משקפי הוויז'ון פרו של אפל הם אחד משני המכשירים הכי מדוברים בטכנולוגיה החודש. הראשון הוא הגלקסי 24 של סמסונג, שמציג לעולם את "סמארטפון ה-AI הראשון", והשני כאמור משקפי המציאות המעורבת של אפל. שני המוצרים מסמנים שני מסלולים שונים לגמרי שלוקחות החברות המתחרות - מצד אחד, בינה מלאכותית (תחום שאפל זנחה ועל פי הדיווחים עומדת להיכנס אליו רק עכשיו) ומהצד השני מציאות רבודה/מדומה (התחום שעד כה היה שייך למארק צוקרברג וקסדת הקוואסט של מטא, שלא באמת המריאה). ביום שישי החלה אפל את המכירה המוקדמת של המוצר שאמור להוביל את מהפכת ה-VR/AR, אבל למרות שהוויז'ון פרו רק בתחילת הדרך - נראה שהיא עומדת להיות מלאה במהמורות.

סולד אאוט עם כוכבית

אחד מהאנליסטים הבכירים בנושא מלאי של אפל הוא מינג-צ'י קו, שטען לפני תחילת המכירה כי לחברה יש 80 אלף יחידות של ויז'ון פרו במחסנים. על פי קו החברה עשתה סולד אאוט בתוך שעות בודדות, כאשר רק בסוף השבוע מכרה בין 160 ל-180 אלף יחידות, מספר גבוה משמעותית ממה שיש לאפל במצב מוכן למסירה. אבל יש גם סיבה לדאגה: על פי קו, העובדה שזמני המשלוח של המוצר לא עולים משמעותית לאחר 48 שעות מפתיחת המכירה המוקדמת, מעידה על האטה בכמות הרוכשים. המעריצים השרופים ומי שעובד בתחום הזמין מיד את המכשיר, אבל החברה לא נאלצה לדחות את זמני האספקה, כי הגידול בהזמנות המוקדמות כנראה לא עלה בהתאם.

עוד נקודה שמעלה קו היא שהמוצר הוא נישתי לחלוטין. לאפל יש 1.2 מיליארד צרכנים בעולם, כאשר רק 0.007% מהם רוכש את המוצר - זה מראה שמדובר במוצר שעדיין רחוק מלהיתפס כמוצר ששווה רכישה.

נקמת המתחרות

בעיה נוספת שאפל נתקלת בה היא התוכן. בסופו של דבר, השימוש הטוב ביותר במשקפי המציאות המעורבת של החברה, הוא צפייה בתכנים. לכן, הדיווח על כך שנטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי לא יתאימו את האפליקציות שלהן למשקפיים ולא ניתן יהיה להשתמש בהן, מדאיג מאוד את אפל. ללא שירותי סטרימינג כמו של נטפליקס ופלטפורמת הווידאו של גוגל, נשאר לאפל כרגע רק את אפל טיוי ודיסני. האם יוטיוב (של גוגל), ספוטיפיי (המתחרה באפל מיוזיק) ונטפליקס (המתחרה באפל טיוי) הן תקדים לחברות נוספות שיסרבו לייצר אפליקציה מותאמת למשקפיים, או אפילו לאפשר לאפליקציית הטאבלט לעבוד עליהם? האם מדובר בנקמה של המתחרות באפל ובאופי הדורסני שהנהיגה, למשל בחנות האפליקציות כאשר גבתה אחוז גבוה מהרווחים מרכישות בתוך אפליקציות, רק כי הן מאוחסנות באפל סטור? ימים יגידו.

עתיד לוט בערפל

ההצלחה של אפל תלויה כמעט באופן מוחלט באפליקציות הנלוות שיגיעו עם המשקפיים, אבל גם אותם שירותים "מרדניים" תלויים בסוף באפל ובבסיס הלקוחות העצום שלה. לתכנת אפליקציה ייעודית למשקפי הוויז'ון פרו זה הימור גדול: קודם כל, מספר המשתמשים קטן עדיין ורוב הסיכויים שהוא לא יתקרב ל-1.2 מיליארד משתמשי אפל עם אייפון או מחשב, לפחות לא בשנים הקרובות. בנוסף לכך, התאמת אפליקציה למשקפיים מרחביים (שמשתמשים בווידאו מרחבי ובסאונד מרחבי) זה דבר יקר ומורכב. האם שווה לחברות קטנות, אבל גם לגדולות, להשקיע סכום גדול עבור כמות קטנה של משתמשים? הוויז'ון פרו יצטרכו לעבור תהליך די דומה למה שקרה עם פייסבוק בתחילת דרכה. אפל תצטרך בסיס משתמשים גדול מספיק כדי להפוך למיינסטרים, ובלי בסיס כזה יהיה לה קושי גדול להביא מספיק תכנים שמתאימים למשקפיים ויגרמו לאנשים לקנות אותם.

יוקר המחיה

בסופו של דבר המשקפיים האלה יקרים. יקרים מידי. 3,500 דולר זה רק המחיר ההתחלתי, ואם תוסיפו את התוספות שכנראה כולם ירצו, המחיר עומד לקפוץ - ובהרבה. רוצים נפח של 512 ג'יגה במקום 256 ג'יגה (הדי נמוך)? תצטרכו להוסיף 200 דולר. המשקפיים יקרים, אז אולי כדאי לעשות את ביטוח האפל קייר - אז תיפרדו מעוד 500 דולר. בשביל קייס לשים בו את המשקפיים, כי רק אפל מייצרת כרגע קייס מתאים, תשלמו עוד 199 דולר. מה לגבי סוללה נוספת? הרי הסוללה שמגיעה איתו מספיקה רק לשעתיים, וכדי לראות סרט של מארוול תצטרכו לקנות סוללה נוספת שעולה עוד 199 דולר. בסופו של דבר, תיפרדו מכמעט 5,000 דולר וזה לפני המיסים בארה"ב. עם כל התוספות, אתם עלולים להגיע לסכום של 20,000 שקל. בהתחשב בתקופת החיים שלנו המאופיינת בקורונה, מיתון ומלחמות, זאת הוצאה שקשה להצדיק.

מראה שחורה, גרסת המציאות

בסמוך לתחילת המכירה המוקדמת של הוויז'ון פרו אפל שחררה סרטון הדרכה של כמעט 10 דקות המציג את השימוש במשקפיים, וברשת התגובות היו חלוקות. היו כאלה שהתלהבו מהשימוש המדהים ומהפשטות של מוצר שלא דומה לשום דבר אחר, והיו כאלה שדווקא כן ראו דימיון מסוים - לפרק של מראה שחורה.

במקום לתת את דעתנו על הסרטון, אנחנו פשוט מזמינים אתכם לצפות בו ולהחליט האם זה העולם שאתם רוצים לחיות בו.