זה לא סוד שפייסבוק היא לא בדיוק הרשת האהובה על דור ה-Z, הצעירים ילידי שנת 1997 ומעלה, או בקיצור כל מי שעוד לא מלאו לו 30. הרשת החברתית אולי גרמה לכמה רעידות אדמה פוליטיות וחברתיות, אבל כיום נותרו ברשת החברתית הראשונה של מארק צוקרברג בעיקר מבוגרים. הפיצ'ר הבולט ביותר של פייסבוק כיום הוא ללא ספק הקהילות, שהפכו לסיבה העיקרית של רובנו לבקר בה.

בחברה מנסים עכשיו לעשות מעין השקה מחודשת לאחד מהפיצ'רים הוותיקים ביותר שלה, אם לא הוותיק ביותר - ה-Poke (נדנוד, דחיפה). אם אין לכם מושג על מה אנחנו מדברים, זה לגמרי בסדר. מדובר בפיצ'ר שהיה להיט בשנים הראשונות של פייסבוק, איפשהו בין 2007 ל-2010 בערך, ומאז די נעלם. בימי הזוהר של פייסבוק, ה-Poke היה דרך לפלרטט, למשוך תשומת לב של מישהו, לעצבן חבר או פשוט להתחיל מלחמת Pokes. למען האמת, פייסבוק אף פעם לא הגדירה מה ה-Poke בדיוק מסמל, מה שרק הוסיף להילת המסתורין שלו.

מארק צוקרברג (צילום: Kevin Dietsch, getty images)
מארק צוקרברג | צילום: Kevin Dietsch, getty images

ה-Pokes זמינים בפייסבוק מאז השקתה ב-2004, אך בחודש האחרון נרשמה עלייה של פי 13 בשימוש בהם, כך על פי נתונים רשמיים של החברה. מפתיע לגלות, אבל הפיצ'ר החדש-ישן הזה פופולרי גם בקרב צעירים, ויותר מ-50% מהעלייה המדוברת נרשמה בקרב אנשים בגילאי 18 עד 29. הסיבה לכך היא שלרגל 20 שנה לפלטפורמה, פייסבוק שיפרה את ההצעות שלה למי לשלוח Poke, והוסיפה גם אפשרות לשלוח Poke לחברים ישירות מתוך עמוד החיפוש. כמו כן, נוצר עמוד ייעודי עם הצעות לחברים קרובים במיוחד שאפשר לשלוח להם Poke.

האם ה-Pokes יהיו אלה שיחזירו את הצעירים לפייסבוק? כמובן שקשה לנבא ולומר בוודאות, אבל בעידן שבו טיקטוק היא השליטה הכמעט בלתי מעורערת בקרב קבוצת הגיל הזו ואינסטגרם, השייכת למטא גם כן נותנת לה פייט ואף עוקפת אותה - קשה להאמין שזה מה שיחזיר את דור ה-Z לרשת החברתית עם הלוגו הכחול.

אולי אתם חושבים לעצמכם, לא שלחתי לאף אחד Poke כבר יותר מעשור, למה שאעשה את זה עכשיו? ובכן, התשובה היא - למה לא בעצם.