ההתחממות הגלובלית והצורך להמעיט בשימוש בדלק האיצו בצורה משמעותית את מהפכת הרכבים החשמליים. אפשר לראות את זה בבירור דרך טסלה, היצרנית המובילה בתחום כיום. אם בתחילת מרץ 2020 החברה הייתה שווה כ-128 מיליארד דולר, הרי שכיום היא שווה לא פחות מ-892 מיליארד דולר.

העלייה בכמות המכוניות החשמליות בכבישים מעלה אתגרים רבים, ביניהם הרצון ולהקטין את גודל הסוללה ולהגדיל את אורח החיים שלה ובכך לזהם פחות, למצוא פתרון לנסיעות ארוכות וכמובן לנסות ולצמצם את השימוש בחשמל.

בדיוק למקום הזה נכנסת חברת "אלקטריאון וירלס" הישראלית, המספקת פתרונות טעינה אלחוטיים לרכבים חשמליים בדמות סלילי נחושת ייחודיים, הממוקמים במקומות אסטרטגים (כבישים, תחנות אוטובוס חניונים ועוד), המתאימים גם לתחבורה חשמלית פרטית ו/או ציבורית.

"הקמנו את החברה ב-2013 במטרה להאיץ את מהפכת הרכבים החשמליים ולסייע בצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה", מספר אורן עזר, מנכ"ל החברה. "בתחילת הדרך, רוב האנשים שדיברנו איתם היו סקפטיים לגבי הבעיה. התחבורה החשמלית תופסת תאוצה בארץ, יש יותר ויותר חברות שנכנסות עם רכבים חשמליים. ב-2019 היו כאן מאות רכבים בודדים וב-2021 כבר נמכרו מעל 15 אלף רכבים חשמליים – העולם הולך לשם".

אלקטריאון (צילום: אלקטריאון)
צילום: אלקטריאון

מה אתם בעצם מציעים?
"כשמסתכלים על מעבר לרכבים חשמליים בכמות גדולה יש אתגרים שצריך לפתור, תשתיות טעינה וחיבור לחשמל זה אחד החסמים. אם בארץ יש לנו 1.5 מיליון רכבים שאנחנו רוצים להפוך לרכבים חשמליים הם יצטרכו 4 קילו ואט בשעה בממוצע. כלומר אנחנו מבינים שמדובר בכמות אנרגיה שכרגע לא קיימת. הבטריות הן עדיין חסם במחיר וגם מבחינת המרחק, ופה אנחנו נכנסים למשחק עם הטכנולוגיה שפיתחנו שיודעת להעביר אנרגיה או לטעון רכב באופן אלחוטי".

איך טעינה אלחוטית פותרת את הבעיות?
"טעינה אלחוטית יכולה להיות פרוסה בכל מקום: על כביש, ואז אפשר להטעין תוך כדי נסיעה; ברחובות, בצדי הכביש, ביציאה מנמלים וכו'. אפשר לייצר מצב שרכבים יכולים להיטען במהלך היום 24/7 ובצורה הזו אנחנו נקל על חברת החשמל כי לא נצרוך ככה אנרגיה רק בלילה. לצד זאת, תהיה גם אפשרות להקטין את גודל סוללת הרכב".

כיום, לחברה יש מספר פרויקטים בתחום בעולם, ביניהם פיילוט שנוסה בישראל - כביש באורך 700 מטר המחבר את תחנת הרכבת תל אביב - אוניברסיטה עם אוניברסיטת תל אביב באמצעות אוטובוס של חברת "דן" הנוסע במסלול זה. "בניתוח של המסלול גילינו שאם נחשמל 20 אחוז מהמסלול של האוטובוס וכן נאפשר טעינה אלחוטית במסוף, נוכל לאפשר לאוטובוס הזה לנסוע ללא עצירה לטעינה", מסביר עזר. "ככה הורדנו את הסוללה מ-420 קילו ואט ל-42 קילו ואט, מה שאפשר לאוטובוס לנסוע ללא צורך בעצירה לטעינה".

