mako
פרסומת

מור צידון ירדה 53 קילו - ושיתפה את העוקבים בכל התהליך

אחרי שהגיעה ל-160 קילו ולא הצליחה להתרחץ לבד, מור צידון החליטה לשנות כיוון. היא ירדה 53 קילו, תיעדה את התהליך ברשתות, ובמקביל הפכה לאחת הצלמות הבולטות בארץ. "גם היום, כשאני נתקעת ולא מצליחה לרדת - אני משתפת", היא מספרת ל-mako

זוהר צלח
זוהר צלח
mako
פורסם:
מור צידון
מור צידון | צילום: פרטי
הקישור הועתק

מור צידון (27) רגילה לשמוע שאומרים לה, "וואו, את השראה", אבל היא לא תמיד ידעה איך לבלוע את זה. באינסטגרם ובטיקטוק יש לה יחד יותר מ-70 אלף עוקבים, והיא משתפת בלי פילטרים את מה שמעטים היו מעזים: מלחמה במשקל העודף ודמעות אצל התזונאי, לצד הצלחות כמו ירידה של 53 קילו עד כה, יחד עם קושי לרדת עוד. בלא מעט פעמים זה נגמר בהודעות חיוביות, אבל גם תגובות איומות כמו: "הדבר האחרון שאת צריכה לפרסם זה מגנום", תגובה שקיבלה מעל אלף לייקים.

"ראיתי את התגובה הזאת לפני צילומים, והלכתי לבכות בשירותים", היא מספרת בשיחה עם mako. "הרגשתי כאילו זה מה שהרוב חושבים, אבל הם לא יודעים שאני עובדת פי מיליון יותר קשה ממישהי חטובה שתלך לידי בגלל המבנה וחילוף החומרים שלי - שאני מתאמנת, שאני אוכלת בריא, שאני נלחמת כל יום. הם לא יודעים. וזה מה שאני מנסה להעביר - שאתה אף פעם לא יודע מה עובר על בן אדם".

לפני ארבע שנים, בתקופת הקורונה - היא עלתה קרוב ל-40 קילו בזמן קצר, הגיעה למשקל של 160 קילו, לא יצאה מהבית ולא הצליחה להתרחץ לבד. "יש לי נטייה גנטית להשמנה", היא מסבירה. "מגיע שלב שאתה מפסיק להישקל. היו לי בעיות בריאותיות, פיגמנטציה בכל הגוף, סוכר לא מאוזן, כאבים בנשימה, ולא הייתי ישנה בלילה. הבנתי שהמצב קשה - אבל כשאתה בפנים, אתה לא באמת קולט. אין שם של דיאטן או שיטה שלא ניסיתי. אני מגיל חמש עם דיאטנית. תמיד הייתי הכי שמנה בגן, הכי שמנה בכיתה. תמיד הייתי החריגה בכל מסגרת שהייתי בה".

דווקא מהמקום הזה היא בחרה לצאת לתהליך עם תזונאי - שהציע לה לשתף את התהליך ברשתות ובמובן מסוים שינה את חייה. "אמרתי לו 'נראה לך שאני אשתף את זה? זה הכי אישי ונפשי בעולם'. הוא אמר לי - 'תעשי את זה. את לא יודעת כמה זה יעזור לך' - והוא צדק. התגובות היו מדהימות. כן, היו גם רעות - אבל הרוב המוחלט היה חיבוק. גם היום, כשאני נתקעת ולא מצליחה לרדת - אני משתפת".

צידון נחשבת כיום לאחת הצלמות הבולטות בארץ, אבל הכל התחיל הרבה יותר בקטן: בגיל 13, עם מצלמת קאנון אדומה שקיבלה במתנה. "התלהבתי. פשוט הייתי מצלמת הכל". בגיל 14 כבר הרוויחה את הכסף הראשון שלה, כשצילמה יום הולדת של ילדה בת עשר. "נתנו לי 50 שקל - זה היה נראה לי מדהים. בגיל 14 להרוויח מצילום - זה היה מטורף".

פרסומת

למרות האהבה הגדולה לצילום, היא לא תכננה להפוך את זה למקצוע. היא בכלל שובצה למסלול קצונה בצבא. אלא שיום לפני הקורס - היא הודחה ממנו. "זו הייתה הפעם הראשונה שהרגשתי שלא רוצים אותי. אמרו לי - 'את לא מספיק טובה'. זה היה שוק. הייתי רגילה להיות מצטיינת, להשיג כל מטרה שאני שמה לעצמי. ואז פתאום את מתאמצת, קורעת את עצמך, וזה לא מספיק".

מה שבאותו רגע נראה כמו כישלון, הפך בדיעבד לצומת ששינה את החיים. "הגעתי בדרך לא דרך למפקדת שקוראים לה יעל בר. באותו יום היא חיפשה צלמת לתפקיד סופר נדיר - תחום תקשורת חיל האוויר, שזה ממש מערך הצילום והוויזואליה של חיל האוויר. כל מה שאתה רואה ברשתות, בתקשורת וכו'. נחיתת מטוסי האדיר (F35) - אני צילמתי. זה פרויקט שהתפוצץ בטירוף, בכל מקום היה כתוב 'צילום: חיל האוויר', ואני יודעת שזו אני".

