שלוש שנים אחרי שיצרנית המשחק פורטנייט, אפיק גיימס (Epic Games) תבעה את אפל וגוגל על כך שחנויות האפליקציות שלהן מהוות מונופולים לא חוקיים, היא נחלה ניצחון. חבר המושבעים במשפט נגד גוגל מסר את פסק דינו וקבע שגוגל הפכה את חנות האפליקציות שלה, גוגל פליי, ואת שירות החיוב של גוגל פליי, למונופולים לא חוקיים.

לאחר כמה שעות של דיון, חבר המושבעים ענה בחיוב לכל השאלות שהופנו אליו – שלגוגל יש מונופול בשוק הפצת אפליקציות לאנדרואיד ושירותי התשלומים באפליקציות, שגוגל נקטה בצעדים לא תחרותיים בשווקים האלה, ושאפיק גיימס נפגעה ממנה. עוד הוחלט כי לגוגל יש קשר בלתי חוקי בין חנות האפליקציות שלה, גוגל פליי, לבין מערכת גביית התשלום שלה, ושההסכמי ההפצה שלה עם מפתחי משחקים היו נוגדי תחרות.

אפיק גיימס טענה כי לגוגל היו הסכמים סודיים עם מפתחי משחקים והיא שילמה להם מאות מיליוני דולרים כדי שישתמשו בחנות האפליקציות שלה כדי שתוכל לגזור עמלות מהמשחקים. לטענתה, החברה שילמה 360 מיליון דולר ל-Activision Blizzard כדי שלא תקים חנות אפליקציות מתחרה, מה שהוכחש לאחר מכן. לפי הדיווחים, גוגל שהפעילה את תוכנית התמריצים הזאת לאחר שהוציאה את פורטנייט מחוץ לגוגל פליי, עשתה עסקאות גם עם נינטנדו, יוביסופט (Ubisoft) ו-Riot Games.

פורטנייט, fortnite (הדמיה: Cassiano Correia)
הדמיה: Cassiano Correia

ראשית הפרשה שהובילה לתביעה היא באוגוסט 2020, כאשר אפיק החליטה לא לשלם יותר עמלות בגובה 30% לאפל וגוגל על רכישות בתוך פורטנייט, מה שהוביל להסרת המשחק הפופולרי מהאפסטור ומהגוגל פליי. במשפט שהתנהל מול אפל והסתיים לפני שנתיים, אפיק גיימס דווקא הפסידה. בית המשפט הפדרלי בארה"ב אומנם קבע כי אפל לא תוכל יותר לאסור על מפתחי אפליקציות הנמכרות באפסטור לספק קישורים לפלטפורמות רכישה נוספות, אך דחה את מרבית הטענות נגד ענקית הטכנולוגיה, בהן הטענה כי היא מהווה מונופול ומפרה את חוקי ההגבלים הפדרליים.

סמנכ"ל לענייני ממשל ומדיניות ציבורית של גוגל, ווילסון ווייט, אמר כי החברה מתכננת לערער על פסק הדין, וכי "המשפט הבהיר שאנו מתחרים באפל ובאפסטור שלה, כמו גם בחנויות אפליקציות במכשירי אנדרואיד וקונסולות משחקים".

בפוסט בבלוג שלה, אפיק גיימס כתבה: "פסק הדין של היום הוא ניצחון לכל מפתחי האפליקציות והצרכנים ברחבי העולם. זה מוכיח שהשיטות של חנות האפליקציות של גוגל אינן חוקיות והן מנצלות לרעה את המונופול שלה כדי לגזור עמלות מוגזמות, לחנוק את התחרות ולהפחית חדשנות".