פלטפורמת המרקטפלייס שחטפה איום מ"יד2", רוצה לשנות את שוק היד השנייה
אחרי שחוו תסכול כשחיפשו לשכור דירה או לקנות רכב, הקימו עידן רוטברט (24) ואורי בר אילן (20) את Buyverse – מרקטפלייס מבוסס AI, המאפשר חיפוש בשפה חופשית ומרכז מודעות מכל הרשת. ההצלחה המהירה אף גררה מכתב איום מ-יד2, שדרשה להסיר את כל התכנים שלה מהפלטפורמה. "החזון הוא להקל מאוד על קנייה ומכירה, במיוחד של רכבים ודירות – התעסקות שהיום היא סיוט", מספר רוטברט ל-mako

כשעידן רוטברט (24) חיפש אופנוע יד שנייה, הוא נתקל בחוויה מתסכלת: הוא נכנס לפלטפורמות המוכרות, צמצם את החיפוש דרך עשרות פילטרים, ניסה לכתוב בקבוצות פייסבוק או במרקטפלייס מה בדיוק הוא מחפש בשפה חופשית, אבל החיפושים המתישים לא העלו דבר.
כשאחד מחבריו ניסה לשכור דירה בתל אביב, הוא נתקל בחוויה דומה: תוצאות חיפוש לא מדויקות, גלילה אינסופית בין מודעות בשלל פלטפורמות שונות, מבלי שיוכל לזכור למי כבר פנה ולמי עוד לא, ואינספור טלפונים לבעלי דירות – רק כדי לגלות שהן לא מתאימות לו בכלל, בזמן שהוא מפספס דירות אחרות. באותו זמן, חבר שלישי ניסה למכור את רכבו. הוא קיבל עשרות שיחות מקונים, לפעמים גם בשעות הקטנות של הלילה, אלא שרובן היו לא רלוונטיות, ועלו לו בזמן יקר ועצבים מרוטים.
רוטברט, שעבד אז כמתכנת בחברת הייטק, הרגיש שהתחום כולו זקוק לשינוי מהותי. "הבנתי שחוויית החיפוש בשפה חופשית בכל הפלטפורמות שבורה מהיסוד", הוא אומר ל-mako. אחרי שבמשך שנים חלם להקים סטארטאפ משלו, הוא הבין שמצא בעיה אמיתית שזקוקה למענה הטכנולוגי שהוא יכול להעניק.
הוא פנה לאורי בר אילן (20), שעבד לצידו, וביחד הם החליטו לעזוב את החברה שבה עבדו, לחקור את הנושא לעומק, ולמצוא לו פתרון. המסע שלהם הסתיים בהקמת Buyverse – פלטפורמת מרקטפלייס מבוססת AI, שמרכזת מודעות משלל פלטפורמות במקום אחד, ושואפת להפוך את חוויית הקנייה, ההשכרה והמכירה לחכמה, אינטואיטיבית, והוגנת יותר.
כיום רוטברט, מנכ"ל החברה, ובר אילן, סמנכ"ל הטכנולוגיה, הולכים ומרחיבים את בייוורס תחת כנפה של Google for Startups, ולפני כחודש חשפו אותה לראשונה בפוסט בלינקדאין, שתוך זמן קצר נצפה יותר מ-200 אלף פעם.
לחפש לפי משמעות ולא לפי מילים
הפלטפורמה החדשה, שזמינה כרגע בדסקטופ ובמובייל ומתוכננת להפוך גם לאפליקציה, מאפשרת לפרסם ולחפש דירות, רכבים ואופנועים, ובהמשך עתידה להתרחב לתחומים נוספים. לצד המודעות שמתפרסמות בפלטפורמה עצמה, היא שואבת עשרות אלפי מודעות מלוחות, קבוצות פייסבוק ואתרים שונים ברחבי הרשת. החיפוש, שמתבצע בשפה חופשית, מתאפשר תודות למנוע חיפוש מתוחכם שמזהה את הרכיבים הרלוונטיים בכל מודעה שעולה לפלטפורמה, ובכך משחרר את המחפשים מהצורך להשתמש בפילטרים מוגדרים מראש.
ככה זה עובד: כל מודעה שעולה לבייוורס עוברת העשרה באמצעות בינה מלאכותית, שמוסיפה לה מידע רב, גם כזה שמפרסם המודעה לא ציין. במקרה של דירה, לדוגמה, המנוע בוחן את המודעה ומחלץ מתוכה את מאפייני הדירה השונים – למשל, הוא מנתח את התמונות כדי להבין האם הדירה מרווחת ומה גודלם של החדרים השונים, ובודק בעזרת מפות גוגל ו-OpenStreetMap לאן החלונות של הדירה פונים ומה גודלם, כדי להעריך עד כמה הדירה מוארת.

