככל נשאר אדיש.

מי יעצור את האקו-סיסטם של אפל?

הזינוק המרשים ביותר נרשם בקטגוריית השירותים הנלווים של אפל. במסגרת הקטגורייה הזאת נכללים שירותים כמו האפסטור, אייטיונז, אייקלאוד וכמובן אפל מיוזיק. אפל הצליחה להציג גידול מרשים של 19% לשיא של כל הזמנים של 10.9 מיליארד דולר. רוב הרווחים הללו, נובעים משירות הסטרימינג של החברה, אפל מיוזיק, שזמין גם ללקוחות באנדרואיד, ומהווה תחרות של ממש לספוטיפיי.

טים קוק סירב להתייחס בפירוש לפיל בחדר שעומד להזניק את הקטגורייה הזו לגבהים חדשים, שהוא כמובן שירות הסטרימינג המקביל לנטפליקס של החברה. השירות צפוי להיות מוצג לראשונה ב-WWDC 2019 שיתרחש באביב, או אפילו לפניו. קוק רמז על כך שלחברה יש תוכניות באופק וכי היא חתמה על חוזים עם טאלנטים מרכזיים , אך לא הסכים לחשוף לוחות זמנים או פרטים נוספים.

עם הררי המזומנים של אפל, השירות החדש צפוי להיות כוח משמעותי מאוד בתחום הסטרימינג, ואם אפל מיוזיק הוא ההוכחה לכוח של אפל בתחום, אז נראה שלנטפליקס יש סיבה לדאגה, ולאפל יש סיבה טובה מאוד להשאר אופטימיים.

מקבוק פרו (צילום: ינון בן שושן)
מקבוק פרו | צילום: ינון בן שושן

למרות הירידה בהכנסות ובמכירות, זה הרבעון השני הטוב ביותר של אפל

בסך הכל, הכנסות אפל ירדו ב-5% ל-84.3 מיליארד דולר. אז כן, אפל מאוד אוהבת להגיד מדי שנה שזה “האייפון הטוב ביותר שהיא ייצרה אי פעם”, אבל הפעם, למרות שהיא פספסה את התחזיות ולמרות הירידה בהכנסות ולמרות שהתרגלנו שכמעט כל רבעון הוא הרבעון הטוב ביותר של אפל אי פעם, הרבעון האחרון מסתפק “רק” במקום השני בטבלת השיאים של אפל, כאשר במקום הראשון נמצא הרבעון המקביל אשתקד.

אז לכל אותם אנשים שמקווים שזוהי תחילת ההתרסקות של אפל, כדאי לשים לב שזהו עדיין רבעון חזק מאוד לחברה, וכזה שמעיד בעיקר על הטווח הארוך ולא הקצר. אבל גם הירידה המשמעותית במכירות האייפונים היא בגדר חדשות טובות עבור צרכני אפל, כי כעת החברה תצטרך לעבוד קשה יותר כדי לרכוש בחזרה את אמון המשתמשים ולהראות גם פיתוחים טכנולוגיים יותר מרשימים, וגם תמחור יותר הגיוני למכשירים שלה.