mako
פרסומת

מחקר חדש וראשון מסוגו: בינה מלאכותית ישראלית מפחיתה חרדה ודיכאון בקרב צעירים

השימוש מספר 1 בצ'אטבוטים הוא לתמיכה נפשית, אבל הסכנה הגדולה שהם לא מבוקרים. Kai.ai הוא סטארטאפ ישראלי, שפיתח פלטפורמת תמיכה רגשית מבוססת AI הזמינה 24/7 בוואטסטאפ, ומשלבת תמיכה של מטפלים אנושיים. מחקר חדש שביצעו בהשתתפות כ-1,000 סטודנטים מראה ממצאים חד משמעיים ליתרונות הטיפול עם AI: ירידה של 44% בחרדה, 33% בתסמיני פוסט-טראומה ו-17% בדיכאון. וכמה כסף נחסך?

דנה גוטרזון
פורסם: | עודכן:
kai.ai
מתוך kai.ai | צילום: kai.ai
הקישור הועתק

ישראלים רבים חווים מצוקה נפשית מאז ה-7.10, שמתגברת עם המשך המלחמות והמעבר ממצב חירום אחד לשני, כאשר רק בשבועיים האחרונים פורסם על ארבעה חיילים (שניים בסדיר ושניים במילואים) ששמו קץ לחייהם.

על רקע העומס על מערכת הבריאות והמחסור במטפלים, נחשף מחקר חדש, ראשון מסוגו בעולם, המראה כי בינה מלאכותית ישראלית מפחיתה חרדה ודיכאון בקרב צעירים. 

במחקר, המתפרסם ב-mako לראשונה, נמצא כי Kai.ai, פלטפורמת תמיכה רגשית מבוססת בינה מלאכותית שפועלת בוואטסאפ ומשולבת עם תמיכה על ידי מטפלים אנושיים, שיפרה באופן ניכר מדדים של רווחה נפשית, ובמקביל עשויה לחסוך למערכות הציבוריות מעל 1.5 מיליון דולר בשנה לכל 1,000 משתמשים.

המחקר, שהובילה פרופ' ענת שושני מאוניברסיטת רייכמן, הפסיכולוגית הראשית Kai.ai, כלל 995 סטודנטים, שהזדקקו לתמיכה נפשית ולא קיבלו טיפול פסיכולוגי פעיל. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות:

  1. קבוצת התערבות Kai (336 איש): השתמשו בפלטפורמה למשך שלושה חודשים.
  2. קבוצת טיפול קבוצתי (331 איש): השתתפו ב-12 מפגשים קבוצתיים בני 90 דקות, של 20 משתתפים בקבוצה, עם פסיכולוגים בשיטות מיינדפולנס, פסיכולוגיה חיוביות, ACT ו-CBT.
  3. קבוצת ביקורת פאסיבית (328 איש): רשימת המתנה, ללא טיפול.

הממצאים היו חד-משמעיים כשבקרב משתמשי Kai נרשמו:

  • ירידה של 44% בחרדה, 33% בתסמיני פוסט-טראומה ו-17% בדיכאון.
  • שיפור של 31% בתחושת הרווחה הנפשית.
  • ירידה של 21% בתחושת הצורך בטיפול פסיכולוגי לאחר ההתערבות.
  • הפחתה בצריכת חומרים מזיקים: 30% פחות אלכוהול, 20% פחות קנאביס, 40% ירידה בשימוש בתרופות מרשם, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה עלייה.

הממצאים מצביעים על יתרון מובהק להתערבות מבוססת הבינה המלאכותית בהשוואה להתערבות הפסיכולוגית הקבוצתית ולביקורת, בשלושה תחומים מרכזיים: מצב נפשי, שימוש בחומרים, ומוטיבציה לפנייה לטיפול. חשוב לציין כי בכל שלוש הקבוצות, לרבות קבוצת הביקורת, נצפתה ירידה דומה בתסמיני פוסט-טראומה – ממצא המצביע, לטענת מחברי המחקר, ככל הנראה על תרומת הזמן שחלף מאז האירועים, יותר מאשר על השפעת ההתערבויות עצמן.