מור צידון
מור צידון | צילום: צילום: רם לוי | סטיילינג: חן בר כליפה | איפור שיער: שגיא שבת

גם אחרי הצבא, צידון לא ממש חשבה שהיא תעסוק בצילום, בבית לא ממש האמינו ש"צלמת" זה מקצוע. "סבתא שלי אמרה לי - 'אם תלכי ללמוד אני מממנת לך את התואר. אם את הולכת להיות צלמת, אני לא עוזרת לך בכלום'". אחרי חיפוש עצמי של לא מעט זמן, היא החליטה לתת בכל זאת צ'אנס לצילום עם זמן מוגדר. "אמרתי למשפחה שלי שאני נותנת לזה צ'אנס, ושלא ידברו איתי שנתיים. זה מה שהקצבתי לעצמי. שנתיים של פוקוס טוטאלי. אם אתה באמת מתרכז רק במשהו אחד - אתה יכול להזיז הרים".

היא פתחה סטודיו בבית של אמא שלה, הדביקה בריסטול על הקיר, קנתה פלאש ב-50 דולר מ-eBAY והתחילה להזמין אנשים להצטלם. "הצעתי שיתופי פעולה, שלחתי מיילים לכל מי מי שהיה לו קצת עוקבים. לא היה כמעט יום שלא צילמתי. רציתי שכל מי שמצטלם אצלי ייצא כל כך מרוצה - שהוא יספר לפחות לבן אדם אחד".

פרסומת

הנקודה שבה התחילה להרגיש שמשהו באמת זז הייתה כשצילמה את שירלי לוי. "עשיתי לה הפקה בבית לסושיאל, וזה הביא לי המון תנועה. זו לא הייתה הפקת ענק, אבל כן קיבלתי חשיפה". גם אחריה, רוב הפניות שהגיעו היו בסגנון של "בואי תצלמי אותי בלי תקציב" - אבל מבחינתה זו הייתה השקעה. "עשיתי כל כך הרבה חינם. אני לא חושבת שהייתי פראיירית - פשוט האמנתי שזה ישתלם. יש הרבה צלמים שאומרים לי, 'איך עשית את זה?', ואני אומרת - לא מתחרטת".

הרגע המכונן הגיע כשפנתה אליה כוכבת - והיא החליטה שמהנקודה הזאת, הכול משתנה. "אמרתי לעצמי שאני מתחילה לתמחר את העבודה שלי, לא משנה מה. תגידי שאני כבר לא מצלמת בלי תמורה".

מור צידון
מור צידון | צילום: צילום: רם לוי | סטיילינג: חן בר כליפה | איפור שיער: שגיא שבת

כיום, צידון היא השגרירה הישראלית של ענקית הצילום קאנון - תפקיד שנשמר עד היום לצלמים הבולטים בישראל, כמו זיו קורן ודפנה טל. במסגרת התפקיד היא מרצה, שופטת בתחרויות צילום בינלאומיות, טסה לכנסים מקצועיים, ומקבלת את הציוד החדש של החברה לבדיקה עוד לפני השקתו. "יוצאת מצלמה חדשה? אני יודעת עליה לפני כולם. זה פסיכי בשבילי. אנשים לא באמת תופסים את זה".

בשנתיים האחרונות, צידון כבר לא רק מאחורי המצלמה - אלא גם בפרונט ובמרכז כל מה שנראה על המסך. היא לא רק מצלמת, אלא גם אחראית על כל שלבי ההפקה: מהרעיון והקונספט, דרך כתיבת הטקסטים והקריינות, ועד הצילום, העריכה והעיצוב הוויזואלי. "אני בונה את הכול מאפס - הקריאייטיב, הארט, ההפקה, העריכה. זו פרסומת - אבל שלי". הגישה הזו הביאה איתה קמפיינים בולטים לטיקטוק ולאינסטגרם, בהם עבדה עם מותגים כמו מגנום, תנובה, שוופס וגולדסטאר.

פרסומת

כמשפיענית בעצמה, היא מבינה את הביקורת על כל המסחור של עולם המשפיעניות. "אני לא אקח קמפיין שאני לא מאמינה בו, גם אם זה המון כסף. אנשים קולטים את זה כשזה לא אמיתי", היא אומרת. "אני גם בעצמי כבר בקושי עוקבת אחרי משפיענים. כל דבר נהיה ממומן, קשה לאנשים להאמין. הדרך היחידה להתמודד עם זה היא להיזכר מה היית מעלה לפני הכסף - ולהיצמד לזה. כשאני רואה מישהי שמפרסמת משהו שלא מדבר אליה בכלל - זה מוריד לי. וזה גם לא עובד. הקהל היום מחפש אותנטיות. אני לא מנסה להיות מישהי אחרת. מה שהתחלתי איתו - צילום, משחק, המשקל - זה מה שאני גם היום. זה לא השתנה, רק התפתח איתי".

ומעבר לכל זה - יש גם השפעה אמיתית, מהסוג שכסף לא יכול לקנות. "מישהו שלח לי הודעה שהוא ירד בזכותי 90 קילו, שזה יותר ממני, והרבה אנשים התחילו תהליכים בזכותי - לא רק הרזיה, גם בשינויים אחרים בחיים. וזה מטורף ומבחינתי זו השפעה".