לאחר מכן, המערכת מתרגמת את כל הפרמטרים שעלו מתוך הטקסט והתמונות לווקטור – כלומר ל"משמעות" מתמטית, שמייצג את כל הפרמטרים של הדירה. את הווקטורים הוא שומר באינדקס וקטורי, שמאפשר לבצע חיפוש מבוסס משמעות. במילים אחרות, המנוע של בייוורס מאפשר לחפש בשפה חופשית, לפי כל פרמטר שתוכלו לחשוב עליו, גם אם לא פורסם באותן מילים מעולם. לאחר מכן, המערכת ממירה גם את הפרמטרים של החיפוש שלו לווקטור, ואז מאתרת את הווקטורים הכי קרובים אליו – כלומר את המודעות המדויקות ביותר לחיפוש שלו.
רוטברט מדגים כיצד זה עובד בחיפוש של רכב: "המוכר מעלה מודעה. אם יש תמונה, האלגוריתם של זיהוי ישתמש בתמונות ובתיאור הרכב בגוגל כדי למצוא פרמטרים כמו הדגם המדויק, השנתון, וגם תכונות נוספות כמו מראה רחבה, מושבים בצבע מסוים או מקום מרווח לרגליים במושב האחורי", הוא מסביר, "כל אלו ייכנסו לווקטור של המודעה, וכשמישהו יחפש למשל רכב עם הרבה מקום לרגליים, המודעה הזאת תעלה לו, למרות שהמוכר לא כתב את זה במודעה".
לאחר שהמשתמש מקבל את תוצאות החיפוש, הוא יכול להמשיך לחדד אותו: "למשל – אני רוצה דירה יותר מרוהטת, בקומה גבוהה יותר, אני רוצה רק דירות עם חניות, אני רוצה דירה יותר מרווחת, או חדרים גדולים יותר לילדים. אפשר להמשיך ככה עד שמתכנסים לתוצאות מדויקות", אומר רוטברט.
החיפוש בפלטפורמה חינמי לחלוטין, אבל אחרי שלושה חיפושים המשתמשים נדרשים להירשם לפלטפורמה עם כתובת המייל שלהם. ההרשמה מאפשרת להם לשמור את היסטוריית החיפושים שלהם ולהמשיך מאותה נקודה, בעוד שהמפתחים יכולים להשתמש בדאטה של המשתמשים כדי להמשיך לפתח את הפלטפורמה.

סוכן מכירות AI אישי
רוטברט מסביר שבייוורס מפשטת גם את פרסום מודעות המכירה או ההשכרה: "אם מפרסמים רכב, למשל, הפלטפורמה יודעת לזהות אותו בעצמה, ואז יש מעט מאוד פרמטרים שצריך להשלים באופן ידני, כמו יד או קילומטראז', וההעלאה ממש זריזה", הוא מסביר.
לאחר שמעלים את המודעה, בייוורס מציעה למוכרים שני פיצ'רים ייחודיים. הראשון הוא סוכן AI אישי שעונה בשמם להודעות הקונים. "לפני שהסוכן מתחיל, הוא שואל כמה שאלות כדי לקבל עוד מידע על הדירה או הרכב, וגם שאלות על מחיר – עד איזה מחיר אתה מוכן לרדת, ועד איזה מחיר היית רוצה לעשות משא ומתן", מפרט רוטברט, "לפי המידע הזה, הסוכן משוחח עם הקונה עד שהוא מבין שהוא רציני, ואז מעביר את השיחה למוכר כדי שימשיך אותה משם".
מצד שני, הודעות לא רלוונטיות לא יגיעו למוכר. רוטברט מדגים: "משתמש מוכר רכב בתשעים אלף שקל, ואומר לסוכן שהוא מוכן להתמקח בין שמונים לתשעים אלף. אם קונה יבקש מהסוכן לרדת לחמישים אלף, הוא יגיד לו שזה לא המחיר שהוא התכוון אליו. אבל אם הקונה יציע 82 אלף, הסוכן יעביר את השיחה למוכר כדי שימשיך משם".
הפיצ'ר השני מאפשר למוכרים לשלוח בעצמם הודעות לקונים רלוונטיים שהסכימו לכך. "אם משתמש מחפש דירה, והמערכת מזהה שמישהו מוכר דירה בדיוק בפרופיל שהוא מחפש, נאפשר לו לשלוח לקונה הודעה בפלטפורמה", מסביר רוטברט.
"יד2 כנראה רואים אותנו בתור איום"
עד היום השתמשו בפלטפורמה 30 אלף משתמשים, מהם כאלף כבר נרשמו אליה. "קיבלנו פידבקים מעולים ממאות משתמשים. משתמש אחד אפילו כתב לנו שהוא מצא דירה בזכות בייוורס, ואנחנו בטוחים שיש עוד כמוהו", אומר רוטברט. הוא מסביר שהעסקאות אמנם נסגרות בזכות בייוורס אבל מחוץ לה, ולכן האינדיקציה היחידה על כך מגיעה מהשאלה שמוצגת למוכרים כשהם מורידים את המודעות שפרסמו.
