התחום שהפך מתחביב למקצוע: "15 אלף שקל זה משכורת הסטנדרט"
סקר חדש של חברת Community Forward חושף כי ניהול קהילות הפך למקצוע שמרוויחים בו לא רע בכלל. הנתונים מגלים כי כמחצית מהמנהלים משתכרים מעל 15,000 ש"ח בחודש, כשהשימוש ב-AI הפך לכלי עבודה שאי אפשר בלעדיו, וכי פייסבוק ווואטסאפ עדיין שולטות בזירה. "לפני 10 שנים ניהול קהילות היה לכיף, והיום זה מקצוע לכל דבר ועניין", אומרת רות עדן, מנכ"לית Community Forward, ל-mako


כמה מרוויח מנהל קהילות? סקר חדש שערכו בחברה הישראלית Community Forward, חברת ייעוץ ואסטרטגיה שמובילות את התחום של ניהול קהילות, חושף נתונים חדשים.
בסקר שערכו השתתפו 563 מנהלי קהילות, כאשר 72 אחוזים מהן הן נשים – מקצוע נשי במובהק. לפי הסקר, 48% ממנהלי ומנהלות הקהילה מדווחים כי הם מרוויחים מעל 15,000 ש"ח מניהול קהילה, ו-24% מרוויחים מעל 20,000 ש"ח, בעיקר בקהילות מוצר ובקהילות מותג.
מנתוני התפלגות השכר עולה תמונה המצביעה על שונות ברמות המומחיות: כחמישית מהנשאלים (20%) מרוויחים עד 5,000 ש"ח, בעוד 16% נמצאים בטווח של 5,001–10,000 ש"ח. הקבוצה הגדולה ביותר, המהווה 24%, משתכרת בין 10,001 ל-15,000 ש"ח. בקצה העליון של הסקאלה, 16% מרוויחים בין 15,001 ל-20,000 ש"ח, ושיעור זהה של 24% מדווחים על שכר חודשי העולה על 20,000 ש"ח.

מדובר בזינוק נוסף במגמה מתמשכת שמבססת את ניהול הקהילה כקריירה מרכזית ולא כעיסוק משני: 33% מהמשיבים הם עצמאיים ומתפרנסים מהתחום באופן ישיר, 34% הינם שכירים במשרה מלאה ו-8% במשרה חלקית, ורק רבע (25%) פועלים בהתנדבות.
במקביל, הבינה המלאכותית הופכת לכלי עבודה סטנדרטי בקרב מנהלי הקהילות: 87% מהמשיבים משתמשים ב-AI ליצירת תוכן, ניתוח דאטה, אוטומציות ותזמונים, עיצוב ויזואליים ומתן מענה לחברי הקהילה. רק 13% לא משתמשים כלל ב-AI. מנהלי קהילות מוצר טכנולוגי מובילים את השימוש – עם ממוצע שימוש של 7.1 מתוך 10.
גם בתחום הפלטפורמות נרשמת מגמה ברורה: למרות ריבוי סטארטאפים שמנסים להשיק פתרונות חדשים, פייסבוק ו-וואטסאפ שומרות על מעמדן כזירה המרכזית לניהול קהילות בישראל.
88% מהמנהלים מפעילים את קהילתם בפייסבוק, 76% בוואטסאפ, 42% באינסטגרם, 30% באמצעות ניוזלטר, 28% באתר אינטרנט, 19% בטלגרם, 12% בפלטפורמות ייעודיות לניהול קהילה, 4% בסלאק, 4% ב-Teams ורק 2% בדיסקורד.
בפועל, מנהל הקהילה אחראי גם על ההיבטים הטכניים של ניהול הקהילה בפלטפורמה דיגיטלית כגון – אישור פוסטים ותגובות, צירוף חברים ואכיפת כללי ההתנהלות - אך זהו רק הבסיס, כך לדברי רות עדן, מנכ"לית Community Forward, ל-mako.