המשתמשים שוחחו עם Kai בממוצע שלוש פעמים בשבוע ושלחו מעל 220 הודעות לאורך המחקר. ככל שרמת המעורבות הייתה גבוהה יותר, כך נצפה שיפור רגשי משמעותי יותר. נמצא קשר מובהק בין כמות ההודעות לבין ירידה בחרדה, דיכאון ו-PTSD, וכן עלייה בתחושת הרווחה והאמפתיה.

לצד האימפקט הרגשי, יש גם תועלת כלכלית מוכחת. על פי המחקר, מדובר ב-630 אלף דולר הפחתה בטיפולים פסיכולוגיים, 210 אלף דולר ירידה בצריכת תרופות, 130 אלף דולר פחות הוצאות על שירותי חירום, ו-580 אלף דולר עלייה בפרודוקטיביות. בסך הכול מדובר ב-1.55 מיליון דולר חיסכון שנתי לכל 1,000 משתמשים. המחקר הוגש לפרסום בכתבי עת אקדמיים מובילים, וצפוי לתמוך בשילוב פתרונות AI בגופי טיפול, מוסדות אקדמיים וארגוני רווחה.

פרסומת

"זה המחקר הקליני הכי גדול שנעשה אי פעם על שימוש בבינה מלאכותית לתמיכה רגשית", אומר ל-mako אלכס פרנקל, מנכ"ל ומייסד שותף של Kai.ai. "בדרך כלל עושים מחקרים כאלו על 30 אנשים, כאן זה כמעט 1,000 אנשים, עם שתי קבוצות ביקורות, שנערך במשך 3 חודשים. מדובר בסטודנטים, שהרבה מהם מילואימניקים. על פי נתונים, 25% מהמילואימניקים נמצאים במצוקה משמעותית של טראומה, ו-1 מכל 4 זקוק לטיפול".

באשר לקבוצת הביקורת שנעזרה בפסיכולוגים, אבל לא בטיפול פרטי אלא קבוצתי, מסביר פרנקל כי הדבר נעשה משיקולי תקציב - מדובר באלפי שקלים לטיפול רק של בן אדם אחד במשך שלושה חודשים. בסופו של דבר, הוא מסכם: "ממצאים אלו מדגישים את הפוטנציאל הרחב של בינה מלאכותית ככלי תמיכה רגשי יעיל, זמין ורחב השפעה".

"השימוש מספר 1 בצ'אטבוטים הוא לתמיכה רגשית"

פרנקל הוא בעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, שעבד במרפאות ציבוריות ופרטיות, והיה פסיכולוג של שני בתי ספר, כך שאת מצוקת הפסיכולוגים הוא מכיר על בשרו.

"כבר כשהייתי מתמחה, ראיתי את הקושי הגדול, היו משפחות שחיכו חודשים כדי לראות אותי. אין מספיק מטפלים, יש תיכונים במצוקה מאוד גדולה, בני נוער שיכולתי לראות פעם בשנה ל-15 דקות. זה פשוט היה לא הגיוני ולא סביר", הוא מתאר.

אלכס פרנקל, מייסד שותף ומנכ"ל Kai.ai
אלכס פרנקל, מייסד שותף ומנכ"ל Kai.ai | צילום: עומר הכהן
פרסומת

בעשור וחצי האחרונים הקריירה שלו עברה להייטק, וזה הסטארטאפ השני שלו. "התאהבתי בחיבור הזה בין טכנולוגיה והיכולת לייצר אימפקט על מאות אלפי בני אדם".

