בעוד שבעבר תעשיית ההייטק התאפיינה בעיקר בתפקידים טכנולוגיים "טהורים", ובהתאם גייסה אליה מפתחים, מהנדסים ובוגרי קורסים בתחומים כמו דאטה, סייבר ועוד, בשנים האחרונות המצב כבר שונה לחלוטין. לצד תפקידים מוכרים יותר מתעשיות אחרות, כמו אנשי שיווק, כוח אדם ומכירות, העלייה החדה בדרישה לפלטפורמות ידידותיות ששמות דגש על חווית משתמש איכותית, הביאה לביקוש חד גם לאנשי צוות בתחום ה-UI/UX, ממשק משתמש (user interface) וחוויית משתמש (user experience).

מעצבי (או מאפייני) ה-UI/UX תופסים מקום מרכזי בצוותי המוצר בסטארטאפים ובחברות הגדולות, ומעצבים במידה רבה את המוצר הסופי שנצרך על ידי המשתמשים. התפקיד משלב יכולות אנליטיות לצד הבנה וניסיון בעיצוב, ולכן, לא נדיר לראות בו בוגרי בתי ספר לאמנויות, כמו בצלאל, שנקר ועוד. על פי מחשבון השכר של אתר אולג׳ובס המבוסס על נתונים הנאספים מגולשים, השכר הממוצע בתפקיד מעצב/ת UI/UX הוא כ-12,000 שקלים בחודש. עם זאת, במידה והניסיון מגיע כבר לשלוש שנים ומעלה, השכר עשוי לטפס לכ-15,000-22,000 שקלים בחודש, כך על פי טבלת השכר של חברת Sqlink.

אז איך מעצבים חווית משתמש, מהי הגדרת התפקיד ומהן המשימות היומיומיות שמחכות למעצבי ה-UI/UX? מהו ההבדל בין שני המרכיבים בתפקיד, וכיצד התחום הפך לכה מרכזי בענף ההייטק? שאלנו שלושה מומחים בתחום את השאלות הללו.

"חווית משתמש היא המסע שהמשתמש עובר מהרגע שהוא נכנס למוצר ועד הרגע שבו הוא מסיים את המשימה שאותה הוא הגיע לעשות", מסבירה ליאת הלר, manager UI/UX בחברת Stampli. "בתור מעצבת מוצר, אני יוצרת עבור המשתמש את הדרך הקלה, הנעימה והקצרה ביותר על מנת שיוכל לממש את המטרה שלשמה הוא נכנס לממשק, ויתרה מכך - להציע לו מטרות נוספות שאולי הוא לא ידע עליהן קודם", היא מוסיפה. "כמעצבת מוצר אני יוצרת, ממציאה ופותרת משימות מורכבות על ידי עיצוב ממשקי משתמש חכמים ופשוטים. התפקיד שלי הוא לקבל משימות מורכבות ממנהלי המוצר ולפשט אותן לתהליך פשוט ומובן עבור המשתמשים".

ליאת הלר, manager UI/UX בחברת Stampli (צילום: יח"צ)
ליאת הלר, manager UI/UX בחברת Stampli | צילום: יח"צ

טל סולומון, דירקטור עיצוב מוצר (Director of Product Design) בחברת Redis, מסביר כי עיצוב חווית משתמש הוא תהליך הוליסטי שמורכב ממספר שלבים שונים: "התהליך בדרך כלל יתחיל במחקר, ימשיך באפיון המוצר ויסתיים בעיצוב הגרפי של המוצר. בחברות רבות ישנם תפקידים שונים עבור כל חלק בתהליך, אולם חברות צעירות או קטנות יחסית, כמו שקורה בסטארטאפים, ישתמשו במעצבי מוצר עבור כל התהליך - מחקר, אפיון ועיצוב". בכך, מדגיש סולומון, האחריות של מעצב ה-UI/UX היא למעשה משולשת וכוללת את הבנת הבעיה אותה מנסה המוצר לפתור, תכנונו הארכיטקטוני ועיצוב הממשק בפועל. 

אז מה בעצם ההבדל בין UX ל-UI?

