מי תהיה המובילאיי הבאה? יותר מ-100 סטארטאפים בתחום התחבורה החכמה והרכב ישתתפו בכנס הבינלאומי EcoMotion Week 2023, שייערך בתל אביב החל מהיום (22-24.5), ויכלול יותר מ-800 נציגים מחברות בינלאומיות מ-61 מדינות.

הכנס צפוי לעסוק בנושאים הבוערים בתחום, בהם עתיד הסוללות ואחסון האנרגיה בתחום, עולם התשתית הנדרש לרכב החשמלי, תמונת מצב על הרכב האוטונומי, חולשות במערכי הסייבר מנקודת ההשקפה של האקרים, מגמות חדשות בעולמות החדשנות וההשקעות בתחום ועוד.

"ישראל נמצאת בחזית הטכנולוגית מבחינת עשייה וחדשנות בכל העולמות של יזמות התחבורה החכמה - כאשר פיתוחים כחול לבן נמצאים בכל פינה ובכל תחום ברחבי העולם - ממערכות הבטיחות המותקנות בכל רכב, דרך רמזורים שמקצרים פקקים ועד החלקים הפנימיים כמו השבבים שמעבירים דאטה בתוך הרכב", מספרת ל-mako ג'ניפר שוורץ, מנכ"לית קהילת EcoMotion. "נדמה שהסיכוי לתסריט שבו מספר חברות ישראליות בתחומים שונים של התחבורה החכמה הופכות לחברות ענק, הוא גדול מאי פעם".

מתי את מעריכה שכולנו נעבור לרכב חשמלי?

שוורץ: "הנהג הישראלי שבר בשנתיים האחרונות את כל הסטראוטיפים, נתוני מכירות הרכב החשמלי נמצאות בעלייה מתמדת, כאשר בסיכום שנת 2022 הוא תפס נתח שוק של מעל 10% עם 27,671 רכבים, ואנו רואים את המגמה הזו ממשיכה ומתעצמת – בשנת 2023 (עפ"י נתוני הרבעון הראשון) - דגם הרכב הנמכר ביותר בישראל הוא חשמלי, ה-ATTO3 של BYD. כ-16,500 רכבים חשמליים נמסרו מאז תחילת 2023".

ג'ניפר שוורץ, executive director ב-EcoMotion (צילום: עדי אקשטיין, יחצ)
ג'ניפר שוורץ, executive director ב-EcoMotion | צילום: עדי אקשטיין, יחצ

ומה לגבי הרכב האוטונומי? מתי נראה אותו?

"הרכב האוטונומי, במובן של אוטונומיה מלאה לגמרי כשהנהג יוכל לא לעשות דבר, לא צפוי להיכנס כרגע לפעילות שוטפת. ההגדרה של נהיגה אוטונומית מחולקת ל-5 רמות, כאשר רמה 5 הינה אוטונומיה מלאה בה אין צורך אפילו בנהג בתוך הרכב, רמה 4 מצריכה נוכחות נהג לשם התערבות במידת הצורך, אך הוא יכול להסיט את מבטו, לא חייב לאחוז בהגה ואפילו יכול לנמנם. המעבר לרמה 3, שבה על הנהג להגיב במהירות כאשר הרכב לא פועל כראוי, היא האתגר הנוכחי.

"כך, הגבול בין סיטואציה לפיה הנהג נוכח ועירני, לבין כזו שאיננה, הוא בעייתי בכל הרמות – המעבר לטכנולוגיה, אך גם ממקומות 'יבשים' יותר כמו רגולציה, אתיקה, אחריות משפטית ועוד. השיח הוא סביב רמת אוטונומיה "2+", שגם היא עדיין לא קרמה עור וגידים מבחינה סדרתית מסחרית".

לדברי שוורץ, כרגע יש רק כמה פיילוטים בנושא, כמו החניה האוטונומית ברמה 4 של מרצדס בנמל התעופה שטוטגארט ובכמה כבישים בודדים באירופה ובארה"ב ברמה 3. עוד ישנם כמה פעילויות של חברות כמו Waymu ו-Cruise, הראשונה בבעלות אלפבית (גוגל) והשנייה מבית ג'נרל מוטורס, אך רמת האוטונומיה של הרכבים החדשים שנפגוש בכביש היא 2.

