mako
פרסומת

העיתונאית שעברה להייטק: "הגשתי קורות חיים במשך עשור - ולא הצלחתי"

דפנה ארד, בת 39, ידעה מגיל צעיר שתהיה עיתונאית, ועסקה בתחום במשך יותר מעשור בכלי תקשורת מובילים. כשהרגישה שהגיעה למיצוי ושחיקה, החליטה לעבור להייטק ולהתייחס לזה כמו אל הגירה: "להיפרד ממה שהגדיר אותי". בראיון ל-mako היא מספרת איך עושים שינוי קריירה באמצע שנות ה-30, על תפקידה הנוכחי כמנהלת תקשורת ביוניקורן לושה, ואם היא לא חוששת שתוחלף בבינה מלאכותית

דנה גוטרזון
פורסם:
דפנה ארד, משרדי לושה
דפנה ארד, משרדי לושה | צילום: דן מילר, מיכה לובטון
הקישור הועתק

מגיל צעיר דפנה ארד, היום בת 39, שמתגוררת בתל אביב עם בן זוגה ושתי בנותיה, ידעה שהיא תהיה עיתונאית. כבר בתיכון היא ערכה את עיתון בית הספר, "כשחברות שלי עשו בייביסיטר או מלצרו, אני כתבתי אייטמים תמורת שקל למילה", היא מספרת ל-mako.

לסוף תהליך המיון הארוך לגלי צה"ל בגיל 17 היא הגיעה עם קורות חיים, ואחרי שוועדת הקבלה "סיימה להסתלבט עליה", היא התקבלה לתפקיד כתבת תרבות. אחרי הצבא החלה לעבוד ככתבת מוזיקה במוסף גלריה של עיתון הארץ.

"כשנכנסתי כשהגעתי למערכת בפעם הראשונה, לפני 15 שנה, אחת העורכות הוותיקות תפסה אותי בזרוע וצעקה עלי - 'מה את עושה??? את עדיין צעירה!!! תברחי! עיתונות זה נורא, אין פה עתיד'. אבל זה היה מאוחר מדי".

במהלך השנים היא עבדה בדיגיטל, בטלוויזיה, במגזינים (לאשה) ובעיתונים יומיים. "כתבתי הרבה מאוד כתבות, ראיונות ואייטמים, בקצב הולך וגובר, ובתנאים הולכים ומתערערים. למרות העומס, אהבתי כל רגע. האנשים שפגשתי, התופעות שחשפתי, הסיפורים שסיפרתי על נושאים כיפיים כמו מוזיקה, אוכל, תרבות, וטרנדים. היה כיף גדול", היא מספרת.

מתי נולד הרעיון לעבור להייטק?

"באיזשהו שלב כל האייטמים, ראיונות השער, והפרויקטים המיוחדים למוספי החג התבלבלו למקשה אחת של מילים בראש שלי ומיציתי. בשלב הזה רוב העיתונאים מוציאים ספר. לי היה כיוון אחר. רציתי להפסיק לכתוב סיפורי הצלחה של אחרים ולהתחיל להצליח בעצמי. הגשתי קורות חיים לתפקידים שונים בהייטק במשך עשור, ולא הצלחתי. זה היה מתסכל. בשלב הזה רבים מוותרים נשארים במקצוע הישן והטוב שלהם, אבל חשוב לזכור שלא הכל תלוי בנו, יש כוחות שוק שפועלים עלינו, וסטטיסטיקה שלא תמיד לטובתנו, אבל יש גם הזדמנויות.

פרסומת

"בשיא ימי הקורונה, כשהתעשייה הייתה נואשת לדם חדש, וחברות הייטק עשו קמפיינים לגיוס עובדים בטלוויזיה, הצעתי לעורכת מדור הקריירה לכתוב על נשים בנות 35+ שהצליחו לעשות הסבה להייטק ממקצוע אחר לגמרי ובלי רקע טכנולוגי. היא אהבה את הרעיון. מצאתי ארבע נשים בולטות בתעשייה שעשו את השינוי הזה והסברתי להן שהמטרה שלי היא שזו תהיה הכתבה האחרונה שלי. ביקשתי מהן את המפתח למהלך הזה, והן נתנו לי אותו. בזכותן הצלחתי".

מה היה המפתח?

"להתייחס לתהליך הזה כמו להגירה ולוותר על מה שחשבתי שמגדיר אותי. כל אחת מהנשים האלה הגיעה לשיא בקריירה שלה, אחת הייתה מנכ"לית של רשת חנויות, השנייה הקימה סוכנות ביוטי מצליחה, הן ויתרו על הטייטלים, על הקשרים ועל הלקוחות וניגשו לתפקידי כניסה פשוטים. מהר מאוד הן הוכיחו כמה הן מעולות וצמחו משם למעלה, ממש כמו מהגרות לארץ חדשה.

