כשנתיים לאחר יציאת הסרט נוכל הטינדר בנטפליקס, איילין שרלוט, שמוכרת בעיקר כאחת מהנשים שסיימון לבייב הפיל בפח, עוד לא סיימה את תהליך הריפוי האישי שלה. "ככל שיותר אנשים ידברו על זה, כך בנקים, ממשלות וארגונים אחרים ינקטו ביותר ויותר פעולות כדי לעצור את המקרים האלו", היא אומרת בשיחה עם mako. "הרבה חוששים לחלוק את הסיפור שלהם כי הם מרגישים בושה. דיבור על הונאה, בטח כשהיא על רקע רומנטי, עדיין לא מקובל בחברה שלנו ואנחנו צריכים לשבור את הסטיגמה הזו".

שרלוט, שגרה באמסטרדם, העבירה ללבייב כספים רבים במקביל למערכת היחסים שהיא ניהלה איתו. בשלב מסוים אחרי שגילתה על מעלליו, היא החליטה לנקום בו ושכנעה אותו להעביר לה את אוסף בגדי המעצבים שלו כדי שתמכור אותם. את הכסף היא שמרה לעצמה, ובהמשך גם הסגירה אותו לאינטרפול.

"חשבתי הרבה זמן אם כדאי לי להשתתף בסרט הזה", היא מספרת. "בסוף החלטתי שאם אני אסתום את הפה, מי שירוויח יהיה זה שהונה אותי. בעצם ההשתתפות שלי בסרט ובכל הפעילות שלי שבאה לאחר מכן, הצבתי לעצמי שלוש מטרות: לשבור את הטאבו סביב הנושא של הונאות ברשת ולהפוך אותו ליותר פתוח לדיון, לא לתת לפושעים לנצח ולהציל נפגעי הונאות נוספים. אני עדיין מחזיקה בשלושת המטרות האלה. קיבלתי המון הודעות חיוביות מאנשים ונשים בפרט מכל רחבי העולם על הכוח שהם קיבלו ממני להילחם".

מה כוללת הפעילות שלך בימים אלו?

"אני מעבירה הרצאות ברחבי העולם בתקווה שסוכנויות ממשלתיות, בנקים וחברות יוכלו ללמוד מהסיפור שלי ולשנות את המדיניות שלהם כדי לזהות ולמנוע מקרי הונאה. במקביל אני גם רוצה שהגופים האלה ישפרו את האופן שבו הם מטפלים בקורבנות".

איילין שרלוט (צילום: Dani Diamond)
איילין שרלוט | צילום: Dani Diamond

בסרט, שרלוט מספרת על היחס האטום שקיבלה כשניסתה לפנות לארגוני סיוע ולספר להם על ההונאה שחוותה. "הרגשתי כמו קורבן פעם נוספת. רק כשהייתי חלק מהסרט, סוף סוף הקשיבו לי", היא אומרת. "ארגונים צריכים לקבל הדרכה איך לטפל במקרים כאלו. אחרי מקרה של הונאה, הדבר הכי כואב שיכול לקרות הוא לנסות לדווח עליה ולקבל בתגובה התעלמות".

כחלק מפעילות הציבורית שלה, שרלוט משתפת פעולה עם היוניקורן הישראלי BioCatch שפיתח תוכנה לזיהוי ומניעת הונאות ברשת. "השותפות שלי עם BioCatch מאוד מיוחדת עבורי. שיתפתי את הסיפור שלי באחד מהאירועים שלהם, ואז גיליתי שאם הבנקים שבהם השתמשתי כדי להעביר את הכסף היו לקוחות של BioCatch, ההפסדים שלי היו יכולים להימנע. בגלל הניסיון שלי, אני מתמקדת במיוחד במאבק בהונאות רומנטיות, אבל אני גם מבינה שזה לא סוג ההונאה היחיד שקיים". 

BioCatch הוקמה בישראל בשנת 2011 והיא כיום מעסיקה כ-300 עובדים במספר מדינות בעולם. החברה, שעובדת עם עשרות בנקים בעולם, חצתה לאחרונה את רף ההכנסות של מאה מיליון דולרים ולפני כמה חודשים אף הפכה ליוניקורן. BioCatch פיתחה שיטה שמנטרת את הרגלי ההתנהגות של המשתמשים החוקיים בחשבונות בנק ויודעת להתריע על שינויים שעלולים להעיד על קיומו של גורם זר שמתנהל בתוך החשבון. ההתמקדות ב"התנהגות" הדיגיטלית של המשתמשים, מאפשרת לזהות מקרים של הונאות בלי לחשוף מידע אישי, ועוד לפני שבוצעו העברות בפועל.

"זיהינו ועצרנו עד כה מעל ל-3.5 מיליארד דולר שעברו או שהיו אמורים לעבור בין חשבונות בהקשרים של הנאות רומנטיות", מספר גדי מזור, מנכ"ל BioCatch. "אנחנו מנסים לפענח את ההתנהגות האנושית שמאחורי המסך. יש אינסוף ניואנסים קטנים בכל התהליך שבו אנחנו ממלאים פרטים, מקלידים מספרים ומתנהלים מול המערכות הדיגיטליות. למשל, בפעולה הבסיסית של מילוי תעודת זהות. במקרה רגיל, קצב התקתוק של המספרים יהיה מהיר ורציף, אבל במקרה של זיוף או העתקה, המילוי בדרך כלל יתבצע במקטעים של 2/3 ספרות בכל פעם. אנחנו יודעים לזהות אנומליות מהסוג הזה".

