ב-30.12, יום חמישי האחרון, שחררה רשת לנדוור את פרויקט ה-NFT המסחרי הראשון בישראל – והשיקה סדרה של 8 NFT בדמויות הרוזלך, המנה האייקונית שלה, באתר OpenSea. את ההכרזה על הפרויקט לא ליוותה כמו במקרים רבים הודעה לתקשורת, אלא פשוט פוסט בפייסבוק ובאינסטגרם, ששותף בקבוצות המקצועיות של אנשים שמתעסקים ב-NFT בישראל, וכן בהמשך גם ברשתות אחרות כמו בטוויטר. כל זה הספיק לכך ששמונה הדמויות, שקיבלו שמות כמו ניקול, ניסים ושושנה, והן למעשה ההאנשה הראשונה של מנות הרוזלך, נמכרו תוך דקה במחיר התחלתי של 0.05 אתריום (כ-190 דולר).

מאז הן כבר החליפו כל אחת כמה בעלים, וכעת הן מוצעות למכירה החל מ-0.2 אתריום (764 דולר) ועד ל-100 אתריום, לא פחות מ-382 אלף דולר. אלו הם הטווחים הקיצוניים, ורוב ה-NFT מוצע למכירה בכמה אלפי דולרים בודדים.

בלנדוור, שיזמו את המהלך החדשני ביחד עם משרד יחסי הציבור שלהם, דני לוי, מציינים כי את כל ה-NFT עכשיו מחזיקים "טייקונים", אחד מהם לא גר בישראל. זהותם אמנם לא חשופה לציבור, אולם אפשר לראות את הארנק הדיגיטלי שבו הם מחזיקים, הכולל את כל היצירות שרכשו ואת השווי המצטבר שלהם. "מצד אחד זו מחמאה גדולה שזה נחטף תוך דקה, לא ראינו את זה מגיע, אבל נשתדל בעתיד שזה יהיה קצת יותר רחב", אומר עופר קורן, מנכ"ל החברה, בשיחה עם mako.

כעת מכריזה לנדוור כי כל בעלי ה- NFT של הרוזלך יזכו להטבה בסניפי הרשת ויוכלו לקבל מנת רוזלך חינם בכל ביקור שלהם במשך שנה (מוגבל לאחד ביום, עד 365 ביקורים) החל מה-10 בינואר. מנהלי המשמרת בסניפים עברו תדריך על מנת לאמת שהם באמת בעלי ה-NFT ולא מזייפים את הבעלות שלהם על האסימון הדיגיטלי. הרעיון הוא בעתיד לשחרר דמויות NFT נוספות של מותגי רוזלך של לנדוור, בתזמון עם השקת טעמים חדשים של המנה, וכך בעצם ליצור מועדון לקוחות חכם – שמי שחבר בו יזכה "להטבות ולערך מוסף". הרוזלך לא נבחרו סתם, מדובר במנה הכי פופולרית של הרשת, והמתכון שלה שפורסם בשנת 2016 באתר הארץ נמצא ברשימת המתכונים הנצפים ביותר מאז.

למי שפחות מתמצא, NFT זה ראשי תיבות של Non-Fungible Token ובתרגום מילולי - אסימון שלא ניתן להחלפה. בהסבר הכי פשוט, מדובר בתעודת בעלות דיגיטלית, ובניגוד לקבצים רגילים, הוא לא ניתן לשכפול או להעתקה.

"לנדוור תמיד מחפשים חדשנות, מחפשים לעשות משהו שיהיה פרימיומי, מגניב, ולשמחתי הרבה, הבעלים של משרד יחסי הציבור שלנו, דני לוי, נכנס באופן אישי לנושא ה-NFT בחודשים האחרונים", מספר קורן. "כשהוא זרק את הרעיון לחלל האוויר, מאחר ואני טיפה מכיר, לא ברמה הטכנולוגית אלא ברמת הז'אנר, זה נראה לי בול בפוני של התקופה".

NFT של לנדוור, רוזלך (צילום: לנדוור)
NFT של לנדוור, רוזלך | צילום: לנדוור

"זה הגוף המסחרי הראשון שזורם עם הכיוון הזה, וזה מאוד לא אופייני לחברות בישראל", אומר לוי. "עכשיו אחרי ההצלחה, יש לפחות ארבע חברות ישראליות עם פעילות עולמית שרוצות ללכת בכיוון הזה. עופר הוא מנהל עם חזון, מעורב בכל פיפס הכי קטן. ישבנו ועשינו האנשה לרוזלך, לא טריוויאלי. ניסינו לחבר בין עולם פיזי לקצה של העולם הטכנולוגי, משהו שמאות או אלפים בלבד מבינים בו, ולהפוך אותו נגיש לכולם".

קורן ולוי מספרים כי מהר מאוד ה-NFT של דמויות הרוזלך הועתקו. "יש מאות עד אלפים של ורסיות מועתקות, אבל ב-OpenSea מורידים אותם מיד", הם אומרים.

ולאן צופה העתיד? ברגע שאחד הבנקים יאשר לשלם עם קריפטו בישראל, גם בלנדוור ניתן יהיה לשלם במטבעות הווירטואליים. "נמשיך לעבוד בתוך הקטגוריה הזאת – החיבור בין פיזי לדיגיטלי. קיבלנו על זה כל כך הרבה פידבקים חיובים, הכי אותנטים שיש", מצהיר קורן.