"בעקבות הכתבה, סיכמתי את כל שנות העיתונות שלי לשורה אחת בקורות החיים תחת הכותרת כתיבת תוכן, כי הבנתי שאף חברת הייטק לא מגייסת עיתונאיות. נזכרתי שהקמתי פעם אתר, זו הייתה השורה השנייה בקורות החיים שלי. הוספתי עוד שורה בולטת של הצהרת כוונות, שהראתה שאני מבינה מה נדרש ממני. וזה עבד. כשהודעתי לקרינה שטוטלנד, עורכת לאשה, שהתקבלתי לפייבר היא התרגשה יחד איתי, ואיחלה לי בהצלחה בדרך החדשה".

פרסומת

דפנה ארד
דפנה ארד | צילום: דן מילר

התפקיד הראשון של ארד היה Internal Communication Specialist, אחראית על תקשורת פנים ארגונית. "לקחתי על עצמי להקים מערכת תקשורת פנים ארגונית, משימה שדרשה שיתוף פעולה רחב מלמעלה ומהצדדים. עד אז תמיד עבדתי מדדליין לדדליין. אף פעם לא הקמתי שום דבר מאפס - אבל זה הצליח.

"ואז אחרי שנתיים פלוס, המצב בחברה השתנה, המלחמה פרצה, ChatGPT הושק, והצוות שלי נסגר. בשיחת השימוע אמרתי תודה רבה וחזרתי לנקודת ההתחלה.

"גם עם ניסיון בהייטק לקח לי די הרבה זמן למצוא עבודה, אבל בסופו של דבר התחלתי לעבוד כמנהלת תקשורת ומיתוג מעסיק בנטורל אינטליג'נס, חברת אינטרנט שידועה באתרי ההשוואות שלה, שתמיד נמצאים בראש התוצאות בגוגל. במסגרת העבודה הקמנו אתר ל'תוכנית שבילים' לליווי מקצועי ופיתוח קריירה לקהילות שנפגעו ב-7 באוקטובר. היה לי חיבור חזק מאוד עם הצוות והמנהלת שלי, יעל אבוקסיס, והמשכתי איתה ללושה לתפקיד Communication and Social Media Lead".

פרסומת

"אני נעזרת בבינה מלאכותית כל הזמן - לא כדי שהיא תחליף אותי"

Lusha היא יוניקורן בתחום הסיילס טק עם משרדים בבוסטון ובראש מגדל עזריאלי המשולש, שהוקם על ידי יוני צרויה ואסף אייזנשטיין לפני תשע שנים. "המוצר שלהם, שהתחיל ככלי פשוט למציאת פרטי קשר ומידע על חברות, התפתח לפלטפורמה לדאטה עסקית, עדכנית ומדויקת, שמשרתת מיליוני עובדים מתחום המכירות, שיווק, RevOps וגיוס", מספרת ארד.

"הפלטפורמה של לושה מזרימה אליהם את הסיגנלים והמידע העדכני ביותר, כך שבמקום לבנות רשימות ידנית ולבזבז את הזמן בבדיקה חוזרת של פיסת מידע בה, האלגוריתם שלה מבין מה הלקוחות מחפשים ומציף להם ברגע הנכון בדיוק את המידע שהם צריכים על לקוחות פוטנציאליים. הבינה המלאכותית הוסיפה אפשרויות מתוחכמות יותר לשימוש בדאטה הזאת, כולל אוטומציות, חיבורים ל-API ותהליכי עבודה מלאים, ואנחנו ממש רגע לפני השקת מוצר שישנה לחלוטין את העבודה בתחום הזה, וכן, אנחנו מחפשים עובדים".

מה את עושה במסגרת העבודה שלך?

"אני אחראית על הפצת הסיפור של לושה בעולם ועל האופן שבו החברה נתפסת בתקשורת, בתעשייה, בקרב משפיענים, ברשתות החברתיות ובבינה המלאכותית. אני חלק מהנהלת מחלקת השיווק שמפצחת מסרים, תכנים וערוצים חדשים, ומתכננת איך לעורר מודעות למותג וביקוש.

פרסומת

"בין השאר, אני עובדת עם המנכ"ל והמייסד יוני צרויה על המסרים והנושאים שהוא רוצה להוציא לעולם במסגרת פודקאסטים, כתבות וברשתות החברתיות. מייסדי סטארטאפים הפכו לערוץ משמעותי בתחום שלנו, כי בסופו של דבר גם בעולם של b2b - אנשים קונים מאנשים, וחברות ענק מגייסות עיתונאים וסופרים כדי לעבוד איתם על זה".

⁠בעולם של AI מתפתח כמו שאנחנו חיים, האם באמת נדרשת עבודה של כותבת תכנים?

"אני לא משלה את עצמי שזאת הקריירה שאצא ממנה לפנסיה, אבל כרגע - כן. לראייה, בשנה האחרונה OpenAI גייסה אסטרטג תוכן בשכר שנתי של 393 אלף דולר, ו-Anthropic, החברה שמאחורי קלוד, מגייסת בימים אלה צוות גלובלי חדש של אנשי תקשורת. אם הן משקיעות בתפקיד שלי, זה סימן טוב, לא?