"אוטובוס חשמלי כיום צריך היום סוללה של בערך 400 קילו ואט. העלות של סוללה כזו יכולה להגיע ל-200 אלף דולר, היא מאוד כבדה וצריך לטעון אותה בסוף היום חמש או שש שעות. אם אנחנו נפרוס את התשתית שלנו בטרמינלים כמו כרמלית או סבידור, אנחנו יכולים להטעין את הרכב ולהעביר כמעט מ-70% מהאנרגיה שהוא צריך בשביל יום עבודה, מה שיאפשר להקטין את הסוללה ולחסוך בזיהום אוויר. בנוסף, אנחנו מורידים משקל מהאוטובוס ואנחנו גם מעבירים אנרגיה לאוטובוס בכל שעות היום, ולא רק בלילה מה שיקל על חברת החשמל".

 למה זה יותר יעיל מפתרון של רישות חניונים?
"זה אומר שצריך לשים עמודים עם כבלים. אם נסתכל על חניון פתוח של אחוזת החוף שהוא מקום פתוח ויחסית נקי – אתה מדמיין אותו עם מאות עמודי טעינה? זה לא נעים, לא אקולוגי ולא בטיחותי. טעינה אלחוטית יכולה לאפשר לחשמל חניונים כאלו בצורה יותר אסתטית ואקולוגית. בנוסף, אם מחשמלים כבישים מרכזיים הרכב יוטען גם בזמן נסיעה".

מה אתה רואה קודם תופס תאוצה? עמדות טעינות אלחוטיות או כבישים אלחוטיים?
"אני חושב שלרכב פרטי זה יתחיל מעמדות טעינה אלחוטיות במקומות ספציפיים, בחניונים, בתוך ערים, בצדי הכביש ובהמשך אולי יהיו כבישים מהירים שיהיה אפשר להטעין בהם את הרכב תוך כדי נסיעה. עמודי טעינה לא יהיו – זה מפגע סביבתי".

לחברה, יש כיום גם פרויקטים בשבדיה, איטליה וארה"ב. "השבדים רוצים להעביר את כל התחבורה הכבדה כמו משאיות להיות חשמליות לחלוטין ומאמינים שכביש חשמלי הוא הפתרון", מסביר עזר. "יש לנו גם פרויקט בגרמניה בשיתוף פעולה עם פולקסווגן, באיטליה חשמלנו קילומטר של כביש אגרה מה שמאפשר למי ששילם לקבל גם טעינה על הדרך".

יש בישראל תמיכה מצד משרד התחבורה?
"כן, משרד התחבורה לקח חלק בפרויקט באוניברסיטת תל אביב יחד עם העירייה, חברת חשמל וכו'. אנחנו עומדים גם לחשמל טרמינלים עבור 200 אוטובוסים של חברת "דן". זה פרויקט שכבר יצא לדרך וכבר לקראת אמצע-סוף השנה הזו האוטובוסים החשמליים עם הפתרון שלנו יגיעו לארץ, והציבור יוכל לראות את זה קורה הלכה למעשה בתל-אביב, ובהמשך גם בנתיבות ואופקים".

להערכתך, כמה אחוז מהרכבים בארץ יהיו חשמליים בתוך שנתיים נאמר?
"לגבי רכבים פרטיים קשה לדעת, ברמת התחבורה הציבורית, המדינה עושה מאמצים רבים וכבר לוקחת בחשבון את התשתיות. יש מאמץ די גדול להעביר 75% מהאוטובוסים בארץ לחשמליים – אם זה יקרה זה יהיה הישג אדיר. השאלה היא איך התשתיות יתמודדו עם זה".

לסיום, נשאל עזר אם המעבר לרכבים חשמליים לא יצור הלכה למעשה משבר אנרגיה ועל כך הוא עונה: "כרגע אנחנו תלויים בדלק וזה אומר שאתה תלוי בצורה מוחלטת במדינות שמייצרות אותו. אם אתה עושה מעבר לחשמל – האופציות מתרחבות. אפשר לייצר חשמל שמקורו בגז, שזה טוב לישראל שהתברכה בגז, ואפשר כמובן לייצר חשמל מהשמש מה שמאפשר לצמצם את התלות בדלק".