העבודה על קאי החלה עוד לפני סגרי הקורונה שהאיצו את המעבר של כולם לעולם דיגיטלי, ולפני הופעתם של הצ'אטבוטים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. החברה הוקמה בשנת 2020 על ידי פרנקל, המשמש כ-CEO, זיו שליו, COO, ונתנאל לב, CTO. אל המייסדים הצטרפה בשנת 2023 פרופסור ענת שושני, המשמשת כפסיכולוגית קלינית של החברה וחוקרת מוכרת בעולם בתחומי הפסיכולוגיה החיובית מאוניברסיטת רייכמן.

"השימוש מספר 1 בצ'אטבוטים, כמו ג'מיני, GPT וקלוד, הוא לתמיכה רגשית", אומר פרנקל. "אבל יש בזה הרבה סכנות וחסרונות פוטנציאלים. זה לא מפוקח מקצועית, הצ'אט יכול לתת עצות לא נכונות. לנו היה חשוב לייצר מערכת שעובדת עם פסיכולוגים קליניים, אמיתית, בטוחה, מפוקחת, ומותאמת לכל אדם כמו שצריך".

בהקשר הזה, של עצות לא נכונות, אפשר להזכיר את התביעה שמתנהלת בארה"ב נגד חברת Character.AI, לאחר התאבדותו של בן 14 לאחר שיחות רבות עם הצ'אטבוט של החברה.

אז איך עובדת Kai?

מדובר במערכת בינה מלאכותית שפותחה בחברה עצמה ומאומנת על ידה, ולא על בסיס צ'אטבוטים אחרים. היא זמינה 24/7, ההתכתבות איתה קורית בוואטסאפ בלבד, אפשר גם לשלוח לה הודעות קוליות ולקבל ממנה תרגילים מוקלטים. היא מצדה גם פרו-אקטיבית, יכולה לשלוח להם הודעות, לשאול איך מתקדמים דברים לפי התוכנית הטיפולית שלכם, לתת שיעורי בית ועוד.

פרסומת

אחרי שמורידים את קאי, המשתמשים ממלאים שאלון היכרות על עצמם, וצוות פסיכולוגי אנושי מתאים להם תוכנית טיפולית. למרות שההתכתבות היא מול ה-AI, עומד בפני המשתמשים מענה של צוותים פסיכולוגים אנושיים, שניתן לכתוב להם בוואטסאפ מתי שרוצים, והם עונים בחזרה בשעות הפעילות בין ימים ראשון לחמישי. אם יש מקרה חירום, למשל חשש לפגיעה עצמית, הבינה המלאכותית מזעיקה את המטפלים בכל שעה, על פי מילות מפתח שמדליקות נורת אזהרה.

לדברי פרנקל, כ-70% מהמשתמשים שלהם משתמשים רק ב-AI ולא פונים לצוותים האנושיים. וכמה זה עולה? קאי עולה 80 שקלים בחודש (לשם השוואה, פגישה שבועית אצל פסיכולוג פרטי עולה בממוצע כ-400 שקל), כאשר החודש הראשון הוא בחינם.

חשוב לציין שיש סודיות מלאה על השיחות של המשתמשים עם הבינה המלאכותית – "לאף אחד אין גישה ואף אחד לא קורא את זה".

חצי מיליון שקל לסיוע נפשי אחרי המלחמה עם איראן

מלבד בישראל, קאי עובדת היום גם באנגליה וארה"ב. היא החלה את דרכה בארה"ב ובקנדה, אולם לאחר ה-7.10 הג'וינט עזר להם לעשות התאמה לעברית, והם החלו לעבוד עם מילואימניקים. היום הם עובדים גם עם מעסיקים ובתי ספר בארץ, ומתחילים לתת תמיכה לצוותים רפואיים.

פרסומת

"יש לנו בארץ אלפי משתמשים, ובעולם הגענו מעל 200 אלף, בעיקר במדינות דוברי אנגלית", אומר פרנקל. "בתחילת המלחמה עם אוקראינה, פרסנו את השירות ברוסית ובאוקראינית, ונתנו מענה למאות משפחות שלא יכלו לקבל מענה בדרך אחרת. היום זה לא עובד שם כבר. הרבה זה עניין של בסופו של דבר מי משלם את זה. כשפרסנו אז, מי שנתן את הסבסוד ויכול לשלם היו מעסיקים שהיו להם צוותי פיתוח".