"צ'אט ג'יפיטי ודומיו כבר היום מייצרים תכנים שמציפים את הרשתות החברתיות עד כדי טביעה, אנשים שעוסקים כל חייהם בכתיבה יודעים לצוף מעל לזה, ולייצר רעש עם רעיונות חדשים, אנושיים, עמוקים. כמו כולם, אני נעזרת בבינה מלאכותית כל הזמן, לא כדי שהיא תחליף אותי, יותר כדי להתאים תכנים שהצליחו לכל הערוצים, בתמלול ותרגום משפה לשפה, ביצירה של משחקים, מצגות, גרפיקות, וידאו, וסאונדים ובעיקר בחישובים. אלו מכפילי כוח שלא היו לי מעולם".

פרסומת

איך זה היה להסתגל לעבודה היום-יומית בהייטק?

"עבדתי מהבית 11 שנה בתור עיתונאית, לא היו לנו ישיבות מערכת או פעילויות צוותיות. ישבתי הרבה בבתי קפה לבד עם הטקסטים שלי. הייתה לי המון גמישות, אפשרות לבטא את עצמי, והשם שלי הודפס על נייר כרומו. בכך הסתכמו התנאים.

"מהבחינה הזאת המעבר למשרדי ההייטק היא שדרוג אדיר, מכלום לשפע - לזה קל להתרגל. בלושה ההעסקה היא היברידית עם יומיים מהבית, ואני מאוד אוהבת להיות עוד אחת מאותם אנשים שמגיעים למשרד על הבוקר עם התיק גב של ההייטקיסטים ושותים קפה עם איזשהו תחליף חלב רנדומלי מהמקרר, להביט אל הנוף המטורף מהקומה ה-44, בצוות עם מלא רעיונות, להתעדכן בטרנדים הגדולים, להתעמק בחזון של המנכ"ל ולהשפיע על שורת הרווח. שום דבר לא ברור לי מאליו, ואני מעריכה כל עגבניית שרי במקרר".

מה את ממליצה לחברייך מהתקשורת - האם גם להם כדאי לעבור להייטק? לאילו משרות?

"יותר מזה - אני ממליצה עליהם כעובדים. אני חושבת שעיתונאים הם העובדים הטובים ביותר שחברת הייטק יכולה לבקש לעצמה, הם יודעים לצלול לנושא חדש בתוך שעות ספורות ולא רק להבין אותו, גם לתקשר אותו החוצה באופן ברור. הם מזהים את הזווית החדשה בכל חידוש, יודעים לשאול שאלות מאתגרות, מצליחים להגיע לכל אדם, בלי פחד מסמכות, והם רגילים לעשות את כל זה בלי תקציב, בלי צוות, ובלי כלים, בכל אורך ופורמט - בקצב מהיר במיוחד עם דדליין קשיח.

פרסומת

"אז כשהם מגיעים להייטק, וסוף סוף מתוגמלים על הכישרון שלהם, הם יכולים להביא לתוצאות משוגעות. כן, גם אם אין להם ניסיון בתעשייה. אני מכירה לא מעט עיתונאים שהשתלבו בתוכן, שיווק, בפיתוח עסקי, באסטרטגיה, במוצר, באופרציה, במיתוג ובניהול. הם פשוט מעולים. אני גם מכירה המון עיתונאים, עורכים, ומגישים שממשיכים במלאכה שהם מצטיינים בה וזה מעולה, כי אני ממשיכה לקרוא כל מילה שהם כותבים, עד היום".

משרדי לושה
משרדי לושה | צילום: מיכה לובטון

איך את רואה את המשך הקריירה שלך? מה השאיפות שלך?

"למילים שלנו תמיד יש כוח. אבל עכשיו אני גם מתעניינת בתוצאות שהן מביאות, לא רק בסיפור שהן מספרות. עיתונאים יודעים, אך מדחיקים, את זה שהם עובדים בעסק מסחרי, תחרותי, שבמרכזו מוצר, שצריך למכור ממנו עותקים כל יום בשבוע, ושלפעמים המילים שלהם עוזרים בזה. המערכת מצפה מהם לעבוד הרחק מהמספרים. זה המצב הבריא, בכל אופן. השינוי במהות העבודה שלי כרוך בגילוי הקירבה בין המילים שלי להכנסות ישירות. גיליתי שגם זה יכול לרגש אותי.

פרסומת

"למשל, אני עובדת עם צוותי המכירות על סושיאל סלינג ואיך עובדים בלינקדאין כדי להתקרב למעגל מקבלי ההחלטות ולבנות מותג אישי מקצועי ורלוונטי. בפעם הראשונה שכתבתי פוסט לאיש מכירות, הוא סיפר לי שכל הלקוחות שלו דיברו איתו עליו. בפעם האחרונה שכתבתי פוסט כזה, הוא הוביל ישירות לרכישה ולהכנסות.

כרגע תקשורת משפיעה מאוד על מיתוג הארגון והתפיסה שלו על ידי מנועי בינה מלאכותית, אז אני מתכוונת להתפתח במסלול הזה, ולהמשיך להיות אשת תקשורת, בתנאי הייטק".