mako
פרסומת

ניצחון דרמטי למטא: לא תצטרך למכור את וואטסאפ ואינסטגרם

שופט פדרלי פסק אתמול בוושינגטון כי מטא אינה מונופול בתחום הרשתות החברתיות. מדובר בניצחון בתביעה שהוגשה בשנת 2020 על ידי רשות הסחר הפדרלית (FTC) נגד מטא, שטענה כי היא חיסלה את התחרות בכך שרכשה את וואטסאפ ואינסטגרם

דנה גוטרזון
פורסם: | עודכן:
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, אוקטובר 2025 | צילום: ANGELA WEISS/AFP via Getty Images
הקישור הועתק

חברת האם של פייסבוק, מטא, רשמה ניצחון דרמטי בבית המשפט מול הרשויות האמריקאיות, לאחר ששופט פדרלי קבע כי החברה אינה מחזיקה במונופול ברשתות החברתיות, ולכן היא לא תצטרך למכור את וואטסאפ ואינסטגרם.

הפסיקה מספקת לענקיות הטק ניצחון משמעותי ראשון מול המאבקים המשפטיים שביקשו להגדיר אותן כמונופולים, שהחל בתקופת כהונתו הראשונה של הנשיא דונלד טראמפ, ומהווה מכה קשה לרשות הסחר הפדרלית (FTC), שמנהלת במקביל תיק דומה נגד אמזון. הסוכנות ביקשה לחייב את מטא להתפרק או למכור את אינסטגרם ווואטסאפ כדי להשיב את התחרות, בטענה שהחברה הוציאה מיליארדים על הרכישות כדי לחסל את המתחרות שלה בתחילת דרכם.

"המוצרים שלנו מיטיבים עם משתמשים ועסקים, ומשקפים חדשנות וצמיחה כלכלית אמריקאית", אמר דובר מטא לאחר ההחלטה. "אנו מצפים להמשיך בשיתוף פעולה עם הממשל ולהשקיע בארצות הברית".

"אנחנו מאוכזבים מאוד מההחלטה", אמר דובר ה-FTC, ג'ו סימונסון, והוסיף כי "אנו בוחנים את כל האפשרויות".

פייסבוק רכשה את אינסטגרם בשנת 2012 תמורת מיליארד דולר ואת וואטסאפ בשנת 2014 תמורת 19 מיליארד דולר. ה-FTC לא ביקשה לחסום את העסקאות אז, אך הגישה תביעה ב-2020 בטענה שמטא, אז עדיין בשם פייסבוק, החזיקה במונופול על פלטפורמות לשיתוף תכנים עם חברים ובני משפחה בארצות הברית.

הסוכנות טענה כי המתחרות המרכזיות של מטא בשוק זה הן סנאפצ’אט של סנאפ ו-MeWe, אפליקציה חברתית קטנה וממוקדת פרטיות שהושקה ב-2016, והבחינה בינן לבין פלטפורמות שבהן המשתמשים משדרים תכנים לזרים על בסיס תחומי עניין משותפים כמו X, טיקטוק, יוטיוב ו-Reddit.

במהלך המשפט באפריל ה-FTC הציגה על אמירות של פייסבוק בנוגע לרכישות של המתחרות, כולל מייל משנת 2008 שבו כתב המנכ"ל מארק צוקרברג: "עדיף לקנות מאשר להתחרות".

מטא טענה שה-FTC התעלמה מלחצי התחרות המגיעים מטיקטוק של ByteDance, מיוטיוב של גוגל ומאפליקציית ההודעות של אפל, בין היתר. היא גם הגנה על הרכישות וטענה שקנייה של חברות שמצטיינות בפיצ'רים חדשים במקום פיתוח מוצרים מתחרים היא אסטרטגיה עסקית לגיטימית.

שופט המחוז הפדרלי ג’יימס בואסברג בוושינגטון הסכים במידה רבה עם מטא שהשוק השתנה מאז התקופה שבה פייסבוק שימשה בעיקר לעדכוני סטטוס אישיים.

פייסבוק, אפליקציית פייסבוק
פייסבוק, אפליקציית פייסבוק | צילום: miss.cabul, shutterstock
פרסומת

"הנוף שהיה קיים רק לפני חמש שנים, כשה-FTC הגישה את התביעה, השתנה באופן ניכר", אמר בואסברג, כשהוא מציין ראיות במשפט שהראו שמשתמשים עברו מיוטיוב וטיקטוק לאפליקציות של מטא ולהיפך בזמן תקלות.

טיקטוק היוותה איום תחרותי כה גדול, עד שהיא אילצה את מטא להשקיע ארבעה מיליארד דולר בשנה שעברה ברילס, פיצ'ר הווידאו המתחרה שלה, ציין השופט.

בואסברג אמר שה-FTC פסלה בטעות את יוטיוב וטיקטוק מהשוק שבו טענה שמטא שולטת. "גם אם יוטיוב לא נכללת, עצם הכללת טיקטוק מספיקה כדי להפיל את התיק", אמר השופט.

התיק של מטא הוא חלק ממהלך רחב יותר של צעדים להגבלת כוחן של ענקיות הטכנולוגיה בארצות הברית עקב הגדרתן כמונופול, שכולל גם תביעות של משרד המשפטים נגד גוגל (בנושא החיפוש והפרסום) ותיק נוסף נגד אפל.