גוגל, פייסבוק, אמזון, אפל וחברות ביג טק אחרות על הכוונת הרגולציה האירופית: הלילה פורסם תזכיר חוק ה-(DMA (Digital Markets Act, שאמור לרסן את כוחן של חברות הביג טק. לאחר אישור הטיוטה על ידי האיחוד האירופי, היא תועבר לאישור המועצה האירופית והפרלמנט האירופי לאישור סופי. במסיבת עיתונאים שנערכה היום בבוקר אמרה מגרטה וסטאגר, נציבת התחרות באיחוד האירופי, כי היא מקווה שהחוק יעבור עד אוקטובר השנה.

החוק משמעותי גם עבור התחרות בתעשיה, אבל גם עבור אזרחים פרטיים: החוק, אם וכאשר יעבור, צפוי לחייב חברות להתנות בהסכמה מפורשת פרסום מודעות המבוססות על מידע אישי והרגלי גלישה. בנוסף, מטרת החוק היא לוודא שתוכנות מסרים מידיים כמו וואטסאפ ומסנג'ר של מטא, יהיו "מחויבות להיפתח ולעבוד עם חברות קטנות יותר", במידה והאחרונות מבקשות לעשות זאת, כך על פי לשון טיוטת החוק. המשמעות היא שמשתמשות ומשתמשים יוכלו לשלוח הודעות, קבצים ושיחות בין האפליקציות. על פי האיחוד האירופי, פעולה זאת אמורה לתת למשתמשות ומשתמשים יותר חופש בחירה. בנוסף בטיוטת החוק ישנה התייחסות ליכולתם של משתמשים לבחור דפדפן, מנוע חיפוש ועוזרת קולית (סירי במכשירי אנדרואיד, למשל).

המשמעות היא שמשתמשות ומשתמשים יוכלו לשלוח הודעות, קבצים ושיחות בין האפליקציות. על פי האיחוד האירופי, פעולה זאת אמורה לתת למשתמשות ומשתמשים יותר חופש בחירה. בנוסף בטיוטת החוק ישנה התייחסות ליכולתם של משתמשים לבחור דפדפן, מנוע חיפוש ועוזרת קולית

עד כה האיחוד האירופי התמודד עם סוגיות של תחרות על בסיס אד הוק, אבל החוק החדש אמור להסדיר את ההתנהלות השיטתית באופן גורף. בטיוטת ה-DMA נמצאים הפרמטרים להגדרת חברה כ"שומרת סף" - חברות עם שווי מוערך של לפחות 75 מיליארד יורו (82 מיליארד דולר), לפחות 45 מיליון משתמשים פעילים חודשיים ופלטפורמה כמו אפליקציה או רשת חברתית. בין החברות שנכללות תחת הקטגוריה הזו נמנות ענקיות הטק גוגל, אמזון, מטא, מיקרסופוט אבל גם ענקית הזמנות בתי המלון אונליין בוקינג.קום. המחוקקים לא דנו ברשתות חברתיות באופן מפורש, והוחלט כי יתבצעו צעדים להגברת התחרותיות בפלטפורמות הללו בעתיד.

גלישה בגוגל (צילום: Kasin, שאטרסטוק)
גוגל. לא תוכל לטרגט מודעות ללא הסכמה מפורשת | צילום: Kasin, שאטרסטוק

על חברות שיפרו את הכללים החדשים יושתו קנסות של עד 10% מההכנסות השנתיות של החברה המפרה, ועד 20% מההכנסות לחברות שיפרו יותר מפעם אחת.

החקיקה האירופית שבדרך נחשבת לפורצת דרך והיא מתקדמת משמעותית יותר מזו שעובדים עליה בארה"ב. ראשי החברות שבלב החוק החדש מתריעות כי הוא יפגע בצמיחה והחדשנות שהן מציעות למשתמשים באירופה, כך למשל על-פי הצהרה שיצאה מגוגל.