בחלוקה המסורתית, "חווית משתמש" מתחלקת לשניים: אפיון החוויה (UX) ועיצוב המוצר עצמו (UI). בשנים האחרונות לעומת זאת, נהיה מקובל לאחד את שני המקצועות לתפקיד ה- Product Designer, מעצב המוצר. "User Experience עוסק בחוויית המשתמש, התכנון הלוגי והטכני של המוצר, שרטוט השלבים והחלקים של המוצר וכן האפיון והתכנון של כל מסך", מסבירה הלר. "User Interface נוגע בממשק המשתמש, העיצוב הוויזואלי - כולל הנראות, הטיפוגרפיה והצבעוניות של כל האלמנטים במוצר".

אם הלכתם לאיבוד, ננסה להסביר זאת באמצעות עבודתו של ארכיטקט שמתכנן בית: במקרה הזה, ה-UX מהווה את שלב התכנון והשרטוט של מבנה הבית, התשתיות, החשמל, הצנרת, חלוקת החדרים, המיקומים של האמבטיות, השירותים, המזגנים ועוד. ה-UI לעומת זאת אחראי על 'הלבשת' הבית: בחירת הקרמיקות, האריחים, המנורות, חיפויי הארונות, צבע הקירות, ארונות המטבח, הריהוט, הווילונות וכדומה.

"חדשנות ב-UI/UX יכולה להיות מה שעושה את ההבדל בהצלחת המוצר, ולכן אני חלק אינטגרלי ומשמעותי מצוות המוצר, שותפה לחשיבה ולתכנון של כל מודל, ממש מההתחלה", מסכמת הלר. "אני אחראית לפתרון בעיות מורכבות, ומביאה פתרונות יצירתיים לכל סיטואציה שמתעוררת בדרך. אין לי ספק שהעבודה של אנשי ה-UI/UX משפיעה באופן משמעותי על האסטרטגיה המוצרית ועל התוצאה הסופית, ההצלחה העסקית של החברה בפועל".

"חייבים לשמור על המשתמשים ולהעניק להם חוויה מקסימלית", מוסיפה מיכל תורג'מן, סמנכ״לית עיצוב (VP Design) בחברת Minute Media. "אם החוויה לא טובה מספיק, לא עונה על הצרכים, לא מיושרת קו עם השוק ועם המתחרים, המשתמשים פשוט יבחרו ללכת. אנחנו חיים בעידן של עושר טכנולוגי עצום, ולכן זה אתגר ענק".

מיכל תורג'מן , VP Design, בי Minute Media (צילום: יח"צ)
מיכל תורג'מן , VP Design, בי Minute Media | צילום: יח"צ

לדבריה של תורג'מן, מעצב מוצר פותר בעיות או מייצר הזדמנויות חדשות עבור המשתמשים. אלה יכולות להיות בעיות קטנות בשימוש היומיומי במוצר, או בעיות שאינן בהכרח קשורות למוצר - כמו בעיות שיש למשתמש כחלק משגרת החיים שלו, או לחילופין, הזדמנות חדשה לקחת פסק זמן מהחיים וליהנות מסדרה טובה, נניח. לכן, המעצב אחראי לא רק על הנראות של המוצר, אלא על החוויה הכוללת בו, החל מקלות השימוש בו ועד לשאלה הגדולה האם המוצר עונה על הציפיות והצרכים של המשתמש.

"כדי להשפיע על החוויה הכוללת, המעצב צריך להכיר היטב את המשתמשים שלו, את השוק וכמובן שגם את המוצר עצמו", אומרת תורג'מן. "הוא אחראי לאסוף את כל המידע הרלוונטי ולהכיל אותו על העיצוב. זאת עבודה שדורשת הרבה אורך רוח וצניעות. המעצב חייב להיות פתוח לפידבק ולעבודה בשיתוף פעולה מתמיד".

אחרי שהבנו במה נוגע התפקיד, שאלנו את הלר, סולומון ותורג'מן כיצד מגיעים אליו. "ניתן להגיע לתפקיד עם הכשרה וניסיון מרקעים מגוונים ושונים. יש מעצבים שביצעו הסבת מקצוע מתכנות, כאלו שהגיעו ממקצועות עיצוב שונים, בוגרי בתי ספר לעיצוב או מסלולי עיצוב ממשקים דיגיטליים", מסביר סולומון. "כיום ישנן אפשרויות לימוד והכשרה רבות, כולל תארים אקדמיים, קורסי הכשרה פיזיים או קורסים אונליין. חשוב לזכור שחוויית משתמש היא תחום שמתבסס לא פעם על תפיסות ותיאוריות מתחומי הפסיכולוגיה, העיצוב, מדעי המחשב, מערכות מידע, סטטיסטיקה, שיטות מחקר ועוד, וכולל בתוכו סט רחב מאוד של כלים ומתודולוגיות".