"התפקיד המהותי שלו הוא להוביל את הקהילה בפועל על ידי עידוד שיח משמעותי, לחבר בין חברי הקהילה, לזהות צרכים ותכנים בעלי ערך ולתת להם מענה, ולתרגם את מטרות הקהילה או הארגון לפעילות חיה ורלוונטית. מנהל קהילה מקצועי אינו רק 'שומר סף', אלא גורם שמניע מעורבות, בונה אמון ויוצר תחושת שייכות לאורך זמן".
"היום זה מקצוע לכל דבר ועניין"
"אנחנו רואות מקצוע בשיא ההתבגרות שלו. השכר ממשיך לעלות, היכולת למדוד ROI (החזר השקעה) היא ברורה, וארגונים מבינים שקהל מחובר הוא נכס אסטרטגי. קהילה כבר אינה כלי שיווקי משלים, אלא תשתית עסקית שמייצרת ערך אמיתי", אומרת חן הרשקוביץ, שותפה מייסדת ב-Community Forward.
"עשינו את סקר השכר כדי להראות שלפני 10 שנים ניהול קהילות היה לכיף, והיום זה מקצוע לכל דבר ועניין", אומרת עדן. "השכר עולה – מנהל קהילה יכול להרוויח 15 אלף שקל בחודש על ניהול קהילה אחת, זה השכר הממוצע במשק. גם כשחברה מחפשת מנהל קהילה במשרה מלאה, 15 אלף שקל זה משכורת הסטנדרט. אני עכשיו לדוגמה, פרסמתי משרת מנהל קהילה אצלי, וקיבלתי 190 קורות חיים".
באשר לשימוש בבינה מלאכותית מציינת עדן: "AI הוא מכפיל כוח, לא תחליף. מנהלי ומנהלות קהילה שלא ייעזרו בכלים החדשים יתקשו לעמוד בקצב; ומי שיסמכו רק על טכנולוגיה – יפספסו את הליבה האנושית של המקצוע. הכוח המשמעותי נמצא בשילוב בין היכולת לנתח ולהפיק תובנות במהירות לבין מיומנויות אנושיות כמו קשב, יצירת חוויות וקשר עם אנשים".
עדן החלה את דרכה בתחום כאחת מצוות הניהול של קהילת "סופרגירלז זה אופי", והחברה שלה Community Forward מובילה בתחום של ניהול קהילות והכשרת מנהלי קהילה, ומונה 6 עובדים.
"אנחנו עובדות עם הרבה מותגים גדולים, למשל, הקמנו לבית חולים בילינסון קהילות של סרטן ריאה וסרטן נשי, לעמותת 'אחת מתשע' קהילה למחלימות מסרטן שד, מנהלות את קהילת חשבונית ירוקה לחברת morning, לשטראוס הקמנו את קהילת הקפה ועוד", אומרת עדן.
"בנוסף, אנחנו עושות קמפיינים בקהילות קיימות, למשל עם קהילות ענק כמו מאמאצחיק ורעבים ברעבך. יש לנו גם קהילה למנהלי קהילות, והכשרות למנהלי קהילות, ופעם בשנה ריטריט בשבילם".
למרות הכוח של האינסטגרם והטיקטוק כפלטפורמות לקמפיינים מסחריים, עדן מסבירה את הכוח שיש עדיין לקהילה חזקה בפייסבוק: "קהילות משמעותיות ממשיכות לפעול. בסוף אני בתור אמא, כשאני צריכה לחסן את הבן שלי, אלך לקבוצת האימהות שלי, בין אם זה אורבן מאמס תל אביב, או סופרגירלז זה אופי, ושם אני אתייעץ. אינפוט שאקבל מאימהות אחרות הוא אחר לחלוטין.
"באינסטגרם את צורכת תוכן, אבל כשלך קורה משהו – רבת עם בעלך, מתלבטת באיזה עיר כדאי לחיות, המשפיענית לא יכולה לעזור לך. את במצב נורא פסיבי, בקהילה זה המקום שלך לפרוק ולהתייעץ. כשמותג נכנס לתוך קהילה כזאת, אז הקשר שלי אליו הוא הרבה יותר גדול. חוץ מזה, זה לא או-או, יש מקום לזה ויש מקום לזה. המטרה של הסקר היא בעיקר להראות קודם כל את פוטנציאל הרווח בניהול קהילות".