גדי מזור, מנכ"ל BioCatch (צילום: באדיבות BioCatch)
גדי מזור, מנכ"ל BioCatch | צילום: באדיבות BioCatch

למרות שהמודעות עלתה, הונאות רומנטיות עדיין מאוד נפוצות. מה הסיבה לכך לדעתך?

"מה שמשותף לכל ההונאות ומה שמאפשר להן לקרות, זה העובדה שהן רוכבות על נקודות התורפה של כולנו. אנחנו רוצים לעזור לאחרים, אנחנו נוטים לסמוך על אחרים, ובטח שאנחנו רוצים לאהוב ולהיות נאהבים. נקודת התורפה הרומנטית היא גם החזקה והעמוקה ביותר, והיא גם זו שאלו שנפלו בה הכי מתביישים להודות בכך. על פי הסטטיסטיקה, רק כ-40-60% בלבד ממקרי ההונאות האלו מדווחות".

על פי מזור, כמות ההונאות הרומנטיות נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות. רק בארה"ב, 1.3 מיליארד דולר נגנבו כתוצאה מהונאות רומנטיות בשנה האחרונה. מזור מציין שבמקביל נעשים מהלכים רגולטוריים בעולם במטרה לזהות ולמנוע מוקדם ככל האפשר מקרים כאלו. אחת המדינות המובילות בתחום היא בריטניה, שם מחייבים ברוב המקרים את הבנקים להחזיר את הכסף בכל מקרה של דיווח על הונאה. יש גם רגולציה שמתחילה להתמקד ברשתות החברתיות עצמן ולחייב אותן לשלב מנגנוני פיקוח בטכנולוגיות שלהן.

לדברי מזור, ב-73% מהמקרים של הונאה רומנטית מדובר בגברים מבוגרים - "כאלו שהיו בטוחים שמצאו מישהי נחמדה עם פוטנציאל לאהבה. קל ליפול למלכודת הזו", הוא מתאר. אפשר לציין בהקשר הזה את הסדרה פול ט. גולדמן, שעלתה לאחרונה בהוט. בסדרה מגולל פול את נפילתו לעוקץ כלכלי במסווה של נישואין שחרקו מהרגע הראשון, אבל המשיכו להתקיים רק בגלל הרצון שלו להקים משפחה. מפתיע לגלות, אבל בניגוד לסטיגמה, דווקא אנשים משכילים מועדים יותר ליפול בפח, ככל הנראה כי הם יותר בטוחים בעצמם. על פי מזור, למסיימי תואר ראשון יש סיכוי כפול ליפול ביחס לאלו שלא סיימו קולג'.

מעבר לכלים שמשמשים בהונאות אחרות, בכל מה שקשור לזיהוי הונאות רומנטיות יש כמה פונקציות דיגיטליות חשודות שניתן לזהות בזמן אמת, כולל שימוש מוגבר במספר אפליקציות דייטינג, ריבוי של צ'אטים במקביל לשימוש ב-VPN, חוסר התאמה בין המדינה ממנה בא הסים ל-IP ועוד. על פי מזור, בחלק מהמקרים קשה יותר לזהות את ההונאה כי אלו שמבצעים את הפעולות הם משתמשים אמיתיים שבסך הכל מבצעים תשלומים והעברות כחלק מהדרישות במערכת היחסים הרומנטית שהם חושבים שהם נמצאים בה. "בכל מקרה של חשד, אל תסתירו ואל תשמרו את זה לעצמכם. מישהו מהצד יכול לראות את הדברים בצורה יותר שקולה", מדגיש מזור.

מבחינת שרלוט, "הדגל האדום" של ההונאה הרומנטית היא "אהבה מוגזמת" (Love-bombing). "במערכת יחסים רגילה, לוקחים את הזמן כדי להכיר אחד את השני. במקרה של הונאה, יש ניסיון לקדם את התהליך מהר מאוד ולייצר תלות רגשית. אם אדם שפגשתם רק לאחרונה באינטרנט או בחיים האמיתיים לוחץ עליכם להלוות לו כסף או להשקיע איתו - קחו את הזמן לחשוב על זה ודברו עם חברים ובני משפחה. אחרי כמה ימים או שבועות תכירו טוב יותר את הצד השני, וגם תוכלו לזהות טוב יותר במה מדובר".

מה התוכניות הלאה?

"האירוע עצמו, הסרט וכל מה שמסביב שינו לחלוטין את חיי ואת מי שאני כאדם. הפכתי את הקורבנות שלי לפלטפורמה שממנה אפשר להוביל ולהילחם בחזרה. אני עושה זאת עבור כל קורבנות ההונאה ברחבי העולם שצריכים שהסיפור שלהם יישמע. אני אמשיך להילחם".