לאחר המלחמה של ישראל עם איראן, הודיעו מייסדי החברה כי הם מקצים חצי מיליון שקל לסיוע נפשי היברידי וזמין 24/7 לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה ומתקפת הטילים מאיראן, ביניהם גם חיילי מילואים ובני משפחותיהם, משפחות החטופים, נפגעי אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל.

אלכס פרנקל, זיו שליו ונתנאל לב, מייסדי Kai.ai
אלכס פרנקל, זיו שליו ונתנאל לב, מייסדי Kai.ai | צילום: עומר הכהן

"קאי לא מחליפה אף בן אדם"

בטיפול הפסיכולוגי הקלאסי, מגיעים אחת לשבוע למטפל או מטפלת לפגישה בת 50 דקות, כאשר בין לבין, אם אין מקרה חירום, לא אמורים לדבר איתם.

"זה שינוי עצום", מסכים פרנקל. "אם מישהו עובר התקף חרדה, וזה קורה כרגע, הוא יכול לקבל מענה מידי. החיים הם דינמיים. בסטינג המלאכותי של טיפול קלאסי יש הרבה מאוד חסרונות. היכולת לקבל מענה לפני שדברים נהיים חמורים ולא לחכות לשבוע הבא היא מאוד משמעותית.

פרסומת

"חסרים בעולם מיליון אנשי טיפול, יש היום רשימות המתנה למטפלים של מעל לשנה, והטכנולוגיה יכולה לעזור. למדנו שלאנשים מאוד נוחים הזמינות והשיתוף, שאפשר להתכתב ולא צריך סביבה שקטה כדי לעשות שיחה עם AI, אלא אפשר לעשות את זה בכל מקום".

יש חשש ליצור ב-AI תלות כשאפשר לדבר איתה כל הזמן?

"ברור שתלות היא בעיה. קאי אף פעם לא מחליפה בן אדם. מאוד ברור שהיא בינה מלאכותית עם אוריינטציה טיפולית. כל הדגש והפוקוס למטופלים הוא על מערכות יחסים וקשרים, פעילות גופנית, אינטראקציות חברתיות. יש אנשים שמשתמשים בקאי והולכים בלי קשר לטיפול רגיל, ומשתפים במהלך הפגישה על הטיפול איתה".

לצוות של קאי כאמור יש את האפשרות לעשות התערבות בזמן אמת, כולל להעיר קלינאי באמצע הלילה. היו לכם מקרים כאלה כבר?

"יש הרבה שיחות שהן מאוד רגישות, היו מקרים שמישהו מהצוות שלנו התערב, אבל לא היה צורך לעדכן את המשטרה. יש אנשים במצוקה. היתרון האדיר זה הליווי תוך כדי שאנחנו יכולים לתת. אם מישהו חס וחלילה מתאבד, קשה לראות סימנים לפני כן, ואנשים מתפספסים ונופלים בין הכיסאות. צריך לוודא שהדברים האלה לא קורים".

למה דווקא בחרתם בשם קאי?

"קאי זה קצר, ויש בתוכו את ה-AI. בדיעבד גילינו שיש הרבה משמעויות טובות לשם, כמו החלמה ומים, בשפות שונות - מארמית ועד יפנית. אצל חלק מהאנשים היא אישה, ואצל חלק גבר. כל אחד מוצא את הדרך שלו להיעזר בו. אנחנו לא בונים דמות של קאי, לא מייצרים תחליף לקשר, קאי תמיד נשארת באזור הטיפולי". 

כמה זמן הטיפול נמשך?

"אין הגבלה חיצונית, הניסיון שלנו אומר שאחרי 4 שבועות יהיו תוצאות משמעותיות והקלה משמעותית, ואחרי 3 חודשים זו התקופה שאנחנו רואים את השינוי לאורך זמן, וזו ההמלצה שלנו".