מאסק צוקרברג (עיבוד: Justin Sullivan, getty images)
מאסק צוקרברג | עיבוד: Justin Sullivan, getty images
רואים את הסוף? טוויטר חוותה אתמול את אחד הימים הקשים שהיו לה מאז היווסדה. משתמשים רבים דיווחו שהאפליקציה לא מתרעננת ואי אפשר לראות ציוצים חדשים. רק לאחר שעות רבות הודיע אילון מאסק, הבעלים של הרשת החברתית, שלא מדובר בבאג אלא בשינוי טכני יזום.

בציוץ הראשון מתוך רבים בנושא, מאסק הודה כי טוויטר הגבילה את האפשרות לחשבונות לא משלמים (ללא "וי כחול") לצפיה במקסימום של 600 ציוצים, בעוד שחשבונות מאומתים, שמשלמים על שירותי הפרימיום של טוויטר, יוכלו להיחשף ל-6,000 ציוצים ביום - פי 10. חשבונות חדשים ולא מאומתים יוגבלו ל-300 ציוצים ביום בלבד.

מאסק ניסה להרגיע את הגולשים וטען שמדובר בשינוי זמני בלבד, בהמשך הוא צייץ שכמות הציוצים שאפשר להיחשף אליהם עלתה ל-10,000 ציוצים למנויים, 1,000 ללא מנויים ו-500 למשתמשים חדשים. השינוי על פי מאסק הוא ניסיון להתמודד עם "היקפים גדולים של כריית/גירוד' מידע ומניפולציות על המערכת", כאשר הוא מתכוון כמובן לכריית מידע של מערכות בינה מלאכותית, ממש כפי שקורה עם אתר הפורומים רדיט.

ייתכן שהשיטה אפילו הצליחה. לפי דיווחים בארה"ב תוסף הדפדפן של ChatGPT הפסיק לקחת מידע מתוך טוויטר. 

אבל לא כולם בטוחים שזה מה שעומד מאחורי המדיניות החדשה של מאסק, גם אם היא רק זמנית. האם זאת השיטה של מאסק "להרוויח" עוד מנויים בתשלום? יכול להיות. האם הוא מנסה לכסות על הבעיות של טוויטר עם שירותי הענן של אמזון וגוגל? יכול להיות. האם הוא פשוט מנסה להטריל שוב את כל הרשת? בטוח שכן.

הביקורת של הגולשים לא איחרה להגיע. רבים טענו שהם יעזבו את הרשת החברתית ושמדובר בסוף של טוויטר, נזכיר כי גם בעבר כבר חשבו שסופה של הרשת מתקרב, ובאופן אירוני הטראפיק סביב צמצום חשיפת הציוצים היה גדול מאוד. הציוץ המקורי של מאסק זכה לחשיפה של כמעט 380 מיליון גולשים והמשיך להתבדח על כך שכולם נכנסו לרשת כדי "לבכות" על הבעיות שלה. בשעות האחרונות מאסק אפילו התבדח שהמשתמשים הם זומבים ומכורים לטוויטר ולכן נכנסו שוב ושוב לפלטפורמה, הוא אפילו קרא לגולשים לחזור לראות את הילדים שלהם.

אבל הפעם יש הבדל גדול בין התקלות הקודמות ו"הנטישות" ההמוניות ברשת למה שקרה אתמול. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא ומי שאולי ייכנס בקרוב לזירת קרב אמיתית מול מאסק, בדרך להשיק את הרשת החברתית בסגנון טוויטר שלו. אתמול היא אפילו הופיעה באופן מסתורי בחנות האפליקציות של גוגל לכמה דקות. ע"פ כל הסימנים נראה שהרשת, אשר תיקרא בשם המעצבן "Threads", תהיה ממש דומה לטוויטר, גם מבחינת חזות וגם מבחינת תוכן. החיבור אליה יהיה דרך חשבון האינסטגרם שלנו ונוכל לעקוב אחרי חברים שיש לנו כבר. 

למרות שאין עדיין תאריך השקה רשמי לרשת של צוקרברג, ההופעה שלה בחנות האפליקציות היא רמז עבה מאוד שהיא כמעט מוכנה, ולא נתפלא אם מטא "תפתיע" ותנצל את סערת הטוויטר האחרונה כדי לגרוף מקסימום משתמשים בקרוב.

גם המתחרה החדשה של טוויטר, בלוסקי, אשר נוסדה ע"י ג'ק דורסי, המייסד של טוויטר, קיבלה כל כך הרבה משתמשים חדשים שהיא נאלצה לחסום זמנית את האפשרות להצטרף אליה.

הגולשים בטוויטר כמובן ניצלו את ההזדמנות כדי לצחוק על הרשת חברתית עצמה: