טיקטוק התמזגה עם אפליקציית מיוזיקלי ב-2018, אבל התפוצצה ופרצה לחיינו בסערה תוך כדי מגפת הקורונה ב-2020, כאשר בני נוער מכל העולם הורידו אותה לטלפונים החכמים שלהם, והתחילו להעלות סרטונים קצרים. היום היא הרשת הפופולארית ביותר בקרב בני הנוער, עם כמיליארד וחצי משתמשים פעילים מדי חודש.

הרשת הסינית עקפה בכמות ההורדות רשתות ותיקות כדוגמת פייסבוק או אינסטגרם, ואפילו מאיימת במידה מסוימת גם על יוטיוב וגוגל. טיקטוק בהדרגה הופכת להיות גם חלופה ל"בילוי וכיף" ברשת, ואפילו חלופה לחיפוש מידע. הנאמנות של משתמשי טיקטוק גבוהה במיוחד, וזמן השהות הממוצע שלהם ביום באפליקציה גבוה בהשוואה לרשתות אחרות. במקביל, היא הופכת לערוץ שמשמש תלמידים ומורים.

"ניסיון העבר שלנו עם רשתות כמו פייסבוק ווואטסאפ מראה, שככל שמתרחב השימוש ברשת חברתית באופן כללי, גם השימוש לצרכי למידה והוראה תופס בה מקום, וזה בדיוק מה שהופך אותה למעניינת עבורי", מספרת ל-mako ד"ר מור דשן, שחוקרת את תחום הרשתות החברתיות בכלל, ובאופן ספציפי כערוץ ללמידה והוראה.

דשן מלמדת במסלול לתואר שני בטכנולוגיות למידה דיגיטליות במכללה האקדמית רמת-גן ובמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן, והציגה השבוע מחקר חדש בנושא הלמידה בטיקטוק בכנס צ'ייס 2023 לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה.

המחקר, שהתבסס על סקירת מאמרים (חלקם הגדול נעשה באינדונזיה), מצביע על היתרונות והאתגרים בשילוב סרטוני טיקטוק לצורכי למידה והוראה וממליץ להשתמש בטיקטוק בכדי לאפשר "למידה אפקטיבית שמחוברת לדור הנוכחי".

ד"ר מור דשן  (צילום: פרטי)
ד"ר מור דשן | צילום: פרטי

בין היתרונות שזכו להתייחסות במחקרים ניתן למנות את העלאת העניין בלמידה וההנאה ממנה, העלייה בהישגים הלימודיים, העלייה במוטיבציה ללמידה, עידוד למידה פעילה, עידוד יצירתיות ופשטות ההפעלה מבחינה טכנולוגית. המחקרים התייחסו גם לחסרונות ולחששות הקשורים לתופעות לוואי הנגרמות מעצם החיבור לטיקטוק, כמו בזבוז זמן, הפרעה לריכוז בלימודים וחשיפה לתכנים לא מתאימים.

איך הגעת לחקור את טיקטוק?

דשן: "אני מעבירה כבר כמה שנים קורס שעוסק ברשתות חברתיות כפלטפורמת למידה. הסטודנטים שלי מכירים וגם עושים שימוש בוואטסאפ, בפייסבוק ואפילו בלינקדאין ואינסטגרם, אבל כשהכנסתי לתוכנית הלימודים את טיקטוק, הם היו קצת ספקנים. חלק חשבו שמדובר בגימיק, ולא בכלי עוצמתי לקידום למידה. כיון שרציתי לתת לסטודנטים דוגמאות של שימוש מוצלח בטיקטוק לצרכי למידה, התחלתי לחפש בספרות המחקרית תיעוד למחקרים שעוסקים בלמידה באמצעות טיקטוק. בהתחלה היו מאוד מעט, ובכל חודש שעבר, התווספו עוד ועוד דוגמאות מעניינות. ואז הבנתי שאין בעצם סקירת היקף שממפה את האופן שבו מורים ותלמידים משתמשים בטיקטוק לצרכי למידה והוראה, והתחלתי לחקור את הנושא באופן מסודר".

מה היתרונות של טיקטוק?

"זו רשת צעירה ומגניבה. היא מציגה תכנים על בסיס תחומי העניין שלנו והפופולאריות של התוכן. היא מתבססת על תכנים ויזואליים, ומאפשרת ליצור סרטונים מהטלפון החכם, בקלות, בלי צורך לערוך אותם. להבדיל מיוטיוב שיותר איטית וכבדה, בטיקטוק יש אפשרויות שילוב פיצ'רים צעירים ותוססים, מוסיקת רקע, פילטרים ומציאות מדומה.

"להבדיל מאינסטגרם שמציגה מציאות מיופה, טיקטוק אוטנטית, מראה את המציאות כמות שהיא, עם כמה שפחות בימוי, וכמה שיותר דומה לעולם האמיתי. זה לא פלא, שבני נוער רבים מכל העולם נמשכים לפלטפורמה הזו. טיקטוק מזמנת חוויית למידה דינמית, שמותאמת ללומדים הדיגיטליים, ומאפשרת לא רק ללמוד מתכנים קיימים, אלא גם לייצר תכנים. מורים יכולים בקלות יחסית להכין סרטונים מצוינים ללמידה, וכמובן שגם הלומדים יכולים להפיק סרטונים כחלק מתהליך הלמידה".

מה הפתיע אותך במהלך המחקר?

"הדבר הראשון שהפתיע אותי זה ריכוז המחקרים מארצות מתפתחות כמו אינדונזיה. טיקטוק נחסמה לשימוש באינדונזיה על ידי השלטונות במהלך יולי 2018, בשל דאגה מפני חשיפה של בני הנוער לתכנים לא ראויים. עניין התכנים הלא ראויים דורש התייחסות באופן כללי, ולא הייתי מקלה בו ראש, אבל ההתמודדות הזו קיימת בכל הרשתות החברתיות ואיננה ייחודית לטיקטוק.

"ריבוי המחקרים באינדונזיה ובארצות מתפתחות נוספות, מצביע לדעתי לא רק על החזרת האמון באפליקציה, אלא בעיקר על צורך בכלים טכנולוגיים מעודכנים, לצד אתגר במימון של כלים כאלה. פלטפורמות המתאימות ללמידה מרחוק, שהיו כמו אוויר לנשימה במהלך מגפת הקורונה, וממשיכות גם היום להיות מרכיב מרכזי בתהליכי למידה והוראה, עלולות להיות יקרות. אחד היתרונות הבולטים של רשתות חברתיות בכלל, וטיקטוק בפרט, זו הגישה החופשית והחינמית".

"התלמידים שלי נמצאים בטיקטוק ואוהבים את הפלטפורמה"

שרון שני ארבן עוסקת בהוראת השפה העברית ונעזרת לשם כך בטיקטוק. היא מורה ללשון בתיכון אליאנס כבר 29 שנים ומנהלת המחלקה ללשון לחטיבת ביניים ולחטיבה עליונה במט"ח (מרכז טכנולוגי חינוכי).

ארבן אומרת כי טיקטוק עבורה הוא עוד פלטפורמה להעברה של ידע בצורה קלילה ומהנה, נוסף על ההוראה בכיתות, הקורסים הדיגיטליים, הספרים והסרטונים ביוטיוב. "האפליקציה מאפשרת לי ליצור סרטונים קצרים, משעשעים, שמסכמים לתלמידים את החומר בחצי דקה. חשוב לי להתאים את ההוראה שלי לעולם המשתנה, ולהשתמש בפלטפורמות הכי עדכניות. התלמידים שלי נמצאים בטיקטוק ואוהבים את הפלטפורמה, וחשבתי שאם גם אני אהיה שם אוכל לעזור לכמה שיותר תלמידים ללמוד בצורה מועילה וקלילה".

@sharon_lashon סקירה ממזגת #לשון #לשוןעםשרון #לשוןלתיכון #בגרות #ביתספר #תיכון #חטיבתביניים #חטב #משרדהחינוך #אליאנס #מטח #עברית #כיתהיא #לשוןלבגרות #למידה #לשוןלבגרות #בגרותחורף #בגרותקיץ ♬ צליל מקורי - לשון עם שרון

אילו תגובות את מקבלת?

"התלמידים שלי התלהבו לראות אותי בפור יו (for you) שלהם, ופרגנו מכל הלב. הרבה תלמידים מכל הארץ כותבים לי תודה, ומציינים שעזרתי להם, ויש כאלה שכותבים שבזכות הסרטונים הם הצליחו במבחן בלשון. גם המורים ללשון מפרגנים מאוד, אבל יש גם מורים שלא מרגישים בנוח להצטלם ולהעלות סרטונים לטיקטוק, וזה כמובן לגיטימי, כל מורה והסגנון שלו".

יש איזה סרטון מיוחד שחשוב לך במיוחד?

"הסרטון הנצפה ביותר שלי עוסק בשם המספר. יצאתי משיעור לשון בכיתה י"א, והרגשתי שהתלמידים שלי לא כל כך הבינו את החומר. ליד בית הספר יש ירקן נחמד, וביקשתי ממנו לצלם טיקטוק לתלמידים שלי. הוא כמובן הסכים, וכך יצא שהחזקתי ביד חמש בננות ושלושה פלפלים, והסברתי בחצי דקה את חוקי שם המספר בעברית. זה היה מצחיק כי כל האנשים בחנות עמדו והקשיבו, ובסוף הסרטון אחת הקונות אמרה לי – 'רק עכשיו הבנתי למה אומרים חמש בננות'. הסרטון הזה די חדש, והוא צבר אלפי צפיות בתוך כמה ימים. היום יש לו כבר 17,000 צפיות.

@sharon_lashon שם המספר #לשון #לשוןעםשרון #לשוןלתיכון #בגרות #ביתספר #תיכון #חטיבתביניים #חטב #יסודי #אליאנס #מטח #עברית #כיתהיא #לשוןלבגרות #למידה #בגרותבלשון #עכשיועברית #שםהמספר ♬ Sunroof - Nicky Youre & dazy

"כדי ליצור סרטון טיקטוק לא צריך להתארגן או לעשות משהו מיוחד. אני מצלמת את הסרטונים בכל מיני מקומות שמתחברים לעולמות התוכן של התלמידים – חדר כושר, דיזינגוף סנטר, חנות גלידה, נמל יפו, מגרש כדורגל או סתם בדרך לבית הספר. הבחירות של הלוקיישן ושל המוזיקה קשורות לרצון שלי לדבר בשפה שלהם וללמד את חוקי הלשון בסגנון שמתאים לאלפי תלמידים". 

גם ד"ר יאיר פוזניאק, בן 40, איש חינוך והוראה, מאמן נבחרת ישראל בביולוגיה, טיקטוקר ופודקאסטר, משתמש בטיקטוק כדי ללמד מידע חשוב בנושאי ביולוגיה וגוף האדם.

"טיקטוק הוא פלטפורמה שבה אפשר לתווך חינוך מדעי לטווח גילים רחב, בדגש על בני נוער, במקום שהם רגילים לצרוך בו תוכן. אז אין טבעי מלפגוש אותם שם. זה מקום שבו אני יכול לנצל את היצירתיות שלי כדי להעביר חומר בצורה פחות פורמלית, ובאופן שלא תמיד מתכתב עם הצורה שבה מעבירים חומר מדעי בבית הספר", מספר פוזניאק.

"זו גם רשת חברתית שבה אני יכול לתקשר עם משתמשים וליצור אינטראקציות מפרות. אני משתמש בסרטונים שאני יוצר בכיתות שבהן אני מלמד. זה יכול להיות כפתיחה לנושא, סיכום או הכנה למבחן, ומכיוון שזה כל כך קצר ותמציתי, אני מרוויח הרבה זמן לדברים יותר חשובים כמו דיון ושאלות".

"הוויראליות של טיקטוק היא דבר שאין לו אח ורע. בניגוד לפלטפורמות כמו יוטיוב או פייסבוק, שם כל לייק או שיתוף כרוך בהרבה מאוד מאמץ, סרטונים בטיקטוק - גם של משתמשים אלמונים לחלוטין - יכולים להגיע לקהל של מיליונים בתוך שעות ספורות. כמחנך זו דרך מצוינת להגיע לקהל רחב ככל האפשר", מוסיף פוזניאק.

@dryairpozniak תופעות גוף מוזרות 1: שיתוק שינה #biology ♬ original sound - Yair Pozniak

אילו תגובות אתה מקבל?

"סופר נלהבות. תלמידים שעלו לתיכון נלחמו על הזכות להיות בכיתה של המורה עם הטיקטוק, וכשהם עוברים לידי במסדרון הם שרים לי שירי ביולוגיה שאני כתבתי. גם הצוות מת על זה, ויצא לי ללוות כבר כמה מורים בפתיחת ערוצים ובהקלטת סרטונים. הסרטון הכי נצפה שלי עוסק בשיתוק שינה, שזה משהו שקורה לפעמים לקראת ההירדמות - כשהגוף כבר למעשה ישן, אבל המוח ער, וזה יוצר סיטואציות מפחידות ולא נעימות. יש לו בערך 140 אלף צפיות. יש גם סרטוני שירים שהגיעו לעשרות ומאות אלפי צפיות".