טל סולומון, דירקטור עיצוב מוצר בחברת Redis (צילום: ויקטור לוי)
טל סולומון, דירקטור עיצוב מוצר בחברת Redis | צילום: ויקטור לוי

תורג'מן טוענת שהתפקיד היום נדרש בכל חברה ובכל תחום, ולא ייחודי לסקטור מסוים. "אפשר למצוא אותנו בכל חברה שמספקת שירות למשתמשים ושמעוניינת להמשיך לצמוח ולהצליח, וזה כבר לא משנה מה גודל הנישה של המשתמשים, או אם המוצר B2B (מיועד לעסקים) או B2C (מיועד ללקוחות קצה). המשתמשים גוללים כל היום בטלפון שלהם, שולחים מיילים והודעות ומזמינים מוצרים אונליין. לכן, יש סטנדרט מסוים של חווית משתמש שחייבים לעמוד בו".

מה הקושי בלהיות מעצב מוצר? מהם האתגרים המרכזיים בתפקיד?

ליאת הלר: "האתגר הגדול הוא לשלב ולאזן בין כל הגורמים בתהליך, מכיוון שהתפקיד בעל חשיבות אסטרטגית בליבת המוצר. צריך להצליח לממש וליצור פתרונות שיענו על הדרישות של גורמים רבים, כולל הלקוחות, ההנהלה, צוותי המוצר, צוותי הפיתוח וההנהלה".

מיכל תורג'מן: "מעצבים הם אנשים מאוד קריאטיביים ולפעמים הם רוצים לדחוף קצת את הגבולות. האתגר הגדול הוא למצוא את המינון הנכון בין ממשק פורץ דרך בנראות שלו לבין הפונקציונליות שלו והצרכים של המשתמשים. זה איזון חשוב שצריך לשמור עליו".

עלייה בכמות המשרות הפתוחות

אם בעבר מעצבים העדיפו לסלול לעצמם קריירה שתקדש את הביטוי העצמי והאומנות, כיום כאמור יותר ויותר בוגרי בתי ספר לאמנויות מבקשים להשתלב דווקא בחברות טכנולוגיה. שינוי זה הביא גם למגמות חדשות בתהליכי הגיוס ולביסוס סטנדרטים מקצועיים חדשים. "אין ספק שתפקיד מעצב/ת המוצר הפך לתפקיד אסטרטגי לגיוס, ואנו רואים עלייה בכמות המשרות הפתוחות במקצועות העיצוב בחברות הטכנולוגיה", אומרת שירלי גפני, ראש תחום משאבי אנוש (head of HR) בחברת Au10tix. "הכישורים לתפקיד אינם מסתכמים ביכולת יצירתית בלבד, וחשוב שהמועמד/ת יהיה בעל יכולות אנליטיות, ניסיון וחיבור לעולמות הטק".

שירלי גפני, ראש תחום משאבי אנוש בחברת Au10tix (צילום: יח"צ)
שירלי גפני, ראש תחום משאבי אנוש בחברת Au10tix | צילום: יח"צ

עוד אומרת גפני: "מלבד היכולות העיצוביות, יש צורך בהבנה אסטרטגית של צרכי הלקוח מצד אחד, וחיבור והבנה טכנולוגית לבניית הממשק בשיתוף הצוותים הטכנולוגיים מהצד השני. כיום, מלבד קורות חיים, מעצבים ומעצבות מתקבלים למשרה על בסיס תיק עבודות, רזומה של פרויקטים שביצעו בעבר, עם דגש על עבודות מעולמות המובייל והווב, עם ניסיון עבודה מוכח בממשקים השונים. ככל שהמגמה תמשיך ומעצבי מוצר יתפסו מקום מרכזי בחברות ההייטק - כך גם הדרישות המקצועיות, השכר והתנאים יעלו בהתאמה".