הנה כמה פיתוחים ישראלים מסקרנים שיוצגו בכנס:

Athena נלחמת בתופעת שכחת הפעוטות ברכב באמצעות חיישנים המזהים את נוכחות הילד ברכב, ומוציאים לפועל במהירות מדיניות חירום שכוללת בשלב ראשון אותות לנהג להוצאת הילד, ולאחר מכן פעולות אחרות כמו יצירת קשר עם גורמים חיצוניים, הדלקת מזגן, פתיחת חלונות, הדלקת אורות מצוקה ועוד.

arbe לקחה את טכנולוגיית הרדאר הוותיקה (ויש שיאמרו מיושנת), והעלתה את רמת הפירוט שלה, כך שהתמונה של הסביבה שהרדאר שלה מציג מפורטת פי 100 יותר מזו של הרדארים הקיימים בשוק. הטכנולוגיה מעניקה שדרוג משמעותי בזיהוי של כל העצמים בסביבת הרכב על מנת שמערכות הבטיחות יזהו את כל המכשולים בדרך, את כלי הרכב, הדו גלגליים והולכי הרגל וידעו לנווט את הרכב בהתאם באופן בטוח.

ARBE 360 (צילום: ARBE 360)
ARBE 360 | צילום: ARBE 360

ארבה פועלת בשיתוף פעולה עם החברות המובילות ברחבי העולם בתחומי הרכב הפרטי, משאיות אוטונומיות, רובוטי משלוחים ומוניות אוטונומיות, והודיעה על חוזי ייצור עם מספר יצרניות רכב סיניות – כאשר סין נחשבת לאחד מהמגרשים המרכזיים עבור תעשיית הנהיגה האוטונומית.

NoTrafficהפלטפורמה של החברה משפרת כבר היום את חייהם של מיליוני נהגים ומשתמשי דרך ברחבי העולם. החברה מחברת תוך פחות משעה את הרמזורים בצמתים לענן, ומאפשרת להם לפעול בצורה אוטונומית, בזמן אמת, על בסיס הגדרות המדיניות שניתנות לביצוע בלחיצת כפתור.

הטכנולוגיה של החברה יודעת לזהות, לקטלג ולמפות את כל משתמשי הדרך ונתיבי הנסיעה הצפויים שלהם ולתעדף סוגים שונים של משתמשי דרך, כולל תחבורה ציבורית, הולכי רגל ועוד, מפחיתה עומס בכבישים תוך הגברת הבטיחות ומצמצמת פליטות מזהמים. על פי החברה, ישנן ערים שבהם הופחתו הפקקים עד 50%, כמו בערים טוסון ופיניקס שבאריזונה, ארה"ב. החברה פועלת במדינות וערים מרכזיות בארה"ב, ובהן טקסס, קליפורניה, פיניקס ופנסילבניה, והתרחבה לאחרונה לשוק הקנדי.

notraffic (צילום: notraffic)
notraffic | צילום: notraffic

המערכות של UVeye (Under Vehicle Eye) סורקות כלי רכב דיגיטלית ובודקות באופן מדויק את צמיגי הרכב, הגחון ואביזרים נלווים תוך איתור פגמים, חלקים חסרים וליקויי בטיחות, ועושה זאת במהירות חסרת תקדים של מספר שניות. החברה הכריזה לאחרונה על גיוס ענק של 100 מיליון דולר עבור ייצור המערכות שלה.

וולוו וג'נרל מוטורס, שתיים מהחברות הגדולות בעולם הרכב, אשר השקיעו בחברה, בחרו ב-UVeye כספקית בדיקות הרכב שלהן בארה"ב, והחברה צפויה לספק כ-5,000 מערכות לסוכנויות שלהן בכל רחבי ארה"ב. בנוסף, החברה תתקין אותן גם בסניפי ענקית הרכב המשומש CarMax, אחת מהחברות הגדולות בתחום בשוק הרכב האמריקאי.

ולנס סמיקונדקטור (Valens) היא חברת שבבים ומוליכים למחצה בעלת טכנולוגיה פורצת דרך לתקשורת מהירה בתחומי האודיו-וידאו והרכב. החברה מאפשרת העברת מידע בקצב מהיר ובאיכות גבוהה, טכנולוגיה הכרחית וחיונית עבור תעשיית הרכב, עם המעבר לעולם דיגיטלי - כאשר הרכב הופך לבעל מאפייני "מחשב-על" ו"מחשב על גלגלים ומנוע", כאשר הוא מצויד ביותר סנסורים, מכשירים אלקטרוניים, מצלמות, מסכים והתקנים. אלו מחייבים קצב העברת מידע גבוה בהרבה מהקיים היום, באיכות מרבית, ללא כל השהייה וללא אובדן מידע.

Valens (צילום: Valens)
Valens | צילום: Valens

מוצרי החברה מותקנים כבר היום בדגמים שונים של מכוניות מרצדס, ופיתוח אחרון שלה יאפשר לראשונה מצלמה אחורית במשאיות, ויהיו חלק ממערכת המצלמות האחוריות של משאיות בארה"ב (באמצעות שת"פ עם Stoneridge המייצרת מערכות מולטימדיה למשאיות).