אלא שלא כל התגובות שקיבלו היזמים היו אוהדות. הפוסט שהתפוצץ בלינקדאין גרר את תשומת ליבו של מנכ"ל יד2, תומי שנפלד, שהגיב לפוסט: "אתה סורק ומציג תוכן של יד2 ללא רשות". בהמשך, הם גם קיבלו מכתב שבו טענה יד2 כי מפתחי בייוורס משתמשים במודעות המפורסמות באתר בניגוד לתקנון שלו וללא רשות, בניגוד לדין.

רוטברט מבהיר כי שאיבת המודעות מ-יד2 חוקית לחלוטין, וקיבלה את ברכתם של עורכי הדין של בייוורס. "זה חוקי, אבל הם כנראה רואים את זה בתור איום או תחרות", הוא מסביר. ובכל זאת, בבייוורס החליטו לוותר, ולא להציג יותר מודעות מתוך האתר. "אנחנו יכולים לסתור את הטענות שלהם בקלות, אבל להיכנס עכשיו למאבק משפטי מולם, זה בזבוז של המון כסף וזמן. זה תהליך שייקח לפחות חצי שנה שבה לא נוכל לגייס כסף, וזה יתקע אותנו עסקית. אנחנו יכולים להסתדר מצוין גם בלי מודעות מיד2".
נושא המימון משמעותי, שכן כיום הפלטפורמה עוד לא גייסה כסף ממשקיעים ואינה רווחית. "כרגע אנחנו בוטסטראפ. המטרה היא לגדול, ליצור בסיס משתמשים, שאנשים יכירו את הפלטפורמה, יחזרו אליה כשהם רוצים לחפש רכב או דירה וימליצו עליה לחברים", אומר רוטברט, "כשהפלטפורמה תהיה גדולה יותר, השאיפה היא להרוויח מהפיצ'ר של סוכן ה-AI שמסייע במכירה, ולהשאיר את החיפוש חינמי".
להפוך למרקטפלייס הגדול בישראל ובעולם
בחודשים הקרובים מתכננים רוטברט ובר אילן להשיק את בייוורס לראשונה מחוץ לישראל, תחילה בסן פרנסיסקו. "עוברים שם דירות בתדירות מאוד גבוהה, ולכן יש שם המון פלטפורמות לחיפוש דירות. הם צריכים לחפש בכולן ולעבור חיפוש מייגע אפילו יותר מאשר בישראל", הוא מסביר.
במקביל, היזמים של בייוורס פועלים בכיוון נוסף: למכור את המנוע עצמו. "הרבה מפלטפורמות המרקטפלייס עדיין תקועות בטכנולוגיה של שנות התשעים. הן עדיין מכניסות די הרבה כסף, אבל חוששות מהתחרות של ה-AI, ורוצות לנצל את הטכנולוגיה הזאת", מסביר רוטברט, "יצרנו קשר עם פלטפורמות מרקטפלייס שונות בעולם והצענו להן לשלב את הטכנולוגיה שלנו, כך שבמקום שהמשתמשים יצטרכו לחפש בעזרת הפילטרים שהן מציעות, תהיה להם שורת חיפוש בשפה חופשית, שתאפשר להם לקבל תוצאות מדויקות".
רוטברט מסביר שהרווח עבור הפלטפורמות כפול: המשתמשים יוכלו ליהנות מחוויית חיפוש נוחה ומותאמת יותר, בעוד שהפלטפורמות עצמן יקבלו מידע מפורט על התנהגות המשתמשים. הדאטה תאפשר להן להבין טוב יותר את העדפות המשתמשים, לבצע ניתוחי דאטה מורכבים, ולשפר את ההתאמה של השירותים שהן מציעות.
המטרה הסופית מבחינתם של היזמים היא להפוך למרקטפלייס הגדול בישראל ובעולם. "החזון הוא להקל מאוד על קנייה ומכירה, במיוחד של רכבים ודירות – התעסקות שהיום היא סיוט", אומר רוטברט, "המטרה היא להפוך את התהליך הזה למשהו נגיש ונוח".
תגובת יד2: "יד2 השקיעה משאבים רבים לאורך השנים בבניית מותג חזק, שהפך למרקטפלייס הגדול בישראל ולמקום שבו מתבצעות חלק מהעסקאות החשובות ביותר בחיים של הישראלים - עם אלפי מודעות חדשות שעולות מדי יום.
"כדי לאפשר פעילות בקנה מידה כזה, יד2 משקיעה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בפיתוח, איסוף, ארגון, טיוב ואבטחת מאגרי הנתונים, לצד תשתית טכנולוגית רחבה שתומכת בכל אלה.
"מתוך מחויבות זו למידע העולה לפלטפורמה, יד2 רואה בחומרה כל ניסיון להעתיק, לסרוק או לשאוב מידע מהאתר ללא הרשאה ובניגוד לדין, ולא תשלים עם פעילות מסוג זה".